چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

وقتی «محمود احمدی‌نژاد» از برخی جلسات مجمع غیب می‌شود!/ انتقاد از کارتون آقامحمدتقی‌خان/ زنگنه علیه کیهان طوفان به پا کرد/ حقوق ۱۹ میلیون تومانی آری یا خیر؟

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۴:۴۵:۵۹
کد خبر: ۸۰۹۰۶۸
وقتی «محمود احمدی‌نژاد» از برخی جلسات مجمع غیب می‌شود!/ انتقاد از کارتون آقامحمدتقی‌خان/ زنگنه علیه کیهان طوفان به پا کرد/  حقوق ۱۹ میلیون تومانی آری یا خیر؟
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی

«محمدمهدی حسینی همدانی»، امام جمعه کرج، در خطبه‌های نماز جمعه از دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی برای سخنرانی در راهپیمایی 22 بهمن ماه در این استان انتقاد کرد و طبق خبری که در سایت او منتشر شده گفته است «۲۲ بهمن جشن انقلاب است، سخنران این مراسم باید انقلابی باشد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی هم سخنرانی خود را لغو و این اقدام را در راستای حفظ وحدت خواند هرچند این اتفاق واکنش های زیادی را در پی داشت.

«علی مطهری»، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و از مقامات مسئول خواست تا موضوع را پیگیری کنند.

همچنین «مسعود پزشکیان»، نائب رئیس مجلس، در تذکری گفت: «کسانی که اعتقاد، باور، اخلاق و دین را به ما درس می دهند، کاری نکنند که ما انعکاس خلاف این باورها را در جامعه ببنیم. اگر رهبر معظم انقلاب نسبت به این مساله اظهار نظر بفرمایند، ممنون ایشان خواهیم بود تا انسجام و وحدت حفظ شود و هر کسی در جای خود، کار خود را انجام دهد.» او همچنین از شورای سیاست گذرای ائمه جمعه خواست تا موضوع را پیگیری کند.

«مصطفی کواکبیان»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: «اگر جایی به رئیس مجلس توهین شود، اقدام بدی است اما بسیاری از مراکز استان‌ها افرادی را برای سخنرانی می آورند که صددرصد ضد دولت و ضد حرکت انقلابی باشند.»

«علیرضا رحیمی»، نماینده اصلاح‌طلب در مجلس، نیز در توییتر خود نوشت: «رئیس مجلس با لغو سخنرانی خود در کرج برای مراسم ۲۲ بهمن، افراطیون را از پیش‌فتنه خودبافته ۹۸ ناکام گذاشت. گویا تندروها پیش‌فتنه را از دهه فجر کلید می‌زنند اما هوشیاری برای همبستگی ملی پادزهر تفرقه‌سازان خواهد شد.» همچنین تعدادی از نمایندگان با صدور بیانیه‌ای خواستار پیگیری این موضوع شدند.

برخی انتقاد می‌کنند که چرا جریان نزدیک به لاریجانی نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده است زیرا کوچکترین اتفاق با واکنش این جریان سیاسی مواجه می‌شود.

قدس‌آنلاین، متعلق به آستان قدس رضوی، در گزارشی از امام‌جمعه کرج به‌ عنوان سید انقلابی یاد کرده و انتقادها به مواضع اخیر او علیه لاریجانی را تخریب این چهره دانسته است.

چهره هفته؛ علی ربیعی، وزیر پیشین کار، تعاون و رفاه اجتماعی

«علی ربیعی»، وزیر پیشین کار، تعاون و رفاه اجتماعی، طی مصاحبه‌ای با «وحید یامین‌پور»، فعال رسانه‌ای، در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اصلاح‌طلبان به انقلاب وفاداری ندارند، گفت: «سوال جسورانه و تند و تیزی بود. کاش همان رقیب سیاسی از من سوال می‌کرد و من پاسخ او را می‌دادم. طرح این سوال در 40 سالگی انقلاب کار درستی نیست. نه امام چنین اعتقادی داشتند و نه رهبری چنین اعتقادی دارند. این موضوع به ریشه فرسایش نیروها در راستای اهداف‌شان برمی‌گردد. آنقدر روایت‌های مختلف در انقلاب داریم که باعث ایجاد شکاف در جامعه شده است. متاسفانه تداوم انقلاب به فراموشی می‌رود. برای تداوم انقلاب به اصلاحات نیاز داریم ضمن اینکه اصل انقلاب باید حفظ شود. من جزو هیچ گروه شناخته شده‌ای از اصلاح‌طلبان نیستم و فقط در تشکیلات کارگری عضو و اصلاح‌طلب هستم.

خبر هفته؛ راه اندازی سازوکار مالی ایران و اتحادیه اروپا

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در نشست خبری مشترک در بخارست پایتخت رومانی راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران را به صورت رسمی اعلام کردند. ایجاد  اینستکس گامی ابتدایی مهمی است که توسط سه کشور اروپایی برداشته شد. برای اجرایی کردن این پروژه روز پنج شنبه ۳۱ ژانویه شرکتی با سرمایه ۳ هزار یورو در پاریس، پایتخت فرانسه، تاسیس و به ثبت رسید. اعضای هیات مدیره را افرادی از آلمان، فرانسه و بریتانیا تشکیل می‌دهند.

اینستکس از تجارت مشروع اروپا با ایران حمایت می‌کند؛ این تجارت در ابتدا بر بخش‌های بسیار ضروری برای مردم ایران مثل دارو، دستگاه‌های پزشکی و کالاهای کشاورزی-غذایی تمرکز می‌کند. هدف بلندمدت اینستکس این است که زمینه را روی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث که خواهان تجارت با ایران هستند، باز کند و سه کشور اروپایی به تلاش برای رسیدن به این هدف ادامه می‌دهند.

سه کشور اروپایی تاکید می‌کنند که بهره‌مندی‌های اقتصادی برجام مشروط بر پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته‌ای خود شامل همکاری کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

ایالات متحده آمریکا در واکنش به راه‌اندازی کانال مالی اروپا برای تسهیل مبادلات تجاری به ایران می‌گوید که انتظار نمی‌رود این کانال تاثیری بر کارزار فشار بر ایران بگذارد.

وزیر خارجه آلمان، هنگام رونمایی از کانال ویژه مالی اروپا با ایران گفت: این گامی است که روشن می‌کند ما در اتحادیه اروپا می‌توانیم حتی وقتی که دیگران دیدگاه متفاوتی دارند متحد با یکدیگر راه خودمان را برویم.

«جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس، هم راه‌اندازی کانال پرداخت مالی اروپا و ایران را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با تهران عنوان کرد.

بازنده هفته؛ اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روز دوشنبه سرانجام بیانیه مورد انتظار در حمایت از ساز و کار مالی با ایران را منتشر کرد. در این بیانیه از سازوکار مالی ایران با اتحادیه اروپا حمایت و از آن به عنوان اقدامی برای تقویت روابط با تهران و بهبود شرایط اقتصادی ایران یاد شده است. اما در ادامه این بیانیه از سیاست جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر و وقوع چند حمله تروریستی در خاک اروپا توسط کشورمان انتقاد و در راستای آن دو شخص و یک نهاد در فهرست تحریم قرار گرفتند. همچنین اتحادیه اروپا از حضور و نقش ایران در منطقه و سوریه و فعالیت موشکی به ویژه پرتاب موشک‌های بالستیک که به ادعای آنها ناهمسو با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده، عمیقا ابراز نگرانی کرده است. این ادعاها واکنش جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت. وزارت امور خارجه در 5 بند به این ادعاها پاسخ داد.

سوژه هفته؛ کارتون یک شخصیت سیاسی، احمدی‌نژاد

شبکه کودک صداوسیما (پویا) به‌مناسبت سالروز تولد مصباح یزدی برنامه ویژه‌ای پخش کرده بود که در آن از سوابق مبارزاتی او سخن گفت. منتقدان گفته‌اند آیت‌الله مصباح یزدی در مبارزات پیش از انقلاب حضور نداشته است.

پیش از این هم برنامه‌هایی برای تولد مرحوم عسگراولادی و حجت‌الاسلام قرائتی پخش شده بود. مطابق ادعای این کارتون او «یک روز به خودش قول داد باید خوب درس بخوانم تا بتوانم به بابا و مامان و مردم کشورم کمک کنم و آنان را از دست این آدم‌های ظالم نجات دهم.»

***

«محمد مهاجری»، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، با انتشار توییتی از تلاش بی‌وقفه اعضای دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، برای تصویب‌نشدن FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام پرده برداشت. مهاجری در این باره نوشت: «آقایان پرویز داوودی و احمد وحیدی، اعضای دولت احمدی‌نژاد، تلاش فراوانی دارند که  FATF  در مجمع تشخیص تصویب نشود. رئیس‌شان بیشترین تحریم‌ها را به ارمغان آورد و حالا این دو عضو دولت پاک‌دست، می‌خواهند طبق خواسته اسرائیل، یک ملت تنگدست و تحریم‌زده روی دست ایران بگذارند.»

«حمید رسایی»، نماینده سابق مجلس، هم پیش از این مدعی شده بود محمود احمدی‌نژاد در این مدت هنگام رأی‌گیری درباره لوایح مرتبط با FATF از صحن مجمع غیبش می‌زند.

این اتفاق در حالی می‌افتد که لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم در بیست‌وششم تیر سال ۸۹ از سوی هیات دولت احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. «شمس‌الدین حسینی»، وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد، در آن زمان در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نوشت: «نبود قانون مستقل مبارزه با تأمین مالی تروریسم در کشور به عنوان مستمسکی برای افزایش فشارهای بین‌المللی از طریق ایجاد محدودیت و تشدید کنترل جهت تعامل و همکاری با مؤسسات پولی و مالی ایران به‌ ویژه بانک‌ها و نیز تبلیغات منفی علیه این مؤسسات در سطح جهان قرار گرفته است؛ برای نمونه می‌توان به بیانیه‌های اخیر گروه کاری اقدام مالی FATF اشاره کرد که مورد استناد بسیاری از کشورها قرار گرفته و موجب ایجاد محدودیت و تنگنا برای بسیاری از موسسات پولی و مالی کشورمان در تعاملات بین‌المللی خود با سایر کشورها شده است. با در نظر گرفتن این نکته که تصویب این لایحه می‌تواند بهانه را از دست دشمنان خارج کند، امیدوارم لزوم تسریع در بررسی و نهایی‌شدن این لایحه و تصویب آن در دستور کمیسیون مربوطه قرار بگیرد.»

جنجال هفته؛ محسن رفیق‌دوست

«محسن رفیق‌دوست» که به بهانه دهه فجر مهمان علی ضیا شده بود، سخنان جنجالی روی آنتن مطرح کرد. اظهارات عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان، در برنامه زنده صدا و سیما و دفاع از حقوق ۱۹ میلیونی بازتاب زیادی داشت.

وی اصطلاح حقوق نجومی را جفا به علم نجوم دانست و همچنین از حقوق ۱۹ میلیون تومانی در بنیاد مستضعفان دفاع کرد و گفت: به خاطر نوع فعالیت سنگین و سفر‌های دائمی برای ماموریت‌های منطقه‌ای در کشور، این حقوق اشکالی ندارد! حقوق «غیرمتعارف و غیرشرعی» مشکل دارد. البته که با توجه به شرایط کشور بهتر است حقوق کارمندان و کارگران افزایش یابد نه اینکه این نوع دریافتی‌ها کم شود.

«محمدرضا منصوری»، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی، در این باره به برنا در این باره گفت: «تفاوت 7 برابری حقوق مسئولین با حقوق پایه وزارت کار را اعمال کردیم و لزومی ندارد، مسئولین بیشتر از این دریافتی داشته باشند.»

***

خبرنگار روزنامه کیهان از «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت، در نشست خبری سؤال کرد که شما حدود ۳۰ سال از ۴۰ سال انقلاب را وزیر بوده‌اید و هم‌اکنون با ۶۷ سال سن، نه تنها مدیریت اجرایی در سطح وزارت را رها نمی‌کنید، که مدیرعامل شرکت ملی نفت را هم یک بازنشسته منصوب کرده‌اید. با وجود عطش شما برای خدمت، آیا زمان آن فرا نرسیده همانطور که انقلاب در ۳۱ سالگی به شما اعتماد کرد و شما وزیر شدید، شما هم به جوانان دهه شصتی میدان بدهید؟

روزنامه کیهان در حالی این پرسش را مطرح می‌کند که حسین شریعتمداری متولد ۱۳۲۶ و ۷۱ ساله است. زنگنه در پاسخ به ادعا گفت عطش من از مدیرمسئول کیهان برای خدمت بیشتر نیست. کیهان هم دولتی است و مدیرمسئول آن مدیر دولتی محسوب می‌شود اما از قواعد دولتی پیروی نمی‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز