نیویورک تایمز افشا کرد:

جزییات توطئه ی بزرگ عربستان علیه ایران/ توطئه و طراحی ترور سردار قاسم سلیمانی و خرابکاری اقتصادی در ایران

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۷:۱۸:۳۶
کد خبر: ۷۷۴۷۲۹
جزییات توطئه ی بزرگ عربستان علیه ایران/ توطئه و طراحی ترور سردار قاسم سلیمانی و خرابکاری اقتصادی در ایران
"ژنرال احمد العسیری" مشاور وقت محمد بن سلمان ، در ماه مارس سال گذشته میلادی در نشستی در ریاض، حضور داشته است. موضوع این نشست که با حضور چند تاجر لابی کننده برای دولت سعودی بوده، امکان استفاده از شرکت‌های خصوصی برای ترور مقامات ارشد ایرانی از جمله "قاسم سلیمانی"، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ برخی مقامات سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی که به "محمد بن سلمان" ولیعهد این کشور نزدیک هستند، سال گذشته طرح‌هایی برای ترور مقامات ارشد ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا با انتشار گزارشی در این باره به نقل از 3 منبع آگاه نوشته است: برخی مقامات نزدیک به "محمد بن سلمان" یک سال پیش توطئه ترور برخی دشمنان  حکومت عربستان سعودی را مورد بررسی قرار داده‌اند. یکی از این مقامات ارشد سعودی، ژنرال "احمد العسیری" معاون برکنار شده سازمان اطلاعات عربستان سعودی بوده است. العسیری پس از قتل خاشقجی دو هفته پیش به همراه جمع دیگری از مقامات نظامی و اطلاعاتی سعودی، با حکم پادشاه عربستان از سمت خود برکنار شد.

بر اساس این گزارش،  " ژنرال احمد العسیری" مشاور وقت محمد بن سلمان ، در ماه مارس سال گذشته میلادی در نشستی در ریاض، حضور داشته است. موضوع این نشست که با حضور چند تاجر لابی کننده برای دولت سعودی بوده، امکان استفاده از شرکت‌های خصوصی برای ترور مقامات ارشد ایرانی از جمله "قاسم سلیمانی"، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده است. برخی مشاوران العسیری در این جلسه پیشنهاد ترور قاسم سلیمانی را به دو بازرگان حاضر در جلسه ارایه داده‌اند. این دوبازرگان از تاجران لابی کننده برای دولت سعودی هستند که یکی از آنها "جورج نادر" بازرگان لبنانی- آمریکایی و دیگری" جوئل زامل" بازرگان اسراییلی است.

گفتنی است، نام این دو بازرگان،  درلیست افراد مظنون "رابرت مولر" بازرس ویژه رسیدگی به ارتباطات احتمالی کارزار انتخاباتی ترامپ با دولت روسیه، است.

به نوشته نیویورک تایمز، این دو بازرگان در دوران انتقال قدرت از دولت اوباما به دولت ترامپ  با هیاتی سعودی به ریاست ژنرال العسیری در طبقات فوقانی هتل "ماندارین" نیویورک، ملاقات کرده‌اند. موضوع این ملاقات نیز تشریح طرح این دوبازرگان درباره نحوه خرابکاری در اقتصاد ایران بوده است. این دو بازرگان برای اجرای این طرح خود مبلع 2 میلیارد دلار از سعودی ها طلب می‌کنند اما سعودی‌ها در این جلسه ضمن ابزار علاقه  به ایده آنها، طرح آنها را تحریک‌آمیز و به طور بالقوه بی‌ثبات کننده می‌دانند وپرداخت هر نوع پولی بابت اجرای آن را منوط به گرفتن تاییدیه از دولت در حال استقرار ترامپ در کاخ سفید می‌کنند.   

همچنین به نوشته نیویورک تایمز، جلسه مارس سال میلادی گذشته در ریاض، به پیشنهاد "جورج نادر" تشکیل شده است. او پیش‌تر با "محمد بن سلمان" دیدار کرده و طرح خود برای ایران را با کاخ سفید نیز در میان گذاشته بود.  

نیویورک تایمز نوشته درباره این جلسه، از یک سخنگوی دولت سعودی و وکلای دو بازرگان – نادر و زامل- پرسش کرده، اما پاسخی دریافت نکرده است.  

در جریان جلسه محرمانه مارس 2017، و پس از آنکه سعودی‌ها در خصوص عملیات ترور ایرانی‌ها تقاضا می‌کنند، تجار حاضر پاسخ به این موضوع را منوط به مشورت با وکلای خود می کنند، اما پس از مدتی و مشورت با وکلایشان، این دو بازگان درخواست سعودی ها را رد می‌کنند اما جورج نادر یک شرکت خصوصی انگلیسی را برای عملیات ترور قاسم سلیمانی به سعودی‌ها پیشنهاد می‌دهد؛ این شرکت که نامی از او برده نشده، از سوی نیروهای نظامی- اطلاعاتی  ویژه سابق بریتانیایی اداره می‌شود.  

در این جلسه همچنین طرحی 2 میلیارد دلاری برای خرابکاری‌های اطلاعاتی به منظور آسیب رساندن به اقتصاد ایران مورد بحث قرار گرفته است.  

نیویورک تایمز نوشته، با وجودی که مقامات دولت سعودی با برکناری چند مقام نزدیک به محمد بن سلمان، توطئه اخیر قتل جمال خاشقجی را به گردان عوامل خودسر می‌اندازند، اما ترور برخی منتقدان و مخالفان حکومت سعودی از جمله خاشقجی – منتقدان محمد بن سلمان- از همان ابتدای به قدرت رسیدن او در بین جمعی از مقامات ارشد نزدیک به ولیعهد جوان سعودی ، مورد بحث بوده است.

 

نظر شما