وزارت دفاع آمریکا اقرار کرد؛

پنتاگون مدرکی علیه ایران در سوریه ندارد

۱۳۹۷/۰۸/۱۷ - ۱۸:۱۰:۲۷
کد خبر: ۷۷۳۶۳۳
پنتاگون مدرکی علیه ایران در سوریه ندارد
در آخرین گزارش وضعیت عملیات آمریکایی موسوم به عملیات«راهکار اساسی» آمده است که وزرات دفاع آمریکا اقرار می‌کند پنتاگون «هیچ مدرکی» مبنی بر آن‌که نیروهای مسلح ایرانی و یا نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران واقعا آمریکا را در سوریه مورد حمله قرارا داده باشند، ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از اسپوتنیک، آخرین گزارش سه ماهه از سوی ژنرال بازرس وضعیت عملیات آمریکایی موسوم به عملیات«راهکار اساسی» که نامی رمزی برای مداخله نظامی آمریکا علیه داعش در سوریه وعراق است، توجه ویژه‌ای به ایران معطوف داشته است تا آن‌جا به آن 105 بار  در 130 صفحه اشاره کرده است. اگرچه با وجود متهم کردن ایران به ایجاد تهدیدی رو به رشد برای نیروهای آمریکایی، این گزارش تصدیق می‌کند که وزارت دفاع آمریکا مدرکی مبنی بر این که نیروهای نظامی ایرانی و یا نیروهای شبه نظامی متحد با آن‌ها واقعا حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی در سوریه انجام داده‌اند، ندارد.

این گزراش همچنین با اشاره به اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی ترامپ، جان بولتون مبنی بر نگهداشتن نیروهای آمریکایی در سوریه تا زمانی که «نیروهای مسلح ایرانی» و «نیروهای شبه نظامی وابسته به ایران» در خارج از ایران باشند ، سیاست پیچیده ایالات متحده آمریکا در سوریه را متذکر شد.

بر اساس این گزراش ،این ایده به برانگیخته شدن سوال‌هایی در مورد توجیه قانونی نگه‌داشتن نیروهای مسلح آمریکا در سوریه منجر شده است که در حال حاضر پشتوانه آن مجوز سال 2001 مبنی بر استفاده کردن از نیروهای نظامی علیه کسانی است که برای  حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال 2001 را برنامه‌ریزی کرده‌، اجازه آن را صادر کرده‌اند،آن‌ را به کار گرفته‌ یا به آن‌ کمک کرده‌اند که به تعبیری نیروهای داعش را هم شامل می‌شود، منجر شده است.

برخلاف حضور مشاوران نظامی ایران و مشاوران نظامی روسیه، ایالات‌متحده‌آمریکا هیچ توجیه قانون شناخته شده‌ای در جامعه بین‌المللی برای حضورش در سوریه ندارد، با وجود آن که دمشق براها عملیات‌های آمریکا در این جمهوری عربی را محکوم کرده و خواستار خروج ایالات متحده‌آمریکا از آن شده است.

وزارت دفاع آمریکا  پس از اظهارات بولتون اشاره می‌کند که نیروهای نظامی این کشور تغییر رویه داده‌ و به «شکست دیرپا»ی داعش علیرغم میل باطنی موافقت کرده‌اند و این در حالی است که به کمیته‌های کنگره  در باره «منفعت جانبی» و «قدرت نفوذ» که به واسطه حضور ادامه‌دار نیروهای آمریکا در سوریه فراهم شده است می‌گویند.

با اشاره به مقاصد سیاسی متغیر آمریکا که اکنون به نظر می‌رسد شامل «بیرون راندن ایران و نیروهای سوری وابسته به ایران از سوریه، تاثیر گذاشتن بر نتیجه جنگ‌ داخلی سوریه و تثبیت مناطق شمال‌شرقی سوریه که از تصاحب داعش درآمده‌اند»، این گزاش هشدار می‌دهد که این« اهداف غیرنظامی می‌تواند نیروهای نظامی آمریکا را پس از شکست داعش» تا مدت نامعینی در سوریه نگه‌دارد.

با ذکر رسوخ پرقدرت آمریکا در پادگان نظامی آمریکایی ال_تنف در جنوب سوریه که درخواست ایران برای پایان دادن به حضور غیرقانونی در این منطقه را به همراه داشت این گزارش در مورد عملیات «چندین نیروی شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» در همین منطقه هشدار داده و مدعی می‌شود که «حضور این نیروها موجب ایجاد پتانسیل اعمال فشار و خشونت بر نیروهای آمریکایی و نیروهای تحت‌حمایت آمریک می شوند».

در همین حال گزراش  وزرات دفاع آمریکا اقرار می‌کند که «نه ایران و نه نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت ایران از عملیات‌های ضد داعش جلوگیری نکردند». همچنین در این باره می‌گوید که پنتاگون «هیچ مدرکی» مبنی بر آن که نیروهای مسلح ایرانی و یا نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران واقعا آمریکا را در سوریه مورد حمله قرارا داده باشند، ندارد.

این گزارش همچنین با اشاره به این که در عراق همسایه، عواملی همچون نیروهای جنبش ملی و نیروهای شبه‌نظامی شیعه که نقشی اساسی در شکست دادن داعش در عراق داشتند، حاکی از آن است که این عوامل به سبب آنچه«ارتباط نزدیکشان با ایران» خوانده می‌شود، تهدید مشابهی برای آمریکابه حساب می‌آیند.

این گزارش مدعی است:« تاثیر این نیروهای شبه‌نظامی شیعه دربخش امنیتی و و روند سیاسی و تمایل مداوم آن‌ها برای برای داشتن عملکری مستقل از نیروهای امنیتی عراق، نفوذ ایران در عراق را افزایش می‌دهد».

هم‌چنین با طرح این ادعا که ایران 100 تا 150 نفر از  نیروهای نظامی را نیز در میان این نیروهای شبه نظامی به کار گرفته است، این گزارش «نیروهای وابسته ایرانی‌» را به « دست داشتن احتمالی در دو حمله انجام‌شده به اماکن آمریکایی در عراق» متهم می‌کند. که از جمله آن‌ها به حمله‌ای خمپاره‌ای به منطقه سبز بغداد در اوایل سپتامبر و حملات موشکی به بصره در نزدیکی کنسولگری آمریکا اشاره می‌کند که به تخلیه موقت مقر هیئت دیپلماتیک آمریکا در عراق انجامید.

وزارت دفاع آمریکا هیچ اشاره‌ای به این واقعیت که ایران با جدیت تمام حمله ماه سپتامبر به نواحی دیپلماتیک آمریکا را با تکیه بر اصول اخلاقی محکوم کرد، نمی‌کند. در بیانیه‌ای، وزیرامور خارجه ایران آمریکا را به «تبلیغ و نسبت‌های دروغین علیه ایران و نیروهای عراقی» متهم کرد و بسته شدن کنسولگری آمریکا را «اقدامی مشکوک در جهت شانه‌خالی کردن از مسئولیت‌ها و مقصر دانستن بقیه خواند».

در نهایت این گزارش با اشاره به این‌که عراق در این موضوع درگیر است،  مدعی شد: اگر بازرسی به عمل نیاید، آزار رساندن به نیروهای نظامی آمریکا می‌تواند افزایش پیدا کند و عملیات نفوذی ایران نیز ممکن است بیشتر شود؛ چرا که این کشور برای نفوذ پیدا کردن در دولت جدید عراق رقابت می‌کند.

دولت آمریکا تا کنون موضع خود در سوریه را بارها تغییر داده است و ترامپ در ماه مارچ در  این باره گفته بود : «آمریکا به زودی از سوریه خارج می‌شود» و این   پیش از اقدام به حملات هوایی علیه دمشق  ظرف دو هفته بعد بود. در ماه سپتامبر مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتون، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با حضور ایران در این کشور مرتبط کرد  که این موجب تغییر لحن پنتاگون به این شد که هدف عملیات سوریه شکست دادن داعش است.

مساله غیرقانونی بودن حضور ایران در سوریه و لزوم خروج آن از این کشور درحالی مطرح می شود که مقامات کشورمان همواره تاکید می کنند جمهوری اسلامی ایران هیچگونه حضور نظامی در سوریه ندارد بلکه حضور ایران مستشاری بوده و به درخواست دولت قانونی آن کشور است و هر زمانی که دولت بشار اسد بخواهد ایران از سوریه خارج می شود.

ولیدمعلم ، وزیر خارجه سوریه پیش از این در این رابطه تصریح کرده است: ایران حضور نظامی در سوریه ندارد و تنها مستشاران نظامی که در کنار نیروهای این کشور و با هماهنگی با ارتش آن فعالیت می‌کنند،‌ در کشور هستند.تبلیغات رسانه‌ای غرب و آمریکا پیرامون حضور ایران نادرست است و بر خلاف حضور ترکیه، آمریکا و فرانسه، حضور ایران در خاک سوریه قانونی است.

وزیر خارجه سوریه افزود: از زمان آغاز توطئه علیه این کشور، جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به کمک دمشق شتافته و دولت سوریه قدردان این کمک‌های ایران است.

 

نظر شما