وزیر کشور مطرح کرد؛

آب گیری بیش از ۹۰ درصد هورالعظیم/ تاسیسات نفتی در محاصره کامل آب

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۱۵:۳۸:۳۶
کد خبر: ۸۳۴۰۹۸
آب گیری بیش از ۹۰ درصد هورالعظیم/ تاسیسات نفتی در محاصره کامل آب
وزیر کشور با بیان اینکه امیدواریم با هماهنگی و وحدت رویه و با فرماندهی واحد، موضوع بازسازی را تسریع ببخشیم، گفت: در این زمینه باید از امکانات، منابع، مشارکت و کمک‌های همه دستگاه‌ها استفاده کنیم. چرا که صرفاً امکانات دستگاه های دولتی قطعاً به تنهایی قادر نیست این موضوع را به انجام برساند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بعد از ظهر روز شنبه ۲۴ فروردین ماه، پس از پایان نخستین جلسه مقدماتی ستاد بازسازی مناطق سیل زده گفت: بعد از ابلاغ رئیس جمهور در دولت، مقدمات کار را فراهم کردیم و بررسی‌های اولیه نیز با توجه به اینکه در روزهای اخیر، شخصاً در میدان حاضر بودم و همچنین همکاران بنده در وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران در منطقه حضور داشتند، صورت این بررسی ها صورت گرفته است و جمع‌بندی اولیه ای را ارائه دادیم.

وی گفت: امروز جلسه مقدماتی تشکیل شد و اعضای ستاد را مشخص کردیم و کمیته‌های مختلفی که باید در ذیل ستاد ایفای نقش کنند؛ اعم از کمیته برآورد خسارات و تخصیص منابع، کمیته نوسازی و بازسازی، کمیته فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی، کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات، کمیته نظارت و بازرسی همچنین کمیته امور پیشگیری تشکیل شدند و شرح وظایف و مأموریت آنها هم مشخص شد.

وزیر کشور افزود: امیدواریم فردا یا پس فردا نیز ستاد اصلی را که تحت عنوان قرارگاه نامگذاری شد، تشکیل دهیم.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه براساس ضرورت ها، اولویتها مشخص شد، گفت: اولویت نخست ما تعیین دقیق خسارت هاست و بعد از آن نیز بحث تأمین مسکن است که در بحث مسکن دو بعد وجود دارد؛ یکی مسکن موقت و دیگری مسکن دائم؛ که در بخش مسکن موقت باید با توجه به شرایط اقلیمی که ما در خوزستان، لرستان و گلستان پیش رو داریم و هوا رو به گرما می رود، باید تلاش کنیم حداقل امکانات رفاهی برای مردم با سرعت تامین شود. در مسکن دائم نیز موضوع بازسازی و نوسازی مورد بحث قرار گرفت.

رحمانی فضلی افزود: همچنین موضوع پرداخت خسارت به واحدهای زراعی، دامی و واحدهای تولیدی مد نظر قرار گرفت و خدماتی که مردم در زمینه آب، برق و گاز نیاز دارند و بقیه خدمات مانند مقوله آموزش و امکانات زیرساختی که همه آن‌ها نیز دقیقاً مشخص شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با هماهنگی و وحدت رویه و با فرماندهی واحد، موضوع بازسازی را تسریع ببخشیم، گفت: در این زمینه باید از امکانات، منابع، مشارکت و کمک‌های همه دستگاه‌ها استفاده کنیم. یعنی صرفاً دستگاه‌های دولت قطعاً به تنهایی قادر نیست این موضوع را به انجام برساند.

وزیر کشور افزود: نیروهای مسلح در همه مراحل مقابله با سیل، یار و یاور بودند و در حوزه امداد ما را یاری کردند، همچنین سمن‌ها، خیریه‌ها و نهادهای عمومی غیر دولتی مثل شهرداری‌ها حتماً باید در این خصوص به ما کمک کنند.

رحمانی فضلی گفت: ما برای هر استان چند استان معین در زمان مقابله و امداد مشخص کردیم که باید پس ازاین و در روند بازسازی نیز نقش ایفا کنند. در این خصوص تقسیم کار شد تا ان شاء الله کارهای بازسازی را با سرعت پیش ببریم.

وی افزود: از همه کسانی که تاکنون ما را یاری دادند تشکر می‌کنم و ان شاء الله مشارکت و یاری شان در مراحل بعد نیز ادامه داشته باشد و همراه مردم عزیز منطقه سیل زده باشند.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین شرایط مناطق درگیر با سیلاب گفت: هم اکنون فقط خوزستان دارای شرایط خاص است و آن هم به دلیل حجم آب‌هایی است که در رودخانه‌ها جاری است و رودخانه‌ها خارج از ظرفیت شان آب را انتقال می‌دهند، بنابراین در دشت‌ها ما آب داریم و با جمع شدن آب در پشت خاکریزها و ریزشی که ایجاد می شود، هر لحظه‌ای که آب از خاکریزی سر ریز یا عبور می‌کند در خاکریز بعدی قرار می‌گیرد و به تدریج در دشت جاری می‌شود که نیروها لحظه به لحظه در آنجا حضور دارند و هم از هوا و هم از روی زمین این روند را رصد و کنترل می‌کنند و تمام تلاش ما این است که آسیب و خسارت بسیار کمی ایجاد شود.

رحمانی فضلی گفت: موضوعی که در این چند روز به صورت شایعه مطرح شد این بود که نمی‌خواهند آب را به هورالعظیم منتقل کنند و آب در بقیه جاها جمع می‌شود که این کار از نظر فنی کاملاً رد می‌شود، چون شما اگر مسیر رودخانه کرخه را نگاه کنید، انتهای رودخانه کرخه هورالعظیم است، بنابراین این آب خود به خود به هورالعظیم می‌رود و من خودم به آنجا رفتم از نزدیک دیدم. تاسیسات نفتی در محاصره کامل آب است، البته در این خصوص اقدامات خوبی از جمله نصب دایکها و مصون کردن مناطق نفتی صورت گرفته است.

وی افزود: ۹۰ درصد هورالعظیم را آب گرفته است و بخشی از آب نیز به طرف کشور همسایه می‌رود، ولی در فضای کنونی باید کمک کنیم و همه دست به دست بدهیم تا این مرحله را رد کنیم.

وزیر کشور درباره اولویت بندی استان‌ها نیز گفت: ما اکنون بیشترین تخریب را از نظر استانی در خوزستان داریم که حجم آب زیاد است و بیش از ۲۵۰ روستا از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آبگرفتگی دارند و نقل و انتقال مردم در آنجا خیلی زیاد است و بخشی از حواشی شهرها، مانند بخش عین دو و حمیدیه در منطقه حاشیه اهواز که واقعاً خسارت دیده است.

وی افزود: بنابراین خوزستان از نظر میزان خسارت وارده، در اولویت است، البته نه از لحاظ اینکه اول این استان بازسازی شود بعد سایر استانها، بلکه این اولویت از نظر حجم خسارات است. همچنین بعد از آن لرستان و ایلام و چهارمحال و بختیاری و سپس خراسان جنوبی و خراسان شمالی است که کار همه را باهم انجام می دهیم و تقسیم کار کردیم و انجام کار در هر استان منوط به انجام کار در استان دیگر نیست و امیدواریم به کمک مردم و همه دستگاه‌ها این مراحل را پشت سر بگذاریم.

 

نظر شما