رویترز خبر داد؛

استیصال اروپا از مقاومت ایران در قبال برنامه موشکی‌اش

۱۳۹۷/۰۹/۱۴ - ۱۰:۱۲:۲۸
کد خبر: ۷۸۴۰۵۹
استیصال اروپا از مقاومت ایران در قبال برنامه موشکی‌اش
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد: باوجود گذشت بیش از یک سال از مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران، موضع تهران درخصوص برنامه موشکی‌اش محکم واستوار بوده و این مقامات را مستاصل کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، برنامه موشکی ایران در هفته جاری پس از آنکه مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد تهران به تازگی یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده است، در کانون توجهات قرار گرفت.

اکنون آمریکا در حال فشار آوردن بر اتحادیه اروپا است تا اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به دلیل برنامه موشکی این کشور مورد بررسی قرار دهد. انگلیس و فرانسه نسبت به آزمایش موشکی نسبت داده شده به ایران ابراز نگرانی کردند و آن را بی‌ثبات کننده خواندند، اما اتحادیه اروپا روی حفظ توافق هسته‌ای 2015 متمرکز است که آن را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای خود در عرصه سیاست خارجی طی دهه‌های اخیر می‌داند.

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا پس از دیدار با قدرت‌های اروپایی در حاشیه نشست ناتو در بروکسل به رویترز گفت: ما خواهان آن هستیم که اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را وضع کند که افراد و سازمان‌هایی را که با توسعه و آزمایش موشک‌های ایران همکاری دارند، هدف قرار دهد.

این چنین اقدامات تنبیهی به‌طور معمول شامل محدودیت‌های مسافرتی و مسدود کردن اموال و تلاش برای قطع منابع مالی تامین کننده این برنامه‌های تسلیحاتی می‌شود.

هوک در ادامه مدعی شد که ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و این اقدامی تهدیدآمیز است، بنابراین بازدارنده‌ها علیه ایران باید بازگردانده شود.

این در حالی است که قطعنامه 2231 شورای امنیت تنها از ایران می‌خواهد از فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، پرهیز کند.

بر اساس این  گزارش، اسناد محرمانه نشان می‌دهد که انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه مارس پیشنهاد وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل برنامه موشکی‌اش را ارائه دادند اما این کار با مخالفت اعضای دیگر اتحادیه اروپا ازجمله ایتالیا که خواهان افزایش روابط تجاری با جمهوری اسلامی هستند، مواجه شد.

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه آمریکا همچنین مدعی شد که ایران در حال انتقال موشک‌های خود و تکنولوژی آن به سوریه و متحدانش همچون حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان است.

دیپلماسی با ایران برای اتحادیه اروپا بسیار حساس است چراکه بروکسل توافق هسته‌ای با ایران را بزرگترین دستاورد سیاست خارجی این اتحادیه در دهه‌های اخیر در عرصه سیاست خارجی می‌داند و نمی‌خواهد این توافق نابود شود.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند توافق را به خطر بیندازد.

بنابر این گزارش، انگلیس، فرانسه و آلمان از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود، با مقامات ایرانی درباره برنامه موشکی بالستیک این کشور و فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش مذاکره کرده‌اند اما به گفته دیپلمات‌ها، علی‌رغم گذشت بیش از یک سال از این رایزنی‌های منظم ایران بر موضع خود محکم و استوار ایستاده و تاکید کرده است که برنامه موشک‌های بالستیکش دفاعی است و قابل مذاکره نمی‌باشد.

این، موجب درمانده شدن مقامات شده است. فرانسه به‌ویژه از این موضع تهران در توسعه و تکثیر موشک‌هایش ابراز تاسف کرده و از ایران می‌خواهد که وارد مذاکره بر سر موشک‌هایش شود.

یک دیپلمات اروپایی در این باره به رویترز گفت: در یک ماه گذشته، وزیر امورخارجه انگلیس و هیئت‌های بلند پایه از فرانسه و آلمان به تهران سفر کردند تا این مسئله را با مقامات این کشور مطرح کنند اما آن‌ها نمی‌خواهند درباره موشک‌های بالستیک مذاکره کنند.

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز گفت که برای لندن، برلین و پاریس سخت خواهد بود که بتوانند موافقت اتحادیه اروپا به تحریم‌های جدید را به دست آورند اما این موضوع با توجه به موضع سخت ایران می‌تواند روی میزمذاکره بازگردد.

دیپلمات‌ها گفتند که وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا در 19 نوامبر پس از ماجرای ناکام ماندن طرح ادعایی انجام سوءقصد توسط ایران در فرانسه و دانمارک از تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران حمایتی محتاطانه کردند.

یکی از این دیپلمات‌ها اظهار داشت: بعید نیست که ما بار دیگر (اعمال) تحریم‌ را بررسی کنیم چراکه در حال حاضر به نتایج قطعی دست نیافته‌ایم.

نظر شما