هشدار سفیر سابق آمریکا در امارات به ترامپ: حمله به ایران برای مال و جان آمریکایی ها هزینه زاست

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۱۱:۰۱:۵۸
کد خبر: ۸۴۶۴۰۷
هشدار سفیر سابق آمریکا در امارات به ترامپ: حمله به ایران برای مال و جان آمریکایی ها هزینه زاست
سفیر پیشین آمریکا در امارات عربی متحده، پیش فرض های مقامات دولت ترامپ درباره مردم ایران را نادرست دانست و تاکید کرد: تحریم ، ایرانیان را به زانو در نمی آورد و هرگونه اقدام نظامی برای مال و جان آمریکایی ها هزینه زا است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا به نقل از ایرنا، 'ادوارد واکر' که در پرونده دیپلماتیکش عناوینی مانند سفیر در مصر ، فلسطین اشغالی و معاون سفیر در سعودی را دارد روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا و در پاسخ به این سئوال که آیا مقامات ترامپ با اعمال تحریم ها علیه ایران به اهداف خود دست خواهند یافت، افزود:نخستین چیزی که باید بدانیم این است که اهداف مقامات دولت ترامپ چه هستند. 
وی اضافه کرد: اگر مقامات دولت ترامپ همانگونه باشند که در چندین بیانیه عمومی 'جان بولتون' در طول چندین سال تعریف می شوند، هدف آنها تغییر رژیم است.
سفیر پیشین آمریکا در مصر ادامه داد: اگر شما 12 گامی که ترامپ به عنوان پیش شرط برای رفع تحریم ها مطرح کرده را ببنید، نیز نتیجه آن همان تغییر حکومت خواهد بود.
واکر تصریح کرد: به نظر می رسد ترامپ و خدمه هایش بر این فرض تکیه کرده اند که ایرانی ها منافع ملی را برای منافع شخصی قربانی خواهند کرد. من نمی توانم این را بپذیرم. 
وی با اشاره به جنگ تحمیلی علیه ایران اظهار کرد: جنگ ایران - عراق شاهد روشنی است که چگونه همه مردم ایران حرکت خواهند کرد وقتی کشور و عقیده آنها مورد تهدید یک قدرت خارجی قرار می گیرد. 
سفیر پیشین آمریکا در امارات عربی متحده ادامه داد: ایرانی ها تحولات داخلی ایجاد شده را به آغوش کشیده اند اما آنها قویا با دخالت خارجی در امور داخلی خود مخالفت کرده اند. 

** هزینه سنگین عملیات نظامی برای متحدان آمریکا 
معاون سفیر پیشین آمریکا در عربستان سعودی با تاکید بر اینکه 'تحریم ها ایرانی ها را به زانو در نخواهد آورد'، خاطرنشان کرد: عملیات های نظامی برای ما بیشتر از نظر جان و مال مردم آمریکا هزینه زا است. بولتون باید به پرداخت این هزینه امیدوار باشد اما ژنرال ها و سیاسیون ما اینگونه نخواهند بود.
واکر افزود: همچنان تصور شدنی است که ما می توانیم از طریق یک اشتباه محاسباتی یا حماقت ساده، در یک مواجهه مستقیم و فعال نظامی با ایران قرار گیریم، اما برای ما و دوستان منطقه ای ما شامل اسراییل، عربستان سعودی و امارات عربی متحده یک هزینه سنگین خواهد داشت.
وی به خبرهای منتشر شده درباره اعزام نیروی آمریکایی به منطقه هم پرداخت و گفت: ترامپ قصد دارد 120 هزار نیروی آمریکایی را به منطقه اضافه کند. برای انجام چه کاری؟ تجاوز زمینی به ایران؟ نه متشکریم، این یک چرخه حماقت است. 

** نگهداری تحریم های قوی و طولانی مدت سخت است
سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی فلسطین در پاسخ به این سئوال که فشار حداکثری بر ایران و سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران، چه تاثیری بر صلح و امنیت منطقه و جهان خواهد داشت، گفت: آنچه که ما در عراق یافتیم، وقتی که ما یک همکاری کامل بین المللی بر سر تحریم 'صدام' داشتیم، این بود که نگهداری تحریم های قوی نفوذ ناپذیر حتی با همکاری کامل جامعه بین المللی بسیار سخت است.
واکر افزود: ما همچنین دریافتیم که مطمئن شدن از اجرای تحریم های طولانی مدت، سخت تر است و روزنه های بیشتری از سوی کشورها برای جلوگیری از تحریم ها پیدا شده است. ایران با ارتباط با روسیه و چین و با توجه به بازارهای جهانی انرژی، در برابر هر رژیم تحریمی که آمریکا به طور واقعی بتواند آن را گرد هم آورد، دوام خواهد آورد. 
وی اظهار کرد: به نظر می رسد کاخ سفید به دنبال تحت فشار قرار دادن مردم ایران است و تصور می کنند اگر این فشار به اندازه کافی سخت باشد، مردم بپا خواهند خاست و حکومت ساقط می شود اما من نمی دانم آنها چه شواهدی برای این فرضیه دارند.
این دیپلمات پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد یادآور شد: ما یک ائتلافی از اسرائیل و دولت های عرب سنی خلیج (فارس) گردهم آورده ایم که حداقل در نظریه، به طور تاریخی برای چندین قرن، دشمن مردم شیعی ایران بوده اند. وقتی ایران با عراق در جنگ مواجه شد، مردم ایران از نظر مالی و روحی فداکاری کردند و فرزندان جوان خود را برای جنگیدن فرستادند. 
واکر افزود: مقامات ترامپ وانمود می کنند که معتقدند همه فرهنگ ها بر اساس نظریه مبادله کار می کنند و از این رو، نیروهای ملی گرا و وطن پرستی را که به جوامع دیگر کمک می کنند نادیده می گیرند. 
وی ادامه داد: خطر زمانی بروز می کند که مقامات ترامپ با بن بست روبرو و به عنوان بازنده دیده شوند؛ در آن صورت آیا ترامپ به وسیله بولتون و دیگران تحریک خواهد شد و با نیروی نظامی حمله خواهد کرد؟ 

** تحریم سپاه بی تاثیر است 
خبرنگار ایرنا پرسید: مقامات ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سازمان تروریستی خارجی شناسایی کردند و ایران هم در اقدام متقابل، 'سنتکام' را یک گروه تروریستی شناخت. چرا مقامات ترامپ در این مسیر حرکت می کنند؟ 
این دیپلمات کهنه کار آمریکایی پاسخ داد: این اقدام هیچ اثر عملی ندارد. آنها پیش از این تحت تحریم قرار گرفته بودند. این حرکت بیشتر برای دلایل سیاسی است که نشان دهد ترامپ کاری کرده است. تا جایی که می دانم، این اقدام هیچ اثر منطقه ای ندارد. 
واکر تاکید کرد: مهم ترین مساله ای که افزایش می یابد سابقه ای در قوانین بین المللی از اختلاط ساختارهای نظامی قانونی با واحدهای تروریسم و تروریستی است. این سابقه بدی برای زنان و مردان بخش نظامی آمریکا است که در سراسر جهان خدمت می کنند و می توانند در قوانین محلی جاهایی که شرایط مناسب یا توافق نظامی نداریم، هدف قرار گیرند.

** تاکتیک محمد علی کلی در برابر جرج فورمن 
واکر درباره اعزام ناو لینکولن به خلیج فارس و ادعای جان بولتون مبنی بر ارسال پیام به ایران هم گفت: به نظر می رسد ایران به تاکتیک 'محمد علی کلی' در برابر 'جرج فورمن' روی آورده است، 'همچون پروانه شناور باش و همچون زنبور نیش بزن'. 
وی با بیان اینکه نیروی دریایی ایران با استفاده از قایق های کوچک برای مقابله با ناوها و کشتی های نیروی دریایی آمریکا تمرین کرده است، افزود: با توجه به اینکه ایران تعدادی قایق تندرو دارد، موفقیت آن در آسیب زدن به ناوهای آمریکایی خیلی روشن نیست، اما حداقل آنها می توانند مانع آزادی حمل و نقل در خلیج (فارس) و به خصوص تنگ کردن بخشی از عرضه نفت جهان شوند. 
استاد برجسته کالج همیلتون ادامه داد: همچنین این اقدام باعث افزایش قیمت نفت در جهان خواهد شد که ما در ایستگاه های پمپ بنزین باید بپردازیم. حمله به نفت کش های سعودی در روز گذشته نیز علامت هشدار بود. من جنگ تانکرها را در جنگ ایران - عراق و خطوط لوله در ایستگاه های پمپ بنزین آمریکا به یاد می آورم.
واکر خاطرنشان کرد: این احتمالا چیزی نیست که ترامپ برای رویارویی در انتخابات می خواهد و ایرانی ها هم آن را می دانند. 

نظر شما