نوبخت شیوه تنظیم ۱۲ بسته مقابله با تحریم را تشریح کرد

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۸:۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۶۴۱۳۰
نوبخت شیوه تنظیم ۱۲ بسته مقابله با تحریم را تشریح کرد
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست رییسان کمیسیون های مجلس شورای اسلامی جزییات شیوه تنظیم 12 بسته برای خنثی سازی و تقلیل تحریم های آمریکا را توضیح داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدباقر نوبخت»، رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: پس از آنکه مشخص شد دولت آمریکا در 2 مرحله 90 و 180 روزه تحریم‌هایی را ضد ایران اعمال می کند، دولت 12 بسته حمایتی را برای غلبه بر این تحریم‌ها طراحی کرد.

وی افزود: در سازمان برنامه و بودجه به دقت بررسی شد تحریم های امریکا در چه حوزه هایی اعمال می شود.

معاون رییس‌ جمهوری ادامه داد: در مرحله نخست بررسی کردیم هر یک از دستگاه های موجود و وزارتخانه ها ممکن است با این تحریم ها در کوتاه مدت و میان مدت چه آسیب هایی ببینند و برای مقابله با آن چه برنامه‌ای داشته باشند که در بسته‌های طراحی شده تکلیف دستگاه ها و وزارتخانه ها مشخص شد.

«همچنین بررسی کردیم این تحریم‌ها چقدر بر بودجه و منابع آن اثر می‌گذارد و ما چه منابعی را تا پایان سال و همچنین تا پایان سال آینده در بودجه خواهیم داشت؛ یعنی در حالت های مختلف بررسی کردیم با احتساب همین 2 میلیون و 410 هزار بشکه (نفت) که در بودجه آمده است چه درآمدی خواهیم داشت و اگر فروش نفت به یک میلیون و 900 هزار، یک میلیون و 500 هزار یا یک میلیون بشکه تقلیل یابد به چه ترتیب باید عمل کنیم. در این باره در بسته های طراحی شده مشخص کردیم با این حالت ها، باید مصارف کشور چگونه تنظیم شود».

نوبخت اضافه کرد: بررسی کردیم برای حالتی که در تحریم ها نوسان نرخ ارز ادامه یابد، در زمینه سیاست‌های مالی چه کار کنیم تا آثار این تحریم ها در معیشت مردم تقلیل یابد که در بسته طراحی شده برای این بخش پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفت.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: همچنین بررسی کردیم با وجود نقدینگی قابل ملاحظه در جامعه باید چه اقدامی انجام دهیم تا هم رشد نقدینگی کنترل شود و هم این نقدینگی بیش از این موجب نوسان بازار ارز نشود که در بسته ویژه این طراحی ها صورت گرفته است.

نوبخت یادآوری کرد: حدود 76 هزار طرح نیمه‌تمام داریم که در بسته های طراحی شده مشخص کردیم در شرایط تحریم طرح‌های بااهمیت در مدل های مختلف از جمله مدل همکاری با بخش خصوصی به اتمام برسد.

«چگونگی تامین منابع حامل های انرژی، حمایت از شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای، حمایت از کشاورزی و صنعت، حمایت از فناوری های آی.تی و آی.س. تی، حمایت از تولید و اشتغال و حمایت از اشتغال کنونی از جمله بسته های حمایتی است که برای مقابله با تحریم ها طراحی شد».

نوبخت ادامه داد: بخش های کلان مورد حمایت ما مهار نقدینگی، مدیریت بودجه، حمایت و جبران آثار اقتصادی بر معیشت مردم و حمایت از پیمانکاران و تولیدکنندگان است.

نظر شما