گزارش خبرگزاری برنا به مناسبت دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی؛

روایتی از یک تخریب/ مستندی که سه دانشجو با هزینه میلیاردی ساختند!

۱۳۹۷/۱۰/۲۰ - ۰۵:۰۴:۴۱
کد خبر: ۷۹۷۶۸۱
روایتی از یک تخریب/ مستندی که سه دانشجو با هزینه میلیاردی ساختند!
پس از نزدیک شدن به سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی رونمایی از یک مستند درباره زندگی او، حاشیه‌های زیادی به وجود آورد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ 19 دی ماه سال 95 برای همیشه در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. تاریخی که در آن به نام هاشمی و خداحافظی او رقم خورد. رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز 19 دی ماه پس از انتقال به بیمارستان شهدای تجریش در سن ۸۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در روزهای دفاع مقدس در دوره‌ای طولانی جانشینی فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت. وی در سال 1368 با رای مردم به عنوان چهارمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و در سال 1372 نیز برای دور دوم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد و تا سال 1376 رئیس قوه مجریه بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1376 با حکم رهبر انقلاب اسلامی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد که این مسئولیت را تا پایان عمر برعهده داشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همه ادوار مجلس خبرگان به عنوان نماینده و عضو هیات رئیسه حضور داشت. وی همچنین از سال 1386 تا 1390 ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت.

آیت‌الله هاشمی زمانی که در قید حیات بود، بارها از سوی جریان‌های مختلف و بعضا در مقطعی توسط جریان تندرو اصلاح طلب مورد هجمه قرار گرفت اما ظاهرا این هجمه‌ها پس از فوت او پایان ندارد و پروژه تخریب بار دیگر در کشور کلید خورده است.

مستند «هاشمی زنده است» در حالی در دانشگاه تهران به نمایش درآمد که واکنش‌های زیادی به ویژه از سوی خانواده ایشان را در پی داشت. این مستند به کارگردانی و نویسندگی «علی طادی» ساخته و اکران شد. خانواده آیت‌الله هاشمی که قرار بود در مراسم اکران این فیلم شرکت کنند، از شرکت در این مراسم به دلیل اشکالات متعدد و تخریب‌گرایانه سرباز زدند. مستندی که شروعش با روایت از حضور آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی در عرصه تحصیل و سیاست آغاز می‌شود تا به مخاطب این باور را بدهد که این مستند خالی از هرگونه حب و بغض است اما قبل از آنکه فیلم به نیمه برسد، به بیننده القا می‌شود آیت‌الله هاشمی نمونه‌ یک فرد اشرافی و حامی سیاست سرمایه‌داری است. برخی معتقدند این گروه حتی نام مستند را هم در جهت مقابله با آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی انتخاب کردند. به این معنا که اگر انحرافی امروز وجود دارد، ناشی از تفکر هاشمی بوده و این تفکر همچنان زنده است.

این مستند 100 دقیقه‌ای که ظاهرا گفته می‌شود توسط دو یا سه دانشجو تهیه شده این سوال را ایجاد کرده که این دانشجویان هزینه میلیاردی ساخت این مستند را از کجا تامین کرده‌اند؟

«علی طادی» در گفتگو با مشرق مدعی شد: «به نظرم رقم عجیبی که ایشان درباره مستند ما گفته به این خاطر است که خودشان در پروژه‌های‌شان چنین مبالغی خرج می‌کنند و به همین خاطر باورشان نمی‌شود کار ما چنین کم‌هزینه باشد. باید به این دوستان بگویم کار را به شما گران فروخته‌اند. خدا می‌داند خودشان برای فیلم‌های انتخاباتی‌شان چه پول‌هایی خرج می‌کنند!»

همچنین این مستند با واکنش‌های مختلفی به ویژه از سوی خانواده آیت‌الله هاشمی رو‌برو شد. «یاسر هاشمی»، پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اولین واکنش را نشان می‌دهد. او به روزنامه آرمان می‌‌گوید: «این مستند از سوی ارگان‌های خاص، بیشتر در جهت تخریب آیت‌الله هاشمی بود و جنبه انتقادی نداشت و متاسفانه صحنه‌ها، تصاویر و اطلاعات دروغ در این فیلم بسیار زیاد بود و این فیلم مجوز وزارت ارشاد را هم نداشت.»

«محمد هاشمی رفسنجانی»، برادر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به نزدیک شدن به دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی و ادامه روند تخریب‌ها علیه ایشان به خبرنگار برنا گفت: «تخریب آیت‌الله هاشمی در حقیقت از سال 1340 آغاز شد.»

وی ادامه داد: «بعد از پیروزی انقلاب، گروه‌های مخالف ضد انقلاب ایشان، رهبر معظم انقلاب، آقای بهشتی و... را تخریب می‌کردند و مردم هم شعار می‌دادند: «درود بر سه یاور خمینی، خامنه‌ای و هاشمی و بهشتی». در سال‌های اخیر این نوع مسائل به داخل کشیده شده و تریبون‌های داخلی به دست افراطیون یا کسانی که اندیشه‌های آقای هاشمی مزاحم و مانع رسیدن به خواسته‌هایشان است، افتاد.»

محمد هاشمی رفسنجانی افزود: «این مسئله تازگی ندارد و از قبل بوده و ادامه خواهد داشت. آقای هاشمی دو سال است در قید حیات نیستند اما اندیشه‌های او زنده است. این مسائل آخرین بار نیست که این اتفاق پیش می‌آید. زمانی که شخصی اثرگذاری زیادی در جامعه داشته باشد، تاثیر او مانع به وجود آمدن برخی مسائل افراطی می‌شود و افرادی به این مسئله واکنش نشان می‌دهند.»

برادر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتشار مستند «هاشمی زنده است» نیز گفت: «من به سازندگان این فیلم که ادعا می‌کردند ۳-۲ دانشجوی ساده هستند گفتم این فیلم قطعاً بالای چند میلیارد تومان هزینه داشته و باید پرسید این هزینه از کجا تأمین شده است؟ قطعاً جریانی پشت این قضیه است که به‌دنبال تخریب اندیشه و تفکر هاشمی است.»

«محسن هاشمی رفسنجانی»، رئیس شورای شهر تهران، نیز در گفتگو با برنا به این تخریب‌ها واکنش نشان داد و گفت: «تخریب در گذشته را می‌توان درک کرد چون ایشان فعال سیاسی بودند و در انتخابات شرکت می‌کردند. برخی نمی‌خواستند افرادی با تفکر ایشان در مسند قدرت بنشینند. پدرم تخریب‌ها علیه خودشان را تحمل می‌کردند و فقط جاهایی که تخریب‌ها به کشور لطمه وارد می‌کرد، گاهی عکس‌العمل نشان می‌دادند. اما الان تخریب‌ها قابل درک نیست چراکه بعد از فوت ایشان همچنان خلاف گفته می‌شود و تخریب‌های، جدی‌‌تری نسبت به گذشته انجام می‌شود. برای پدرم فیلم درست می‌شود و ایشان نیستند که پاسخ دهند. به نظر من همه این اقدامات به دلیل زنده بودن تفکر آیت‌الله هاشمی در بین مردم است. از همه خواهش می‌کنم بدانند، آیت‌الله هاشمی دوستدار نیروهای وابسته به انقلاب و کشور بودند و دل‌شان برای پیروزی نظام می‌تپید و هیچ کاری را خلاف این موضوع انجام نمی‌دانند.»

«سیدمصطفی هاشمی‌طبا»، معاون اسبق رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی سابق، در این باره به خبرنگار سیاسی برنا گفت: «برخی از کسانی که به دنبال تخریب آقای هاشمی هستند، آدم‌های خطاکاری‌اند البته نه از نظر زندگی شخصی. عده‌ای به شدت به دنبال تبلیغات برای رفاه و زندگی بهتر مردم هستند و جالب است که اینها مرحوم هاشمی را متهم به سیاست‌های لیبرالی می‌کنند در حالی که آنها در عمل لیبرالی‌تر هستند. این افراد ناحق عمل می‌کنند و حتی به مقام رهبری هم به‌رغم اینکه می‌گویند وفاداریم، وفادار نیستند. رهبری در پیام خودشان به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی نوشتند، ایشان 50 سال رفاقت خود را با من ادامه داد، نفرمودند من با ایشان ادامه دادم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز