کمالوندی خبر داد؛

آغاز غنی سازی در فوردو با پایان برجام

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۱:۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۱۷۶۶۱
آغاز غنی سازی در فوردو با پایان برجام
سخنگوی سازمان انرژی اتمی آخرین برنامه‌های سازمان متبوعش در صورت خروج از برجام را تشریح کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای خبر داد که در صورت خروج ایران از برجام، بار دیگر غنی‌سازی «در سایت فُردو» انجام شده و نیروگاه نطنز توسعه خواهد یافت.

کمالوندی همچنین به ورود به مرحله ساخت رآکتور اراک در آینده نزدیک اشاره و تاکید کرد اگر قرار باشد از برجام‌ خارج شویم ماشین‌های جدید را در نطنز نصب می‌کنیم و سایت را توسعه می‌دهیم و برنامه‌های بسیار دیگری نیز داریم.

کمالوندی‌ در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا فردو‌ پس از بر هم خوردن برجام‌ به وضعیت‌ قبل از توافق هسته‌ای برمی‌گردد گفت: احیای فردو‌ یعنی غنی سازی و در حال حاضر غنی سازی در آنجا انجام نمی‌شود و بعد از خروج از برجام‌ با تصمیم مسئولین‌ ارشد نظام غنی سازی دوباره‌ در فردو‌ آغاز می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره مذاکرات چین و ایران نسبت به ساخت رآکتور‌ اراک‌ گفت: ما چندین قرارداد‌ داشته‌ایم که الان عملیاتی شده و مراحل مختلف طراحی مفهومی، پایه و تفصیلی انجام شده و بعد از آن مرحله ساخت آغاز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ما از ابتدا اصرار داشتیم همه مراحل را خودمان انجام دهیم البته می‌توانستیم‌ همه اقدامات برای ساخت رآکتور‌ اراک را به چینی‌ها بسپاریم‌ افزود: خوشبختانه بر اساس زمانبندی‌ تاکنون خوب پیش رفته‌ایم و مرحله تفصیلی‌ از طرف ما به پایان رسیده و به طرف چینی تحویل داده شده است که بعد از تأیید آنها ظرف 2 الی 3 ماه آینده وارد مرحله بعدی یعنی ساخت و تجهیز خواهیم شد.

گفتنی است که در روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری،آمریکا با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از توافق هسته ای بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ خارج شد.

نظر شما