جزئیات جرید تحریم های آمریکا علیه ایران؛

رسما ۸ کشور از تحریم نفتی آمریکا معاف شدند

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۱۶:۳۹:۴۶
کد خبر: ۷۷۲۸۴۲
رسما ۸ کشور از تحریم نفتی آمریکا معاف شدند
مایک پامپئو اسامی کشورهایی که فعلا از تحریم های نفتی علیه ایران معاف شده اند را اعلام کرد؛ به گفته وی چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه از کشورهایی هستند که در این لیست قرار گرفته اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و استفان منوشین وزیر خزانه داری این کشور در یک نشست خبری درباره تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران با خبرنگاران شرکت کردند. 

مایک پامپئو در ابتدا پشت تریبون قرار گرفت و به بازگشت تحریمها علیه ایران اشاره کرد. 

وی با اشاره به اتهامات هفته قبل دانمارک علیه ایران درباره اقدامات تروریستی در خاک این کشور گفت: ایران دو انتخاب دارد، به صورت یک بازیگر عادی رفتار کند یا شاهد فروپاشی اقتصادش باشد. پامپئو گفت که واشنگتن فکر می‌کند توافق جدید با ایران ممکن است اما تا زمانی که ایران رفتارش را بر اساس 12 خواسته‌ای که او قبلا مطرح کرده تغییر نداده باشد، فشار آمریکا بر ایران پیوسته ادامه خواهد یافت.

مایک پامپئو هدف نهایی راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران را کنار گذاشتن «انقلابی‌گری» از سوی این کشور خواند.

وی اضافه کرد که دولت دونالد ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری تا کنون 19 دور تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده که در جریان آن 168 شخصیت حقیقی و حقوقی هدف این تحریمها قرار گرفته‌اند. وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد از وقتی که در ماه مه راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران اجرایی شد، حدود 100 شرکت از ادامه تجارت با ایران صرفنظر کرده‌اند. 

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که 20 کشور خرید نفت خود از ایران را به صفر رسانده‌اند، بیش از یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران کاسته شده و از ماه مه تاکنون، 2.5 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران از دست رفته است.

وی شرکت‌های خارجی را تهدید کرد که ادامه تجارت با ایران در مقایسه با خروج از این کشور، تصمیم اقتصادی دردناکی خواهد بود.

پامپئو همچنین اسامی کشورهایی که فعلا از تحریمهای نفتی علیه ایران معاف شده‌اند را اعلام کرد. به گفته وی چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه از کشورهایی هستند که در این لیست قرار گرفته‌اند. 

پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که کشورهای اروپایی در این لیست وجود ندارند و شامل معافیتها نیستند. 

وی مدعی شد که این 8 کشور تا کنون بخش قابل توجهی از خرید نفت خود از ایران را به طور قابل توجه کاهش داده‌اند و حتی 2 کشور آن را به صفر رسانده‌اند. پامپئو گفت: ما به مذاکرات خود ادامه میدهیم تا همه کشورها واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند. 

پامپئو پیش از این گفته بود که برخی کشورها برای کاهش واردات نفت خود از ایران نیازی به زمان بیشتری دارند. 

پامپئو در ادامه نسبت به مجازات سخت و دردناک علیه نهادهایی که بعد از بازگشتن تحریمها با ایران تجارت می‌کنند هشدار داد. 

پامپئو در پاسخ به سوال الجزیره به دفاع تمام‌قد از رژیم سعودی پرداخت و گفت که این کشور از تلاش‌های آمریکا در مقابله با تروریسم حمایت می‌کند در حالی که ایران به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد، که ایران پول نفت فروخته شده به این 8 کشور را تنها می‌تواند در تجارت کالاهای انسانی یا تجارت دو جانبه برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده کند. 

وزیر خارجه آمریکا مجددا تاکید کرد که تا دولت ترامپ بر سر کار است نمی‌تواند به سمت سلاح هسته ای نزدیک شود.

وزیر خزانه داری آمریکا نیز در ادامه به جزئیات تحریمها اشاره کرد و گفت که بیش از 700 فرد، شرکت و نهاد، کشتی و هواپیما را تحریم کرده‌ایم.

منوشین در ادامه بازگرداندن تحریمها را بخشی از راهبرد فشار حداکثری و بی سابقه اقتصادی علیه ایران خواند و ایران به بزرگترین کشور حامی تروریسم متهم کرد. وی تاکید کرد که این تحریمها بزرگترین تحریمهایی است که تا کنون رژیم ایران را هدف گرفته است.

وزیر خزانه داری آمریکا اضافه کرد؛ تحریم‌های امروز 50 بانک ایرانی و شعب خارجی آنها را در برمی‌گیرد.

منوشین که اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی را تکرار می‌کرد در تشریح تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، به بخش‌های کشتیرانی، انرژی و هواپیمایی اشاره کرد و گفت بیش از 65 هواپیمای ایرانی نیز تحریم شده‌اند.

وی ادعا کرد که ایران اگر رفتار خود را تغییر ندهد، با انزوای مالی مواجه خواهد شد. او در ادامه لفاظی‌هایش توقف برنامه موشکی ایران و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای را شرط کاهش تحریم‌ها خواند و گفت که واشنگتن با تمرکز بالا در حال رصد رفتار ایران است.

منوشین همچنین تهدید کرد که اگر ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تلاش کند، واشنگتن بارها و بارها این تلاش‌ها را متوقف خواهد کرد.

وی شرکت‌های خارجی را هم تهدید کرد و گفت که واشنگتن در اجرای تحریم‌هایش جدی‌ است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز