سخنگوی وزارت دفاع عراق:

اجازه اقدام علیه کشورهای همسایه‌مان را درخاک عراق نمی‌دهیم

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۱۵:۴۴:۵۸
کد خبر: ۸۲۴۸۲۱
اجازه اقدام علیه کشورهای همسایه‌مان را درخاک عراق نمی‌دهیم
سخنگوی وزارت دفاع عراق گفت: به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم تا در خاک عراق علیه کشورهای همسایه‌مان اقدام کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «حسین الخفاجی» سخنگوی وزارت دفاع عراق در گفت‌وگو با شبکه پرس تی وی در خصوص مواضع آمریکا مبنی بر حضور در عراق برای زیر نظر گرفتن ایران گفت: ما روابط خوبی با تمامی همسایگان خود داریم و از این رو، به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم تا در خاک عراق علیه کشورهای همسایه‌مان اقدام کند.

وی وضعیت عراق پس از شکست داعش را مناسب توصیف و عنوان کرد: ما داعش را شکست دادیم و دیگر جنگ نظامی میان ما و داعش در عراق وجود ندارد اما با این حال، تعدادی از نیروهای داعشی که موفق به فرار شده بودند، تلاش می‌کنند تا با نیروهای اصلی داعش در سوریه ارتباط برقرار کرده و عملیات تروریستی در عراق انجام دهند اما این افراد تحت تعقیب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما هستند.

الخفاجی ادامه داد: همکاری با کشورهای همسایه بویژه آن‌هایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند، در از بین بردن باقی مانده‌های داعش بسیار حائز اهمیت است. در همین رابطه، یک شورای امنیتی با حضور کشورهای ایران، روسیه، سوریه و عراق تشکیل شده که می‌تواند اطلاعات بسیار مهمی را برای مقابله با تروریست‌ها در اختیارمان بگذارند که این مساله می‌تواند نقش مهمی را در از بین بردن دیگر باقی مانده‌های داعش ایفا کند.

او سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عراق را برای هر دو کشور بسیار بااهمیت قلمداد و خاطرنشان کرد: روابط خوبی میان عراق و ایران حکمفرماست چرا که ایران در مبارزه با داعش به ما کمک زیادی کرد. ما از تجربیات ایران استفاده می‌کنیم و اکنون نیز مشاوران ایرانی در ارتش عراق حضور دارند. قصد داریم تا این روابط خوب را در آینده نیز ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت دفاع عراق افزود: همانطور که می‌دانید روابط تجاری میان ایران و عراق نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بازار ایران برای عراق بسیار مهم است و همینطور بازار عراق برای ایران. از این رو، می‌بایست روابط تجاری میان دو کشور تقویت شود و فکر می‌کنم این اقدام در آینده به نفع مردم هر دو کشور خواهد بود.

الخفاجی با تاکید بر نقش بسیار مهم نیروهای حشد الشعبی در شکست داعش گفت: وجود نیروهای حشد الشعبی برای عراق بسیار مهم است. در سال ۲۰۱۴ این نیروها با فتوای آیت الله سیستانی به کمک ارتش عراق آمدند و شانه به شانه نیروهای نظامی جنگیدند و تعداد زیادی از آن‌ها نیز شهید شدند. اکنون پارلمان تصمیم گرفته تا نیروهای حشد الشعبی را به عنوان یکی از نیروهای امنیتی عراق به رسمیت بشناسد. به نظرم نیروهای حشدالشعبی روز به روز پیشرفت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت دفاع عراق در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال فرار نیروهای تروریستی از سوریه به عراق گفت: در مقطع کنونی، روابط ما و سوریه بسیار حساس است چرا که داعش شکست خورده و زمان اندکی تا شکست کامل این گروه تروریستی فاصله داریم. ما مرزها را به شدت کنترل می‌کنیم تا کسی از این طریق وارد عراق نشود تا به زودی شاهد پایان عمر این گروه‌های تروریستی باشیم.

تحسین الخفاجی، عراق را کشوری مستقل و بی‌نیاز از دخالت‌های بیگانگان توصیف کرد و در خصوص نقش ناتو و حضور آن در کشور عراق گفت: مأموریت نانو در عراق، صرفاً آموزش به نظامیان است و این ما هستیم که در خصوص کشور خود تصمیم می‌گیریم و هیچ فرد و یا نهادی نمی‌تواند بر تصمیمات ما تأثیرگذار باشد.

وی در رابطه با برنامه‌های وزارت دفاع عراق برای آینده گفت: پس از شکست داعش، برای آینده برنامه ریزی کردیم. در ابتدا، نیاز داریم تا نیروهای نظامی خود را بازسازی و تقویت کنیم چرا که حدود ۵ سال با داعش جنگیدیم و قبل از آن نیز در حال مبارزه با القاعده بودیم. در این میان، از کشورهایی که بتوانند ایده‌های مناسبی را برای آموزش و تقویت نیروهای نظامی ما ارائه بدهند، استفاده خواهیم کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز