کارشناس مسایل بین الملل:

نباید اتحادیه اروپا را در برجام از دست بدهیم/ کار دیپلمات‌ها سنگین است

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۹:۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۰۶۷۴۷
نباید اتحادیه اروپا را در برجام از دست بدهیم/ کار دیپلمات‌ها سنگین است
کارشناس مسایل بین الملل گفت: اتحادیه اروپا آخرین نقطه امیدواری ما در نظام بین‌الملل است و نباید این اتحادیه را از دست داد و این کار سخت و سنگین بر دوش دیپلمات ها است.

«علی بیگدلی»، کارشناس مسایل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص "مذاکرات برجامی" با اتحادیه اروپا گفت: در مذاکرات روز سه شنبه، وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای خارجه سه کشور سه موضوع مطرح خواهد شد، که جزو برجام نیست. اولی رعایت حقوق بشر، دومی کنترل موشک ها و سوم خارج شدن ایران از سوریه است. این سه تعهد حدود 5 ماه پیش توسط وزیر خارجه المان مطرح شد.

او ادامه داد: ایران هم در قبال تضمین اروپا باید تضمین دهد که به تعهدات عمل می کند. تضمین دادن ما مبتنی بر رعایت سه پیشنهادی است که مجددا مطرح خواهند کرد. اگر ما به آنها عمل کنیم آنها عملا به ما تضمین خواهند داد تا در برجام با آن شرایط سخت باقی خواهند ماند. این را هم باید گفت که ماندن در برجام صرفا بخاطر ایران نیست و یک حالت پرستیژی برای اتحادیه اروپا خواهد داشت.

بیگدلی در خصوص نشست روز سه شنبه ظریف با وزرای خارجه سه کشور اروپایی گفت: اگر تعهدات را عمل نکنیم، این اتحادیه ممکن است عملا برجام را برهم نزند اما تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کند. ما باید تصمیم های عاقلانه بگیریم و این نشست بسیار مهم  است. این نشست دو رو برای اتحادیه اروپا دارد، اولی از دست ندادن امریکا و دوم همراهی ایران با نظام بین المللی.

او در خصوص نقش چین و روسیه بیان کرد: چین و روسیه باتوجه به مشکلاتی که دارند، توانایی تغییر در شرایط ما را نخواهند داشت.

این کارشناس روابط بین الملل در پایان افزود: اتحادیه اروپا آخرین نقطه امیدواری ما در نظام بین‌الملل است و نباید این اتحادیه را از دست داد و این کار سخت و سنگین بر دوش دیپلمات ها است. این لحظات بسیار حساس است و باید تصمیم روشن و قاطع بگیریم، در غیر این صورت تحریم ها اضافه خواهد شد.

نظر شما