وزیر آموزش و پرورش:

وزارت آموزش و پرورش به دلیل سیطره کنکور از مسیر خود منحرف شده است

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۱۴:۳۷:۰۱
کد خبر: ۸۴۶۱۳۱
وزارت آموزش و پرورش به دلیل سیطره کنکور از مسیر خود منحرف شده است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیطره آزموشگاه های علمی آزاد و کتب کمک درسی بر اهداف آموزشی گفت: وزارت آموزش و پرورش به دلیل سیطره آزمون از مسیر خود منحرف شده است.

به گزارش گروه سیاسی برنا، سید محمد بطحایی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه 24 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سوال فاطمه ذوالقدر درباره رشد بی رویه آموزشگاه علمی آزاد و کتب کمک آموزشی حداقل استانداردهای لازم را ندارند؛ گفت: امروز برگزاری آزمون ها و توسعه کتاب های کمک درسی،  سیطره عجیب و غریبی بر آموزش و پرورش پیدا کرده و بخش عمده ای از اهداف آموزشی را تحت الشعاع قرار داده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه فضای بسیار سنگین آموزشگاه های علمی آزاد و کتب کمک آموزشی بر آموزش و پرورش سایه افکنده که این وزارتخانه تلاش بسیاری برای از بین بردن این سایه انجام داده، افزود: وزارت آموزش و پرورش، کارگروهی تشکیل داده که در این کارگروه موضوع آموزشگاه های علمی آزاد، آسیب شناسی و ظرفیت های آن شناسایی شود و حتی در این کارگروه از نظراتا فرادی که در این آموزشگاه ها فعالیت می کنند، استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه مستندات، مجوزها و فرآینده های این آموزشگاه ها بررسی و انطباق آن با قوانین انجام شده است، ادامه داد: بحث گفتمان سازی در سطح جامعه یکی از اقدامات عملیاتی وزارت آموزش و پرورش است که امیدوارم طرح این سوال از سوی خانم ذوالقدر به گفتمان سازی دامن بزند.

بطحایی با بیان اینکه برای گفتمان سازی و همراه کردن خانواده ها باید اقدامات اصولی انجام شود، تاکید کرد: در جلسات با مدیران یکی از اصلی ترین و ثابت ترین موضوعات بحث آموزشگاه های علمی آزاد و کتب کمک آموزشی است که بر این اساس در بخشنامه ای که آبان 97 با عنوان تعارض منافع، ابلاغ شده به مدیران، معاونان وزیر، معاونان ستادی وزارتخانه تا مدیران واحدهای آموزشی تکلیف شده که به هیچ عنوان اجازه تالیف کتب کمک درسی را ندارند که این اقدام برای این بوده که این کوره را سرد کرده و به سیطره این واحدها پایان دهیم.

وی با اشاره به اینکه به صورت مستمر بخشنامه تعارض منافع مورد نظارت قرار می گیرد، افزود: اگر در این بخش تخلفی انجام شود، تخلف حقوقی و اداری محسوب شده و در کمیته تخلفات اداری مورد بررسی قرار می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از ابتدای آبان 97 برگزاری هرگونه آزمون در مدارس ممنوع شده است، ادامه داد: پیش از این، مدارس می توانند با موسسات آموزشی قرارداد بسته و در مدارس خود آزمون برگزار کنند که طبق مصوبه جدید این کار ممنوع شده است و به آنها گفته شده که منابع مالی مدارس تامین می شود.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده رسانه  ها به ویژه رسانه ملی درخصوص برگزاری آزمون ها و همچنین آموزشگاه های علمی آزاد و کتب کمک آموزشی تصریح کرد: بنده با رئیس سازمان صداوسیما مذاکره ای داشته و سه نامه به صورت مستمر برای آقای علی عسکری که نخستین آن در تیر 97 و آخرین نامه در آذر 97 بوده، ارسال کردم.

بطحایی همچنین از مکاتبه با رئیس جمهور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مذاکره با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص آسیب های آموزشگاه های علمی آزاد خبر داد و افزود: در آذر 97 نامه ای خدمت مقام معظم رهبری نوشته شد و استدلال های وزارتخانه برای کاهش تبلیغات این موسسات و همچینن فعالیت های آنها عنوان شد که در این راستا درخواست شد که تبلیغات به مجوز آموزش و پرورش و به صورت محدود انجام شود.

وی با اشاره به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رهبر معظم انقلاب در این باره ادامه داد: پس از این موضوع تبلیغات صداوسیما در زمینه کلاس های آموزشی و کتب کمک درسی تا 50 درصد کاهش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حجم فعالیت های این موسسات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، تصریح کرد: امیدوارم با حذف کنکور این موضوع سرعت بیشتری پیدا کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه مجوز کتاب های کمک درسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده می شود، بیان کرد: درخواست می شود مصادیق تخلفات از بخشنامه تعارض منافع به وزارت آموزش و پرورش ارائه شود تا برخورد لازم با این افراد صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارتخانه متبوعش از سال های گذشته تاکنون به خاطر سیطره آزمون کنکور از مسیر خود خارج شده است، تصریح کرد: امروز در مدارس مجال فعالیت های پرورشی داده نمی شود و خانواده ها به دنبال این هستند که تنها به فرزندان آنها آموزش علمی ارائه شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز