با موافقت نمایندگان؛

کاندیداهای انتخابات مجلس باید فقط از یک حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام کنند

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۸:۴۳:۴۲
کد خبر: ۸۳۴۲۴۳
کاندیداهای انتخابات مجلس باید فقط از یک حوزه انتخابیه فرعی ثبت نام کنند
نمایندگان مجلس مقرر کردند تا ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس تنها از یک حوزه انتخابیه فرعی امکانپذیر باشد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده 13 این لایحه با 125 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱۳ اصلاح شده؛ یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۲۸ مکرر) به قانون الحاق می شود:

ماده ۲۸ مکرر- هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصرا از یک حوزه انتخابیه فرعی، ثبت نام کند. ثبت نام در بیش از یک حوزه انتخابیه فرعی موجب ابطال ثبت نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می شود.

تبصره ۱- هر داوطلب نمایندگی باید خود یا یکی از والدینش متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت نام باشد یا سابقه حداقل هفت سال سکونت غیر مستمر یا سابقه حداقل پنج سال سکونت مستمر متصل به زمان ثبت نام در آن محدوده یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آن حوزه را داشته باشد.

تبصره ۲- تغییر حوزه انتخابیه ناشی از اجرای قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مصوب 26 دی 1382 باید با رعایت شروط تبصره (۱) این ماده انجام گیرد.

گفتنی است کمال دهقانی فیروزآبادی پیشنهاد داد تا یک بند به  عنوان بند الحاقی به ماده مذکور افزوده شود که نمایندگان با 136 رأی موافق، 26 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن با این بند الحاقی موافقت کردند.

براساس بند الحاقی مذکور؛ در صورت انتظار و الحاق بخشی از یک شهرستان به شهرستان دیگر، محدوده حوزه انتخابیه فرعی جدیدترین مصوبه دولت در تقسیمات کشوری است.

نظر شما