در پی دستور صریح وزیر اقتصاد به خزانه داری کل؛

یک ریال از منابع کشور بی‌جا هزینه نمی‌شود/ دویست هزار حساب دستگاه‌های اجرایی مسدود شد

۱۳۹۷/۰۵/۱۹ - ۲۰:۲۷:۳۲
کد خبر: ۷۳۹۲۱۳
یک ریال از منابع کشور بی‌جا هزینه نمی‌شود/ دویست هزار حساب دستگاه‌های اجرایی مسدود شد
‎وزیرامور اقتصادی و دارایی همزمان با آغاز دور تازه تحریم‌ها به مردم اطمینان داد که از منابع خزانه کشور با نهایت دقت و حساسیت حفاظت می‌شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «مسعود کرباسیان»، وزیر اقتصاد، در یادداشتی نوشت: ‎عده‌ای، دو ماه تمام، تلاش شان را به کار گرفتند تا نظم بازار و اقتصاد ایران را بهم بریزند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سوء استفاده و همراهی این افراد با سیاست‌های خارجی دشمنان، همگی با هدف آسیب به اقتصاد کشور انجام میگرفت، تصریح کرد: خوشبختانه، با اقدامات صورت گرفته، در حال حاضر، قیمت ها در بازارها روند نزولی در پیش گرفته اند.

 کرباسیان با تاکید بر اینکه اظهارنظرهای منطقی و امیدبخش رئیس جمهور، مسیر پیش‌روی را برای مردم و اقتصاد ایران روشن ساخته است، گفت: ‎از این پس و درچارچوب تامین منابع عمومی برای توسعه ملی،  وزارت امور اقتصادی و دارایی در خط مقدم حفظ و حراست از منابع کشور، با نهایت سخت‌گیری بر فرآیندهای مربوط به معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، نظارت و دقت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ‎برای کاهش اثر تحریم‌ها در بودجه عمومی کشور، طی دستوراتی صریح، معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور را مکلف کردم تا با مدیریت هزینه‌ها و رعایت انضباط مالی در مصارف دولت و وصول مطالبات در حوزه مالیات‌ها ( بخصوص فراریان مالیاتی)، سود سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها را به عنوان اموری اولویت‌دار پیش ببرد. 

وی افزود: ‎همچنین از معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور خواستم که بدون هیچ ملاحظه‌ای در مقابل هرنوع هزینه‌ بی‌جا و خارج از برنامه‌ ایستادگی کند. 

وزیر اقتصاد گفت: خوشبختانه باید اعلام کنم که حساسیت نسبت به شیوه هزینه منابع کشور در خزانه‌داری کل، منجر به آن شده که طی سه ماهه گذشته و برخلاف تمام سال‌های قبل، هیچ‌گونه پرداختی بابت هدفمندی یارانه‌ها از محل منابع بودجه عمومی انجام نشود، در حالی که ‎طی دو سال گذشته از این محل 25 هزار میلیارد تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شده‌بود. 

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه، ‎خزانه‌داری بدون نظم و قاطعیت و استفاده‌ از سیستم‌های شفاف ممکن نیست، تصریح کرد: برای تحقق هدف مدیریت هزینه‌ها و تسریع پرداخت‌ها، سیستم الکترونیکی بانکواره معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور مستقر شده‌است. 

بنا بر اعلام کرباسیان، همین سیستم باعث شده است تا 8 هزار و 700 دسته چک از خزانه‌داری کل حذف شود. 

در این یادداشت با اعلام اینکه معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور طی اقدامی فوری، فرآیند‎ استانداردسازی و کاهش حساب‌های بانکی دستگاه‌های اجرایی را به انجام رسانده‌ است می خوانیم: در نتیجه این اقدامات، تعداد حساب‌های دستگاه‌های اجرایی از 250 هزار حساب به 50 هزار حساب کاهش یافته‌ است که این عدد باید به 35 هزار حساب کاهش یابد و بزودی به این نقطه هم خواهیم رسید.

وزیر اقتصاد افزود: ‎برای کمک هر چه بیشتر به بخش‌خصوصی، آیین‌نامه اجرایی تعیین تکلیف و تسویه و تهاتر حدود 100 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به پیمانکاران، پیمانکاران به بانک‌ها و بانک مرکزی هم به تصویب رسیده است. 

بر این اساس، ‎گزارش خزانه نشان می‌دهد، با هدف سرعت بخشیدن به رشد و توسعه اقتصاد کشور و برای اولین‌بار، در چهار ماهه ابتدایی امسال، بیش از 23 هزار میلیارد تومان از منابع به طرح‌های ملی-استانی اختصاص یافته‌ که در قیاس با سال گذشته 200 درصد رشد داشته‌است.  

کرباسیان در ادامه یادداشت تصریح کرده است: ‎به طور حتم چالش تحریم‌ها با نظم بخشی به رفتارهای مالی دولت، ایستادگی در مورد زیاده‌خواهی‌ها و قاطعیت در برخورد با فساد قابل رفع است. 

وزیر اقتصاد در خاتمه یادداشت با بیان اینکه مردم باید بدانند با تمام وجود از خزانه‌کشور حراست خواهیم کرد، تاکید می کند: قطعا مبارزه با فساد هزینه دارد که هزینه آن را هم به جان می خریم اما اجازه نمی دهیم حق مردم پایمال شود.

نظر شما