مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرگزاری برنا خبر داد؛

وجود ۳.۸ دهم میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور/ رشد ۵۰ درصدی بندر چابهار در سال گذشته/ رشد ۴۰درصدی در بندر امیرآباد

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۵:۳۷:۴۴
کد خبر: ۸۴۸۵۵۸
وجود ۳.۸ دهم میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور/ رشد ۵۰ درصدی بندر چابهار در سال گذشته/ رشد ۴۰درصدی در بندر امیرآباد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در انبارهای بندر امام حدود 3 میلیون تن میزان محموله کالاهای اساسی بوده که در حال حاضر دپو شده و به مرور در حال ترخیص و انتقال به مبادی مختلف در کشور است.

 به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «مهندس محمد راستاد»، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی، ظهر روز دوشنبه 30 اردیبهشت ماه به مناسبت هفته ارتباطات از خبرگزاری برنا بازدید کرد.

«مهندس محمد راستاد»، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی، ضمن بازدید از خبرگزاری برنا در خصوص میزان پیشرفت بنادر کشور و حجم تخلیه و بارگیری در بنادر در شرایط فعلی و قرارداد هندی ها در بندر چابهار و اهمیت لایروبی اروند رود سخن گفت.

متن مصاحبه با خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

حجم تخلیه و بارگیری (صادرات و واردات) در بنادر کشور در شرایط فعلی چه میزان است؟

خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌هایی که بنادر تجاری کشور و همچنین ناوگان کشتیرانی دارند، تا به الان مشکلی از بابت این که بتوانیم مایحتاج کشور اعم از صادرات و واردات را تأمین و جریان مبادلات کالای کشور برقرار باشد، نداشتیم  و به مشکل برنخوردیم. در سال جاری در دو ماهه‌ ابتدای سال ما در بندر امام خمینی که محل ورود کالاهای اساسی کشور و غلات است، بالغ بر 70 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد عملکرد داشتیم. حدود دو و نیم میلیون تن حجم واردات کالاهای اساسی بوده که به بندر امام خمینی وارد شده است. در حال حاضر همه اسکله‌های بندر امام محل پهلوگیری رشته‌های فله‌بری است که در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند. علاوه بر آن تعداد قابل توجهی هم  کشتی‌هایی بوده که منتطر ورود به بندر هستند. هر کشتی حدودا 7 هزار تن بارگیری و تخلیه انجام می دهد.  در مجموع می‌توان گفت ما از بابت اینکه بتوانیم نیاز کشور را به ویژه در زمینه کالاهای اساسی در شرایط فعلی تأمین کنیم، نداریم. در انبارهای بندر امام حدود 3 میلیون تن میزان محموله کالاهای اساسی است که در حال حاضر دپو شده و به مرور در حال ترخیص و انتقال به مبادی مختلف در کشور است. در مجموع کالاهای اساسی که ما در بنادَر کشور علاوه بر بندر امام داریم، بالغ بر3.8 دهم میلیون تن است.

سایر کالاهایی که الان در بنادر کشور وجود دارند، به مرور ترخیص می‌شوند. این کالاها از نظر وزنی بالغ بر 8 میلیون تن است و از نظر کالای کانتری هم حدود 87 هزار تن میزان کالاهای کانتری است که الان در بنادر کشور وجود دارد و به مرور ترخیص و به نقاط مختلف کشور حمل می‌شوند. بنابراین با  توجه به ظرفیت ناوگان و ظرفیت 240 میلیون تنی بنادر کشور در سال، ما روند خوبی را توانستیم حفظ کنیم. سال گذشته هم علی‌رغم این که نسبت به سال 96 مقداری کاهش در حجم کلی حمل و نقل دریایی وجود داشت اما در مجموع بالغ بر 260 میلیون تن میزان تجارت دریایی کشور بود که نشان می‌دهد، در هر شرایطی ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که ما می‌توانیم جریان حمل و نقل تجاری دریایی کشور را حفظ کنیم.

 

حضور « محمد راستاد » در خبرگزاری برنا

 

در شرایط فعلی که با تحریم ها مواجه هستیم، آیا نوع اقلام وارداتی تغییر کرده اند؟

طبیعتا در این شرایط حجم صادراتمان نسبت به وارداتمان رشد قابل توجهی داشته است. سال گذشته از نظر وزنی میزان صادرات غیرنفتی‌مان دو برابر واردات غیر نفتی مان بود. این روند به این صورت شده که انگیزه برای صادرکنندگان بالا رفته است، مخصوصا صادرکنندگان مواد معدنی و اگر بخواهیم تغییری در شرایط مبادله کالا به طور خاص داشته باشیم، بعد از اعمال تحریم‌های جدید حجم کالاهای اساسی خیلی بالا رفته و از طرفی دیگر واردات مخصوصا واردات کانتینری، کاهش پیدا کرده است.

آیا فقط بندر چابهار معاف از تحریم ها است؟

عملا هیچ کدام از بنادر ما در لیست تحریم نیستند. یعنی بنادر تجاری کشور تحریم نیستند، که چابهار از آن تحریم  مستثنی باشد؛ البته برای چابهار مسائلی مطرح شده که امکان فعالیت‌های بیشتر و بهتری دارد. در حال حاضر به استثنا خطوط لاینر کانتینری که ترددشان را بعد از تحریم سال گذشته به بندر شهید رجایی قطع کردند ما عملا تغییر دیگری در فعالیت‌های بنادر نداشتیم. یعنی همه کشتی‌های مختلف با کاربری‌های مختلف به بنادرمان تردد می‌کنند، مخصوصا ناوگان فله‌بر چه برای صادرات مواد معدنی و چه برای واردات کالاهای اساسی. در  بندر چابهار هم به لحاظ این که یک بندر جدید‌الاحداث است و ما ظرفیت قابل توجهی را آنجا ایجاد کردیم، روند رشد فعالیت خیلی خوب بوده و بیشترین میزان تخلیه و بارگیری سال گذشته متعلق به بندر چابهار بود که حدود 50 درصد نسبت به سال قبل آن  رشد فعالیت داشته است.

قراردادی که با هندی ها در بندر چابهار داشتیم به کجا رسید؟

قرارداد هندی‌ها دو بخش بود. بخش اول قرارداد موقت بود و سال گذشته در دی ماه بهره‌برداری موقت اپراتور هندی شروع شد. بخش اصلی که قرارداد دائم است و به شکل BOT برگزار می‌شود مستلزم تأمین تجهیزاتی بوده که در تعهد اپراتور هندی است. میزان این تجهیزات حدود 85 میلیون دلار است و شرکت اپراتور هندی دارد انعقاد این قرارداد و مراحل ساخت این تجهیزات را با سازندگان طرف قراردادش طی می‌کند. به محض اینکه تجهیزات روند تأمین و انتقال آن به بندر چابهار اجرا شود، قرارداد اصلی عملیاتی می‌‌شود و به مدت ده سال به صورت BOT بهره‌برداری بخشی از پایانه بندر چابهار به اپراتور هندی واگذار می‌شود.

اهمیت لایروبی اروندرود، زمان و نحوه لایروبی را بفرمایید؟

خوشبختانه بر اساس توافقی که بین سران دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق در سفرهای اخیری که بین دو کشور انجام شد، بر روی لایروبی اروند رود به جمع‌بندی رسیده شده و دیروز اولین جلسه هماهنگی بین دو کشور و در بندر خرمشهر برگزار شد، همان گونه که اخبار آن منتشر شد. طی این جلسه قرار شد که کمیته فنی بین دو طرف به صورت مستمر هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه بدهند که اولین جلسه آن 19 خرداد در بغداد تشکیل می‌شود، برای اینکه جزئیات فنی و نحوه عملیات اجرایی لایروبی اروند رود مشخص شود یک پروژه خیلی بزرگی است.

62 مایل طول اروند رود است که باید لایروبی شود. بر اساس پروتکل 1975 الجزایر بین دو کشور روند کار به این صورت خواهد بود که لایروبی و پاکسازی و سایر اقدامات مرتبط با ناوبری به صورت مشترک انجام شود و همان گونه که عرض کردم، جزئیات فنی آن طی   جلساتی که بین دو کشور انجام می‌شود نهایی خواهد شد. مطمئنا این که ما بتوانیم اروند رود را احیا کنیم و به شرایطی برسانیم که مشابه قبل از جنگ تحمیلی کشتی‌هایی با سایز بزرگ را آنجا پذیرش داشته باشیم، می‌تواند خیلی موثر باشد. در رونق اقتصادی بنادر خرمشهر و  آبادان و با توجه به اینکه این دو بندر هم در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارند طبیعتا بالا رفتن ظرفیتشان و امکان استفاده بهتر از ظرفیت‌های این بنادر منخصوصا بندر خرمشهر می‌تواند در رونق اقتصادی استان خوزستان و بنادر خرمشهر و آبادان موثر باشد.

ظرفیت های بندر امیرآباد در شرایط فعلی چه میزان بودخ و اینکه امکان برقراری مجدد سوآپ نفتی با ترکمنستان از بندر نکا وجود دارد؟

سوآپ نفتی در یک مقطعی از طریق بندر نکا که در مجاورت بندر امیرآباد است، انجام می شد. زیرساختی که در بندر نکا بوده و متعلق به وزارت نفت است زیر ساخت مناسبی است. ظرفیت مناسبی در بندر امیرآباد داریم که برای انواع محصولات استفاده می‌شود. بندر امیرآباد از بنادر خیلی خوب کشور بوده که در سال گذشته حدود 40 درصد رشد فعالیت نسبت به سال قبل داشته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز