محمد هاشمی رفسنجانی:

حق انتخاب مردم را محدود می‌کنیم/ از نمره ۲۰ به آزادی پس انقلاب، نمره ۱۶ می‌دهم/ وضعیت مذهبی و اجتماعی کشورمان با ارزش‌های اسلامی منطبق نیست

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۴:۵۱:۴۸
کد خبر: ۸۰۴۵۲۵
حق انتخاب مردم را محدود می‌کنیم/ از نمره ۲۰ به آزادی پس انقلاب، نمره ۱۶ می‌دهم/  وضعیت مذهبی و اجتماعی کشورمان با ارزش‌های اسلامی منطبق نیست
محمد هاشمی رفسنجانی گفت: در جمهوری اسلامی مردم باید حق انتخاب داشته باشند اما حق انتخاب مردم را محدود می‌کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «محمد هاشمی رفسنجانی»، برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در گفتگو با خبرنگار برنا در پاسخ به این سوال که چه میزان به اهداف خود در انقلاب رسیدیم؟ گفت: مبنای اهداف انقلاب در شعارهای اولیه درست بود. استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی سه شعار مردم در آن زمان بود که پس از آمدن امام رفراندم برگزار شد. امام برای نام انقلاب، جمهوری اسلامی را برگزید که اکثریت رای دادند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب هیچ وابستگی به آمریکا نداشتیم بنابراین استقلال‌مان محقق شد زیرا در زمان شاه آمریکایی‌ها حضور گستره‌ای در ایران داشتند و علاوه بر حقوق، حق توحش دریافت می‌کردند زیرا مدعی بودند ایرانی‌ها وحشی هستند.

برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آزادی تعاریف مختلف دارد. در مکتب لیبرالیسم آزادی یعنی بی‌بندوباری. در اسلام آزادی مشروط است و باید صلاح جامعه و حدود شرعی، مراعات شود. نمی‌توانم این را بگویم که در همه زمینه‌های اسلامی، آزادی به‌دست آوردیم؛ در یک‌سری آزادی داریم و در یک‌سری مسائل نیز محدودیت. از نمره 20 به آزادی پس انقلاب نمره 16 را می‌دهم.

وی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی، انتخابات نماد جمهوریت است. در جمهوری اسلامی مردم باید حق انتخاب داشته باشند اما حق انتخاب مردم را محدود می‌کنیم. وقتی شورای نگهبان به عنوان نظارت استصوابی چند نفر که شرایط یکسان دارند را قبول نمی‌کند حق انتخاب را از مردم می‌گیرد. آقای کدخدایی اخیرا گفته‌اند ما کسی را رد صلاحیت نمی‌کنیم، فقط تایید نمی‌کنیم! این کارها بازی با الفاظ است. تایید نکردن مترادف با رد کردن است. اسلام به ارزش‌های اسلامی برمی‌گردد اما در این بخش با اسلام واقعی فاصله زیادی داریم. متاسفانه وضعیت مذهبی و اجتماعی جمهوری اسلامی با ارزش‌های اسلامی منطبق نیست.

وی گفت: به اندازه کافی کار فرهنگی نکردیم. الان نسل سوم و چهارم انقلاب با اسلام بیگانه هستند. نکته بسیار مهم اینجا مطرح است، امام ایران را برای اسلام می‌خواست ولی آقای بازرگان، اسلام را برای ایران می‌خواست. در سطح بین‌المللی باید ببینیم ریزش داشتیم یا رویش. در مقیاس جهانی میزان رویش ما بیشتر از ریزش ماست. در حال حاضر حدود 230 کشور طلبه در قم داریم. پس از پیروزی انقلاب ده‌ها کرسی شیعه‌شناسی در بهترین دانشگاه‌های دنیا تشکیل شد. ممکن است در داخل ریزش داشته باشیم ولی در سطح جهانی رویش داشتیم که هدف امام تحقق پیدا کرده است.

محمد هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: قبل از انقلاب آمریکایی‌ها نام ایران را نمی‌شناختند ولی به برکت انقلاب اسلامی مکتب اهل بیت و تشیع به عنوان یک قدرت در جهان حضور داریم. آمریکایی که حاکم منطقه بود الان هیچ‌یک از منافعش در خاورمیانه تامین نشده است. شکستی که آمریکا از مکتب اهل بیت خورده یک دستاورد بسیار بزرگ برای ایران است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز