چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

محدودیت حصر کاهش یافت/ طوفان ظریف در مونیخ/ واکنش دو فوتبالیست به اظهارات ظریف و واکنش رهبری/ مگاپروژه ای که ایران را از واردات نفت بی‌نیاز کرد

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۴:۵۵:۲۰
کد خبر: ۸۱۵۰۰۳
محدودیت حصر کاهش یافت/ طوفان ظریف در مونیخ/ واکنش دو فوتبالیست به اظهارات ظریف و واکنش رهبری/ مگاپروژه ای که ایران را از واردات نفت بی‌نیاز کرد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ رئیس جمهور

هفته جاری «مجتبی ذوالنور»، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، از کلید زدن طرح استیضاح دکتر «حسن روحانی»، رئیس جمهور، در مجلس خبر داد. 18 امضا برای حذف روحانی از ساختمان خیابان پاستور توسط تعدادی از طیف مخالف روحانی در مجلس کلید خورد. 18 نفر از نمایندگان این طرح را امضا کردند اما این تعداد کجا و 96 نفر کجا. طبق قانون اساسی باید یک سوم کل نمایندگان مجلس، طرح استیضاح رئیس‌جمهور را امضا کنند تا این طرح بتواند به هیات رییسه برود و اعلام وصول شود اما حتی در قدم اولیه تعداد امضاها به حد نصاب نرسید و با اعلام «قاسم میرزایی نکو»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به خبرنگار برنا این طرح از دستورکار مجلس خارج شد. طرح استیضاح رئیس جمهور در حالی از سوی تعدادی از نمایندگان و بدون ذکر اسامی امضاکنندگان پیگیری شد که اعضای فراکسیون ولایی هم با این طرح همراهی نکردند.

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره طرح استیضاح رئیس جمهور گفت: «این بیشتر یک کار تبلیغاتی بود. این عده در مجلس با همه چیز مخالفت می کنند، ما به خاطر احترام به مجلس نمی خواهیم موضع روبروی مجلس بگیریم.»

پیش از این هم در این مجلس شاهد اتفاقات اینچنینی بودیم تا جایی که تعدادی از نمایندگان طرح استیضاح «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، را مطرح کردند که بازهم نتیجه ای در پی نداشت.

حسن روحانی تنها رئیس جمهوری است که در مدت ریاست خود بارها از سوی منتقدان در معرض استیضاح و حتی توهین قرار گرفته است. توهین به رئیس جمهور در تجمعات و مراسم راهپیمایی مسبوق به سابقه است. آخرین بار هم «حسن عباسی»، تئوریسین، از الفاظ رکیک علیه روحانی استفاده کرد که این بار دادستان کل و وزارت اطلاعات با ارسال اطلاعاتی به دادستان تهران به این موضوع واکنش نشان دادند. حجت الاسلام محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه، هم از ورود مدعی العموم به این موضوع خبر داد.

******

رئیس جمهور هفته جاری میهمان مردم هرمزگان بود. یکی از مهترین پروژه هایی که در این سفر به بهره برداری رسید، فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود. پروژه ای که ایران را از واردات نفت بی نیازمی کند. در این پالایشگاه محصولاتی همچون بنزین، نفتِ گاز، ال‌پی‌جی، هیدروژن، گوگرد و سوخت جت، تولید می‌شود. در این پروژه میزان تولید بنزین براساس طرح ابتدایی 12 میلیون لیتر در روز برآورد شده که قابلیت ارتقاء تا 15 میلیون لیتر در روز را دارد.

این پروژه که در حین ساخت 3500 نفر اشتغال‌زایی داشته و اشتغال‌زایی دائم آن 600 نفر می‌باشد، ظرفیت دریافت خوراک 120 هزار بشکه در روز را دارد و با در مدار قرار گرفتن فاز 3 این پالایشگاه، میعانات گازی ستاره خلیج فارس قادر خواهد بود روزانه تا 45 میلیون لیتر بنزین یورو 5، 12 میلیون لیتر نفتِ گاز، 3 میلیون لیتر گاز مایع و 2 میلیون لیتر سوخت جت تولید کند.

در این پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفتِ گاز ، با هدف صیانت از محیط زیست مد نظر قرار گرفته است. هدف اصلی  این پروژه  افزایش تولید و بهبود کیفی بنزین و‌نفت گاز تولیدی و حفظ و صیانت از محیط زیست است که با بهره برداری ان، ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه بندرعباس به ۱۲ میلیون لیتر در روز بر اساس استاندارد یورو ۵ و ظرفیت تولید نفت گاز به ۱۵ میلیون لیتر در روز براساس استاندارد یورو ۴ می‌رسد.

خبر هفته؛ استعفای امام جمعه اهواز و شکایت نوبخت و سید محمد خاتمی

آیت الله جزایری، امام جمعه اهواز، چندی پیش در سفری به انگلستان مدتی را در شهر منچستر و بیرمنگام حضور داشت. ابتدا گفته شد که موسوی جزایری برای درمان به انگلستان سفر کرده است. این در حالی بود که در همان روز‌ها شایعه درگذشت آیت الله جزایری در رسانه‌ها منتشر شده بود. پس از آن دفتر او خبر داد که او برای تبلیغ انقلاب به انگلستان رفته است.

به همین منظور «حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در لندن، در حساب توییترش نوشت: «آیت‌الله جزایری (امام جمعه اهواز) مصادف با ایام فاطمیه و سالگرد انقلاب در سفر به انگلیس با علما و مردم در لندن، منچستر و بیرمنگام ملاقات داشتند.» سرانجام خبر استعفای وی روز سه شنبه هفته جاری تائید شد.

******

چندی پیش تعدادی از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار شفاف شدن فروش 16 هزار میلیارد تومان و یک میلیارد و 177 میلیون دلار از درآمدهای نفتی شده بودند. این نمایندگان ادعا کردند این مبالغ باید از محل فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز می شد اما تا امروز تکلیف آن مشخص نیست، دیوان محاسبات در این باره از آقای نوبخت، تحقیق کرده است و گویا پرونده ایشان به قوه قضائیه ارسال شده است. در این زمینه «محمدجواد جمالی نوبندگانی»، سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، درباره شکایت نوبخت از نمایندگان گفت که  از محمود صادقی نماینده تهران شنیدم که نوبخت از نمایندگان به هیئت رئیسه شکایت کرده است، این شکایت در صورت ارائه به هیأت رئیسه مجلس، به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع داده خواهد شد.

«علیرضا رحیمی»، عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز در این زمینه گفت است که هنوز شکایتی با این موضوع به هیئت رئیسه مجلس نرسیده است. محمود صادقی یکی از نمایندگان امضاکننده نامه رئیس جمهور نیز گفته است در این باره توضیح داده؛ نامه ای که نوبخت نوشته است خطاب به رئیس مجلس بوده و به دفتر لاریجانی ارسال شده و یک رونوشت از آن نیز در اختیار نمایندگان امضاکننده نامه به رئیس‌جمهور قرار گرفته است. در حال حاضر نوبخت واکنشی به این سخنان نشان نداده است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی همچنین درباره شکایت سید محمد خاتمی از کریمی قدوسی گفت: رئیس دولت اصلاحات از جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات به علت توهین و افترا شکایت کرده است و این موضوع در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی می‌شود. این شکایت درباره ادعای آقای کریمی قدوسی مبنی بر دیدار خاتمی با ملک عبدالله پادشاه عربستان است.

چهره هفته؛ وزیر امور خارجه

پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ با شرکت بیش از 600 تن از تصمیم سازان بین المللی از عرصه های مختلف در مونیخ آلمان برگزار شد. «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، هفته جاری با شرکت و سخنرانی در این کنفرانس از مواضع کشور در حوزه موشکی و برجام دفاع و از اروپا و سایر کشور برای دخالت درباره موشکی ایران به شدت انتقاد کرد. وزیر امور خارجه در این کنفرانس از مواضع آمریکا و اروپا انتقاد کرد و در پاسخ مجری درباره برنامه موشکی ایران گفت: «اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟» وزیر امور خارجه کشورمان در نشست امنیتی مونیخ با تصریح بر اینکه در موضوع موشکی طبق خوشایند فرانسوی‌ها عمل نخواهد کرد، بعد از نشست، هشداری توئیتری داد که اروپا باید به مسئولیت خود در مواجهه با یکجانبه‌گرایی آمریکا عمل کند.

همچنین ظریف با بیان اینکه ما حق داریم از خودمان دفاع کنیم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: آمریکایی‌ها سلاح‌های بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار برخی کشور‌های منطقه ما قرار داده‌اند و ترامپ از این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های زیبا یاد می‌کند؛ سلاح‌هایی که اکنون می‌بینیم بر روی سر مردم یمن ریخته می‌شود.

نشریه آمریکایی پولیتیکو درباره سخنرانی مقتدرانه ظریف در مونیخ نوشت؛ «سخنرانی وزیر امور خارجه ایران آن قدر مؤثر بود که باعث گشت به پربحث‌ترین نطق این نشست تبدیل شود. این نشریه همچنین سخنرانی ظریف را بسیار کوبنده عنوان کرد.»

این گزارش همچنین به تقدیر و تمجید از توییت ظریف پس از پایان این نشست پرداخت و نوشت که وی می‌تواند از اصطلاحات انگلیسی به نفع خود بهره جوید.

******

البته صحبت های های «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در خصوص حمایت ایران از محور مقاومت با انتقاد عجیب علی کریمی و وریا غفوری مدافع استقلال تهران روبرو شد.

ظریف در یکی از سخنرانی های خود گفت: «به دفاع از مردم فلسطین افتخار می‌کند و امروز همه تحت فشار هستیم.» وریا غفوری نیز خطاب به ظریف با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشته بود که شما تحت فشار نیستید، در واقع مردم معمولی تحت فشار هستند.» همچنینی علی کریمی در فضای مجازی نوشت: شما تحت فشارید یا ما. البته برخی خبر از احضار وریا غفوری دادند که یکی از معاونین وزارت امور خارجه این خبر را تکذیب و اعلام کرد شخص وزیر امور خارجه هیچ شکایتی نکرده است.

حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری، در این باره به صورت غیرمستقیم فرمودند: «برخی کسانی که از امنیت کشور استفاده می‌کنند و کار و ورزش و… خود را انجام می‌دهند و بعد نمکدان می‌شکنند، بدانند امنیت از این راه به‌دست می‌آید. یادمان نرود که امنیت چطور به دست می‌آید.»

«مسعود سلطانی فر»، وزیر ورزش و جوانان، نیز در نشست شورای راهبردی ورزش کمیته ملی المپیک گفت: «همه ورزشکاران ما باید درک بکنند که اگر امروز فشارهای اقتصادی وجود دارد که در نتیجه اعمال تحریم های ناعادلانه است آنها هم بایستی کمی تحمل داشته باشد. اگر دستمزدی، پاداشی دیر پرداخت می شود لازم است که درک صحیحی از شرایط اقتصادی مملکت داشته باشند. شرایط امروز مملکت شرایط ویژه است. امروز درآمد های حاصل از صادرات نفت نصف شده و خیلی از صادرات هم انتقال ارزی آن با مشکلات عدیده مواجه است. بنابراین ورزشکاران تصور نکنند که شرایط عادی است و همان ادعاهای گذشته را داشته باشند. محدودیت هایی بوجود آمده مردم تحمل می کنند ورزشکاران را هم بعنوان جزئی از مردم این فشار ها را تحمل بکنند.»

سوژه هفته؛ تشییع پیکر پوران شریعتی و واکنش کیهان به سخنان علی مطهری

درهای حسینیه ارشاد روی پیکر پوران شریعت‌رضوی باز نشد. سایت جماران به نقل از فرماندار تهران در توضیح آنچه اتفاق افتاده، اعلام کرد که مجوز تشییع پیکر پوران شریعت‌رضوی، همسر دکتر شریعتی، از حسینیه ارشاد صادر شده بود و نیروی انتظامی نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته است. برگزاری مراسم در حسینیه، بازشدن درها و سایر امور نیازمند هماهنگی با هیئت امنای آن بود که باید از طرف متولیان مراسم یا خانواده متوفی انجام می‌شد، اما ظاهرا این اقدامات انجام نشده است. «هاشم صباغیان»، وزیر کشور دولت موقت، اما مطلب دیگری را عنوان کرد و به انتخاب گفت: این ‌اتفاق در حالی رخ داد که خانواده دکتر شریعتی هماهنگی‌های لازم را با ‌فرمانداری انجام داده بودند، اما در کمال تعجب و البته تأسف، دیروز صبح بهانه ‌آوردند که باید از جای دیگری هم اجازه گرفته می‌شد.»

البته باز نشدن درهای حسینیه ارشاد واکنش برخی چهره های اصلاح طلب را در پی داشت. «محمدعلی ابطحی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در این باره اینگونه نوشت؛ «برای تشییع پیکر همسر دکتر شریعتی، درهای حسینیه ارشادِ شریعتی را باز نکردند. کنار همان خیابان «شریعتی» ایستادیم و نماز خواندیم.»

«مصطفی کواکبیان»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، هم در تذکر شفافی گفت: «شنیدیم که عده‌ای کج‌سلیقه و تنگ‌نظر در حسینیه ارشاد پایگاه معلم شهید دکتر علی شریعتی را به روی همسر مرحوم‌شان خانم پوران شریعت‌رضوی بستند. او از مسئولان ذی‌ربط خواست که این موضوع را پیگیری کنند.»

******

چندی پیش «علی مطهری»، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، در اظهارات خود اعلام کرد که نامه امام به منتظری و نیز درباره نهضت آزادی مربوط به ایشان نبوده است. این سخنان او با واکنش «حمید انصاری»، قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، مواجه و اظهارات مطهری رد شد. البته نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه بعدی خود اعلام کرد که بیان این موضوع نظر شخصی او بوده است.

روزنامه کیهان در این باره در مطلبی نوشت: «علی مطهری بسیار بی‌جا و غلط می‌کند که تعیین تکلیف می‌کند امام چه باید می‌نوشته و چه نمی‌نوشته یا نامه ایشان (نعوذبالله) از سر دلخوری و شرایط جسمی و... بوده است.»

این اظهارات تند کیهان واکنش مطهری را در پی داشت و او اینگونه پاسخ داد: «این نگاه کیهان که ولایت‌فقیه را به معنی تعطیل عقل و عدم اظهارنظر و جمود به الفاظ می‌داند آفتی است که متاسفانه دامنگیر انقلاب اسلامی شده و نه با نظر امام خمینی(ره) مطابق است و نه با نظر مقام رهبری. این طرز فکر، انسان را به یاد تنگ‌نظری و کج‌فهمی خوارج و به یاد جمود اشعری‌گری در میان اهل سنت و جمود اخباری‌گری در میان شیعه می‌اندازد و از آن بالاتر به یاد حنابله می‌اندازد که اساسا بحث و استدلال درباره اصول دین را حرام می‌دانستند و اخلافشان امروز در قالب داعش و القاعده به خیال خود در راه اسلام فعالیت می‌کنند.»

اتفاق مهم هفته؛ نشست ورشو و سوچی

ورشو در لهستان، سوچی در روسیه و مونیخ در آلمان. جهان روزهای متفاوتی را در هفته جاری تجزبه کرد.سران برخی کشورها در کنفرانس ضد ایرانی ورشو شرکت کردند تا به نوعی ائتلاف اسرائیل و کشورهای عربی را رقم بزنند که نه تنها این ائتلاف شکل نگرفت بلکه اختلاف میان دو کشور لهستان و اسرائیل هم بالا گرفت. «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در پایان سفر خود به ورشو لهستان را به همدستی با نازی ها متهم کرد.

نخست‌وزیر لهستان هم که قرار بود در کنار رهبران شمار دیگری از کشورهای اروپای مرکزی، مانند چک، مجارستان و اسلونی در نشست گروه موسوم به «ویزگراد» در قدس شرکت کند، این سفر را لغو کرد. این اتفاق در حالی افتاد که برگزاری این نشست می توانست به اقتدار رژیم صهیونیستی کمک کند.

همچنین نشست ورشو از دو جهت شکست خورد، یکی عدم حضور بسیاری از سران کشورها و دوم اینکه در این نشست‌ حداقل ها ایجاد شد  وحتی بیانیه‌ و خروجی هم نداشت و هیچ اجماعی نه تنها علیه ایران شکل نگرفت بلکه هیچ دستاوردی را هم در پی نداشت.

از سوی دیگر بار دیگر اتحاد سه کشور روسیه، ترکیه و ایران در سوچی درباره موضوع سوریه رقم خورد. روسای جمهور سه کشور در نشست یک روزه حول محور تقویت همکاری‌های سه‌ جانبه، پایبندی به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، استقبال از تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه، کاهش موارد نقض در ناحیه کاهش تنش ادلب از طریق اجرای کامل توافقات سه ‌جانبه، ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهه‌النصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش و تسهیل راه‌اندازی کمیته قانون اساسی به توافق رسیدند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه، ایران هم در نشست مونیخ مواضع جمهوری اسلامی ایران به خصوص در زمینه موشکی و برجام را قاطعانه تبیین کرد.

خبر داغ هفته؛ دیدار کروبی با تعدادی از اصلاح طلبان

حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی با حضور در دفتر حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی امام جمارانی، با وی و چند تن از روحانیون اصلاح طلب دیدار کرد. حسین کروبی ضمن تایید این خبر فضای این دیدار دوستانه توصیف کرد. او در این باره گفت: «ملاقات یاد شده و افراد حاضر در آن، بنا به پیشنهاد و تایید نهادهای امنیتی انجام شده است.»

نظر شما