نماینده پیشین مجلس:

کلید همه اتفاقات مهم بانکی پذیرش FATF است/ در نهایت FATF تصویب خواهد شد/ مسئولان باید مسئولانه‌تر تصمیم‌گیری کنند

۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۰۵:۴۵:۴۹
کد خبر: ۸۱۰۵۰۱
کلید همه اتفاقات مهم بانکی پذیرش FATF است/ در نهایت FATF تصویب خواهد شد/ مسئولان باید مسئولانه‌تر تصمیم‌گیری کنند
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در خصوص پیوستن ایران به FATF و ضرورت این مسئله گفت: با یک نگاه کارشناسانه متوجه خواهیم شد که قطعا بدون پیوستن به این چارچوب هایی که FATF در نظر گرفته است، مراودات بانکی ما در خارج از ایران امکان پذیر نخواهد بود.

«داریوش قنبری»، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در خصوص پیوستن ایران به FATF و ضرورت این مسئله در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا بیان کرد: به نظر من در ارتباط با موضوع FATF و ضرورت پیوستن ایران به آن به اندازه کافی صحبت شده است. با یک نگاه کارشناسانه متوجه خواهیم شد که قطعا بدون پیوستن به این چارچوب هایی که FATF در نظر گرفته است، مراودات بانکی ما در خارج از ایران امکان پذیر نخواهد بود. به طور کلی مجموع لوایحی که مربوط به برخی از کنوانسیون‌هاست حتما باید در کشور ما به تصویب برسد تا بتوانیم در چارچوب این ضوابط ویژه مالی که به FATF موسوم است، مراودات با جهان خارج داشته باشیم.

کلید همه اتفاقات بانکی ما پذیرش FATF است

وی ادامه داد: کشور بزرگی مثل ما باید با مراوده با جهان خارج، ارتباطات اقتصادی و تجاری برقرار کند. یقینا تامین نیازهای مردم یک امر ضروری است که نپیوستن ایران به FAFT موجب می شود این امر محقق نشود. هرگونه اقدامات تجاری ما قطعا گره خورده است به اقدامات بانکی و کلید این اقدامات هم پذیرش FATF است. زمانی که همه کشورها این قوانین را پذیرفتند دلیلی ندارد در خصوص این موضوعات بدیهی در داخل کشور بحث کنیم که در نهایت موجب برخی اختلاف نظرها شود. این بحث ها در نهایت منجر به پذیرش می شود ولی انگار هنوز عده ای هستند که بدیهیات روابط بین الملل را به خوبی درک نکردند و نشناختند. باید بپذیریم قوانین بین‌المللی متحول شدند و کشورها در معرض این حقوق هستند.

در FATF مسئله شفاف سازی مطرح است

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مرجع تعیین کننده مناسبات و روابط بین‌الملل، ما نیستیم و هنوز نتوانستیم روابط بین‌الملل را در کشورمان به خوبی بشناسیم در نتیجه با اقدامات‌مان منجر می‌شویم که روز به روز هزینه هایی بر کشور تحمیل شود.

قنبری با اشاره به آسیب‌هایی که ممکن است نپذیرفتن FATF داشته باشد، اشاره کرد: در بحث FATF شفاف‌سازی مطرح است. با FATF همه نقل و انتقالات مشخص و شفاف می‌شود همانطور که برای سایر کشورها این اتفاق می افتد. همه کشورها باید عملکرد شفاف مالی داشته باشند. این مسئله ابزاری برای فشار بر ایران نیست که سایر کشورها طراحی کرده باشند بلکه برای جامعه بشری است و ایران هم جزو این جامعه است.

مسئولان باید مسئولانه‌تر تصمیم‌گیری کنند

وی در ادامه بیان کرد: ما جایگاهی در تجارت جهانی نداریم که نگران این جایگاه باشیم کمااینکه کشورهایی با وزن تجاری بیشتر از ما به FATF پیوستند و آسیبی ندیدند. به نظر من با پذیرفتن FATF هیچ آسیبی نخواهیم دید و راهی جز پیوستن ما به آن وجود ندارد. این بحث‌ها به منافع ملی کشور آسیب می زند و مسئولان ما باید مسئولانه تر تصمیم گیری کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز