در حاشیه جلسه هیات دولت مطرح شد؛

پاسخ وزیر نیرو به نتانیاهو درباره آب

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۱۳:۱۵:۲۴
کد خبر: ۷۱۷۴۶۱
وزیر نیرو گفت: هدف از اظهارات نخست وزیر اسرائیل درباره بحران آب در ایران، توسعه تنازع بر سر آب بوده اما مردم ایران هیچ وقت در زمین این رژیم غاصب بازی نکرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در 6 ماهه اول امسال و تا پایان اسفند فقط 100 میلی متر بارش داشتیم که بارش های بهاری باعث شد در حال حاضر نسبت به پارسال در زمان مشابه 27 درصد کاهش داشته باشیم.

وی گفت: البته در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، ​فارس و دیگر استان ها کاهش بارش حتی به 75 درصد نیز رسید که تمهیداتی برای تامین آب شرب آن در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو اضافه کرد: استان های شمال غربی و غربی وضع خوبی از نظر بارش داشتند و نسبت به پارسال بالای 20 درصد افزایش بارش در آن مناطق ثبت شده است.

اردکانیان تاکید کرد: امیدوارم با کمک مردم آب شرب قابل قبولی در تابستان داشته باشیم و مردم دچار مشکل جدی نشوند.

وی با اشاره به اینکه آب و برق به یکدیگر مرتبط هستند و کمبود بارش ها موجب شده امسال پنج هزار مگاوات کاهش تولید برق در تابستان داشته باشیم، افزود: راه حل تامین آب شرب و برق در دست مردم است و از همین الان به طور جدی به اصلاح مصرف و کنار گذاشتن بد مصرفی بپردازیم تا تابستان بدون مشکل سپری شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصفیه پساب نیز گفت: بازیافت آب نه در شرایط کم آبی بلکه در همه شرایط یک منبع آبی محسوب می شود و در ادبیات مدیریت آب کمتر لغت فاضلاب را پیدا می کنیم و از آن به عنوان یک آبی به رنگ متفاوت یاد می شود.

اردکانیان افزود: رنگ آبی برای آب شرب، ​رنگ سبز برای آب کشاورزی و آب خاکستری که همان فاضلاب یا پساب است ابی است که باید تصفیه شود و در چرخه مصرف قرار بگیرد به گونه ای که در برخی کشورها چندین بار این آب تصفیه می شود و ما نیز دانش و فناوری این کار را داریم اما مشکل منابع مالی وجود دارد که سعی می کنیم از فرصت ها استفاده کنیم.

وی گفت:​ بالغ بر سه میلیارد متر مکعب پساب در کشور وجود دارد که جمع آوری و تصفیه نمی شود که باید این میزان منبع آبی بعد از تصفیه در چرخه مصرف صنعت و با تمهیداتی در بخش کشاورزی استفاده شود.

وزیر نیرو افزود: استان های حساسی مانند خوزستان نزدیک به 450 میلیون متر مکعب پساب خام وارد پهنه های آبی آن می شود که این موضوع فقط به وزارت نیرو نیست و باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود و نسبت به آلوده نکردن آب شرب تصفیه پساب خانگی حساسیت داشته باشیم تا تبدیل به برنامه شود و در اولویت قرار گیرد.

اردکانیان درباره شایعه انتقال آب به خارج از کشور گفت: رسماً اعلام می کنم هیچ برنامه ای برای انتقال آب به خارج از مرزهای کشور نداریم و این بحث هر از گاهی مطرح می شود که ملاحظات جامعی ندارد اگر ملاحظات جامع و همه جنبه های آن را در نظر بگیریم مانند تصمیمی که در اوایل دهه 80 گرفته و بعد منتفی شد الان هم به طور کلی این موضوع منتفی است.

وی درباره پیام ویدئویی بنیامین نتانیاهو بیان کرد: زمان امضای قرارداد صلح در سالهای دور بین رئیس دولت وقت فلسطین و نخست وزیر وقت اسراییل هم اصلی ترین مواد قرارداد و پیوست های آن مرتبط با آب بود؛ در آن زمان نیز به دنبال آن بودند تا با استفاده از علم روز بتوانند حق آبه های رسمی و قانونی کشورهای عربی را به نوعی نادیده بگیرند. تئوریزه کردن تنازع و جنگ آب را، این مجموعه (اسرائیل) آغاز کرد. احتمالا اکنون هم با توجه به بعضی بی مبالاتی هایی که برخی از تریبون داران ما از خود نشان داده اند، شاید به هوس افتاده اند از طریق این سایت یا فعالیت هایی نظیر این می توانند تنازع بر سر آب را توسعه دهند و به این طریق اطلاعاتی در مقیاس استان ها، شهرها و روستاها را جمع کنند و بدانند که بر سر آب و کم آبی چه اختلافاتی وجود دارد.

نظر شما