خبرگزاری برنا از ماراتن استیضاح در بهارستان گزارش می‌دهد؛

چه کسی خواب تفرقه می‌بیند؟

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۵:۳۵:۴۰
کد خبر: ۷۸۱۹۸۳
چه کسی خواب تفرقه می‌بیند؟
ماراتن استیضاح در بهارستان به رئیس مجلس شورای اسلامی رسیده است!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، ماراتن استیضاح در بهارستان به رئیس مجلس شورای اسلامی رسیده است! و برای نخستین بار در ادبیات سیاسی ساختمان هرمی، نماینده‌ای سخن از استیضاح رییس مجلس می‌گوید؛ موضوعی که نه سابقه داشته نه سبقه آیین‌نامه‌ای.

البته این موضوع بدان معنا نیست که در آیین‌نامه مجلس هیچ‌گونه راهکاری برای سوال از اعضای هیات رییسه در نظر گرفته نشده است. طبق ماده 24 آیین‌نامه قدیم و ماده 26 آیین‌نامه جدید مجلس شورای اسلامی، ‌نمایندگان می‌توانند از هر یک از اعضای هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حداقل 25 امضا، سوال مطرح کرده و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه ارسال کنند تا براین اساس این کمیسیون به درخواست آنها رسیدگی کند. اما موضوع استیضاح رییس مجلس همان‌قدر دور از ذهن است که ادله این روزهای جریانی خاص در مجلس برای جمع‌آوری امضاء برای استیضاح‌های مکرر.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در قوه مقننه، به رسانه‌ها گفته 27 نماینده با تدوین طرحی به‌عنوان استیضاح رئیس مجلس خواستار پاسخگویی علی لاریجانی، درباره ارجاع 2 لایحه «پالرمو» و «مبارزه با پولشویی» به مجمع تشخیص مصلحت نظام شده‌اند.

وی گفته است: شورای نگهبان نسبت به این دو لایحه ایراد گرفته و لاریجانی بدون ارائه به صحن و رأی نمایندگان، شخصاً آنها را به مجمع تشخیص مصلحت ارسال کرده که این اقدام خلاف قانون است.

این عضو فراکسیون ولایی تنها چند روز قبل هم خبر تحویل طرح استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، را داده بود. اگرچه موارد مختلفی در خصوص استیضاح ظریف از جمله فعالیت‌های وزارت خارجه، وضعیت سفرای ایران در کشورهای خارجی و ... مطرح شده بود اما همگان می‌دانند موضوع اصلی، اظهارات ظریف در روزهای آخر درباره موضوع پولشویی در کشور است.

وزیر خارجه با بیان این که «علت مخالفت با CFT از جانب کسانی است که درگیر پولشویی هستند» در صف اول اهداف استیضاح قرار گرفت. پیش از آن موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش و وزیر ورزش و جوانان هم کم و بیش شنیده می‌شد اما هرگز به صورت جدی به جایی نرسید.

استیضاح محمدجواد ظریف در روزهایی که دولت به شدت درگیر مذاکرات با اروپا و رفع شرایط تحریمی جدید و رایزنی در فضای برجام بدون آمریکاست تعجب بسیاری را برانگیخته است.

حشمت الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان این‌که یکشنبه هفته آتی موضوع استیضاح وزیر خارجه در کمیسیون ذی‌ربط بررسی می‌شود به برنا گفت: شخصا مخالف استیضاح هستم ولی یکشنبه هفته آینده نظرات دو طرف را در جلسه کمیسیون خواهیم شنید و سعی می‌کنیم نه تنها منافع و بازی دیپلماسی کشور ضعیف نشود بلکه شفاف‌سازی درباره مسائل مورد ابهام نیز صورت بگیرد.

شایعات راهروهای بهارستان حاکی است تهدید به استیضاح علی لاریجانی هشداری است که اقلیتی خاص در مجلس درباره استیضاح‌های پیش رو وزرا به رئیس مجلس داده‌اند و با زبان بی‌زبانی به وی تاکید کرده‌اند اگر بنا را بر پادرمیانی برای رفع و رجوع استیضاح وزرا بگذارد ممکن است خود نیز در همین کوزه افتد!

استیضاح وزیر تازه از راه رسیده

«استیضاح غلامی؟ تازه یک‌سال شده بر سر کار آمده ... چه استیضاحی؟» این پاسخ محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، بود زمانی که از وی درباره تلاش برخی از اعضای کمیسیون آموزش درباره استیضاح غلامی پرسیدیم.

منصور غلامی آبان ماه یک‌سالگی خود را در پاستور پشت سر گذاشته و این روزها با ورود به سال دوم کاری خود در بهارستان، برخی نمایندگان برای استیضاحش امضا جمع‌آوری می‌کنند.

محمدمهدی زاهدی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی، به تازگی خبر داده در حال جمع‌آوری امضاء برای استیضاح منصور غلامی هستند و علت را وضعیت دانشگاه‌های پیام نور و علمی کابردی خوانده اما در ادامه مصاحبه گفته بود بارها دوستانه به آقای غلامی درباره انتصابات ایشان تذکر دادیم. کلید واژه «انتصاب» در روابط پاستور و بهارستان بسیار با اهمیت است.

پیش از آن نیز محمدرضا رضایی کوچی از جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داده بود. وی دلایل امضاکنندگان این طرح را انتخاب‌های سیاسی و ناکارآمد در دانشگاه‌ها، کاهش کیفیت علمی و انتخاب مدیران ناکارآمد در دانشگاه‌ها اعلام کرده بود. همچنین حذف برخی دانشگاه‌ها و تجمیع دانشگاه‌های مؤثر، عدم نگاه به توسعه دانشگاه‌ها و ضعف مدیریتی از دیگر محورهای تقاضای استیضاح اعلام شده بود.

سلطانی‌فر؛ دریبل پنج درصدی‌ها برای استیضاح وزیر ورزش و جوانان

یک هفته پیش علی‌اصغر یوسف‌نژاد از وصول نامه نمایندگان با 15 امضاء- یعنی 5 درصد نمایندگان- برای استیضاح مسعود سلطانی‌فر ، وزیر ورزش و جوانان خبر داد.

عضو هیات رئیسه مجلس از طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان در 3 محور نحوه توزیع اعتبارات استانی و شهرستانی، عدم توجه به مسائل جوانان و همچنین علت عدم واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی خبر داد.

درخواست استیضاح سلطانی‌فر در شرایط فعلی در کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی است. اما چه شده که استیضاح وزرای دولت ادبیات غالب عده‌ای خاص در بهارستان شده و هر روز درخواست‌های استیضاح با تعداد امضاهای عموما کمتر از 10 درصد نمایندگان در حال رسانه‌ای شدن و ارسال به هیات رئیسه است؟

بدون شک با نگاهی سطحی انگیزه‌های سیاسی اسامی مشترک امضاهای استیضاح کنندگان روشن است. جریانی که از ابتدای ورود به مجلس با تابلو مخالف و متقد دولت به بهارستان آمد و این روزها رویه‌اش زمین زدن دولت به هر قیمتی است.

گذشته از انگیزه‌های سیاسی ریشه بسیاری از استیضاح‌ها موضوع اختلاف نظر وزرا و نمایندگان در مورد انتصابات در وزارتخانه است. به بیان ساده‌تر آقای نماینده درخواستی برای انتصاب نزدیکان خود دارد که وزیر قبول نمی‌کند و همین تبدیل می‌شود به اولین ابزار نماینده که سوال و استیضاح است.

جریانی که چندان به عنوان و نامی که باید بعد از استیضاح بیاورد توجه خاصی ندارد؛ خواه وزیری باشد که در خط مقدم مبارزه دیپلماسی است یا وزیر ورزش و جوانان که یک سال پر افتخار را پشت سرگذاشته و این اواخر حتی رئیس مجلس!

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، پیش از این به برنا گفته بود که مشکلات کشور ریشه در رفتارهای همه ما دارد و استیضاح یک وزیر نمی‌تواند مشکلی را از دوش وزارتخانه و دولت بردارد. او همچنین به لابی‌های پیدا و پنهان برخی نمایندگان برای امتیازگیری در جریان استیضاح‌ها اشاره کرده بود.

تعداد استیضاح‌های مطرح شده در مجلس دهم و تعداد وزرایی که از دولت پس از استیضاح خداحافظی کرده‌اند نشان می‌دهد وزرای دولت اکثرا در کسب رای اعتماد مجدد از مجلس موفق بوده‌اند. نتیجه تنها ایجاد نمایش اختلافات جدی درونی در کشور- آن هم در شرایطی که ایجاد تفرقه خواسته بدخواهان منطقه و عرصه بین الملل است، بوده و هزینه‌ای هنگفت روی دست مجلس برای برگزاری جلسه استیضاح و گرفته شدن زمان تنگ دولت برای کارهای این روزهای کشور است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز