کارشناس مسائل خاورمیانه:

ایران در قبال رد اولیتماتوم ۶۰ روزه توسط اروپا گام بعدی را بردارد/ ایجاد تشکیلاتی ده برابر بزرگ‌تر از سازمان ملل توسط پمپئو برای مقابله با ایران

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۵:۳۶:۲۲
کد خبر: ۸۴۵۲۴۶
ایران در قبال رد اولیتماتوم ۶۰ روزه توسط اروپا گام بعدی را بردارد/ ایجاد تشکیلاتی ده برابر بزرگ‌تر از سازمان ملل توسط پمپئو برای مقابله با ایران
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: وزیر خارجه آمریکا از وقتی آمد درصدد ایجاد ائتلاف علیه ایران بود بنابراین تشکیلاتی ده برابر بزرگ‌تر از سازمان ملل برای مقابله با کشورمان ایجاد کرد.

«صباح زنگنه»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا، در خصوص «تصمیم ایران در قبال برجام» گفت: بیانیه شورای عالی امنیت ملی و سخنان رئیس جمهور گام اولیه برای پاسخ عملی دادن به خروج آمریکا از برجام و عدم پاسخگویی مناسب و به‌موقع از سوی کشورهای اروپایی به انجام تعهدات‌شان، بود. جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بدون عکس‌العمل نسبت به بی‌تعهدی و تاخیر اروپا بنشیند و ناظر کاهش صادرات نفت و کاهش درآمدهای خود باشد.

او ادامه داد: اقدام ایران بخشی از ظرفیت‌های برجام است که کشورمان داوطلبانه حاضر شد این دو مورد را متوقف کند. گام‌های بعدی هم در همین جهت خواهد بود و طبعا آمریکا باید پاسخگو باشد، اروپایی هم باید موضع خودشان را دقیق‌تر اعلام کنند. نمی‌شود جامعه ایرانی را در یک انتظار بدون سقف زمانی گذاشت آن هم بعد از مدت‌های مدید که اروپایی‌ها یک راه حل محدودی را به عنوان عمل به تعهدات‌شان مطرح کردند. این تعهد و اقدام هرگز جوابگوی نیازهای جمهوری اسلامی ایران نیست.

زنگنه گفت: این اقدام رئیس جمهور با تاخیر انجام شد. آقای روحانی می‌بایست زودتر از این‌ها این اقدام را انجام می‌داد. ایران به اروپا حسن نیت نشان داد ولی پاسخ مناسب نگرفت. اروپایی‌ها دست روی دست گذاشتند، روشی نارسا و ضعیف از خود نشان دادند. اقدام مخرب و منفی ترامپ انجام داد و اروپایی‌ها عملا یا نتوانستند و یا نخواستند ترامپ را محدود کنند و از امکانات و ظرفیت‌های خود استفاده کافی و مناسب نکردند. اروپا باید هزینه این تاخیر و تعلل را بدهد.

او بیان کرد: ایران جزو باشگاه هسته‌ای است و از ظرفیت‌ها، قواعد و مقررات آن باشگاه باید استفاده کند. با توجه به اینکه در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و آژانس هم در بیش از 12 گزارش پایبندی ایران را تائید کرده پس طرف مقابل هم باید تمهیدات لازم را قائل می‌شد و در بازار نفت به کمک ایران می‌آمد هم در خرید و هم در نقل و انتقالات مالی.

زنگنه اظهار کرد: وزیر خارجه آمریکا از وقتی آمد درصدد ایجاد ائتلاف علیه ایران بود. پمپئو برای ایجاد تشکیلات مفصل با تک تک شرکت‌ها و با تک تک خرده شرکت‌ها تماس گرفت و یک تشکیلاتی به اندازه ده‌ها برابر سازمان ملل و سازمان‌های خود راه‌اندازی کرد و خرج‌های زیادی هم متحمل شد و متحدین خود را هم زیر فشار گذاشت. ایران باید در قبال رد اولیتماتوم 60 روزه توسط اروپا گام بعدی را بردارد. دولت خود را آماده کند و جامعه هم خود را برای هر نوع پیامدی که عزت، کرامت و قدرت کشور را حفظ می کند، آماده کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز