رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد؛

ضرورت بهره مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۱۲:۲۰:۴۳
کد خبر: ۷۸۴۵۶۸
ضرورت بهره مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اروپا متعهد شده راهکاری را برای جبران خلای به وجود آمده ایجاد کند تا ایران از شرایط اقتصادی برجام بهره مند شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم دوازدهمین مجمع عمومی حزب موتلفه اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سرانجام تعهدات اروپا به کجا رسیده است؟ گفت: اروپایی‌ها مدتی است که متعهد شده اند راهکاری را برای جبران خلای به وجود آمده ایجاد کنند تا بهره مندی ایران از شرایط اقتصادی برجام محقق شود. یکی از راهکار‌هایی که پیشنهاد کردند تحت عنوان «spv» است که مراحل آخر آن طبقه گفته خودشان در حال طی شدن است. آن‌ها به ما گفته اند ایجاد اجماع بین بیست و هفت کشور کار آسانی نیست ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم همه تلاششان را کرده بودند که نگذارند این راهکاری که اتحادیه اروپا اتخاذ کرده به سرانجام برسد، اما مراحل آن در حال طی شدن است.

وی با بیان این‌که «بنده در بروکسل بودم و همکاران دیگر از جمله وزارت امور خارجه نیز در تماس هستند»، افزود: با توجه به قول و وعده‌ای که داده اند امیدواریم تا قبل از سال جدید میلادی این وعده عملی شود.البته در بروکسل، آقای کِنیته کمیسیر اتحادیه اروپا و آقای ریستوری هر دو گفته بودند که اروپا در نظر دارد برای معاملات نفتی خود با کشور‌های دیگر غیر از ایران که حجمی بالای سیصد میلیارد یورو هست از این به بعد این معاملات را با یورو انجام دهد.

وی ادامه داد: آقای کنیته این را اعلام کرد و قبلا هم به ما گفته بودند، اما اعلام رسمی آن را امروز دیدم. این اتفاق بزرگی است یعنی اتحادیه اروپا تصمیم گرفته نفتی را که از سرتاسر دنیا وارد می‌کرده و ۸۵ درصد پرداخت آن را به دلار می‌داده می‌خواهد به یورو انجام دهد و این اگر محقق شود اتفاق بزرگی است که دلار در شرایط دشواری به عنوان یک واحد پول جهانی قرار می‌گیرد و آمریکا از این شرایط یکه تازی خود جدا خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که اگر بسته اتحادیه اروپا مورد رضایت ایران قرار نگیرد ما چه اقداماتی باید انجام دهیم، گفت: این بسته پیشنهادی که اروپایی‌ها در حال تدوین آنند در مشورت دایم با دوستان ما در ایران هستند.

 

نظر شما