محمدجواد ظریف:

درخواست میانجی‌گری نداریم/ ما اجازه نمی‌دهیم آمریکا یک جنگ یک‌طرفه بر مردم ما تحمیل بکند/ اینستکس صرفا یک ابزار است و نه یک نتیجه/ هیچ توافق پنج جانبه‌ای را نمی‌توان یک‌جانبه اجرا کرد

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۱۲:۰۸:۱۶
کد خبر: ۸۵۷۶۷۷
درخواست میانجی‌گری نداریم/ ما اجازه نمی‌دهیم آمریکا یک جنگ یک‌طرفه بر مردم ما تحمیل بکند/ اینستکس صرفا یک ابزار است و نه یک نتیجه/ هیچ توافق پنج جانبه‌ای را نمی‌توان یک‌جانبه اجرا کرد
وزیر امور خارجه در گفتگو با شبکه العربی در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای رساندن پیام به آمریکا، گفت: ما درخواست میانجی‌گری نداریم بلکه با دوستان خود و با نمایندگان کشورهایی که با ما رابطه دیرینه داشته و دارند گفتگو می‌کنیم . اینکه آنها چه تصمیمی می‌گیرند و چگونه می‌خواهند در رابطه با ایالات متحده اقدام بکنند، تصمیم آنها است. ما موضع خود را علنی مطرح می‌کنیم.

به گزارش گروه خبری خبرگزاری برنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفتگویی با شبکه العربی به پاره‌ایی از سوالات با موضوع سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره نگاه ایران به ترافیک‌های دیپلماتیک در تهران و اینکه آیا این رفت وآمدها را نوعی از میانجی‌گری تلقی می‌کند یا خیر؟ گفت: آنچه که از سوی ایران پیگیری شده حرکت برای توضیح شرایط است. ما در شرایط بسیارخطرناکی هستیم اما نباید دلیل اتفاق افتادن این شرایط را فراموش کنیم . این شرایط به خاطر جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران اتفاق افتاد.  این جنگ اقتصادی یک جنگ غیر قانونی و خلاف همه مقررات بین‌المللی است که با خروج آمریکا از برجام که آن هم غیرقانونی بود شروع شد. لذا در همه گفتگوها با بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ما کاملا ریشه‌های بحران موجود را مشخص کرده‌ایم. تا جنگ اقتصادی آمریکا که از نظر ما تروریسم اقتصادی است، پایان پیدا نکند حتما شرایط عادی نخواهد شد.

وزیرخارجه در پاسخ به سوالی درباره درخواست ایران از واشنگتن و اینکه آیا این درخواست صرفا متوقف کردن تحریم‌ها است و نه بازگشت به برجام،گفت: ما هیچ نیازی به آمریکا نداریم .آمریکا در روابط ما با دیگر کشورها دخالت نکند و آنها را برای زیرپا گذاشتن تعهداتشان تحت فشار قرار ندهد. آمریکایی‌ها بر اساس یک انتخاب غلط که در گذشته داشتند، در منطقه ما دچار مشکل شدند. این مشکل با فشار آوردن بر ایران حل نمی‌شود بلکه مشکل با این فشار گسترش پیدا می‌کند. آنها باید انتخاب‌های درست انجام بدهند. آمریکا باید به حمایت از اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، اشغال قدس شریف، اشغال جولان، آواره کردن مردم فلسطین و حمایت از آنچه به عنوان معامله قرن مطرح می‌کند پایان بدهد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران از تلاش‌های دیپلماتیک برای رساندن پیام به امریکا استفاده می‌کند یا خیر، افزود: ما درخواست میانجی‌گری نداریم بلکه با دوستان خود و با نمایندگان کشورهایی که با ما رابطه دیرینه داشته و دارند گفتگو می‌کنیم . اینکه آنها چه تصمیمی می‌گیرند و  چگونه می‌خواهند در رابطه با ایالات متحده اقدام بکنند، تصمیم آنها است. ما موضع خود را علنی مطرح می‌کنیم. آمریکا به ادعای رئیس‌جمهور این کشور وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است . جنگ، جنگ است. اتفاقا در جنگ اقتصادی، قربانی و هدف مردم عادی هستند. هدف این فشار بر مردم عادی وادار کردن آنها به اقدام‌هایی است که مدنظر آمریکا است. این در تعریف کلاسیک، تعریف تروریسم است. آمریکا در حال حاضر درگیر تروریسم اقتصادی از طریق فشارغیرقانونی بر مردم ایران به منظور حصول نتایج سیاسی مدنظر واشنگتن است. هیچ کشوری در دنیا با یک تروریست در حالی که عمل تروریستی انجام می‌دهد مذاکره نمی‌کند . تروریست‌ها باید دست از اقدام تروریستی بردارند، به صحنه سیاسی بازگردند چرا که در صحنه سیاسی وضعیت فرق خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نگاه ایران به اروپا گفت: کشورهای مختلف باید به این موضوع فکر کنند که یک دولت تعهدات خود را زیر پا گذاشته، قراردادهای بین‌المللی را نقض کرده و در جهت منافع خودش دست به هراقدامی می‌زند. نکته جالب توجه این است که در حالیکه تجارت ما با اروپا در سال گذشته کاهش بسیار جدی داشته، تجارت بخش خصوصی ما با آمریکا افزایش پیدا کرده است.

وی در خصوص اینستکس اظهار داشت: اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند اجازه بدهند آمریکا بر روابط و مقدرات اقتصادی آنها حکومت بکند یا خیر؟ این تصمیم بیش از آنکه بر ما تاثیر داشته باشد بر خود اروپایی ها تاثیرگذار خواهد بود.

ظریف افزود: اینستکس، صرفا یک ابزار است . اروپا در برجام متعهد شد که روابط اقتصادی ایران را عادی‌سازی بکند. در برجام کاملا قید شده که وظیفه اروپایی‌ها صرفا این نیست که اعلامیه صادر کنند بلکه اقدام‌های آنها باید به نتیجه ملموس منتهی شود. در ضمیمه 2 برجام آمده این اقدامات قانونی باید این نتایج عملی را به دنبال داشته باشد .امروز اروپایی‌ها به ما بگویند چه اقدام‌های عملی انجام دادند؟ اگر بخواهند به اقدام‌های عملی اشاره کنند قطعا نمی‌توانند بگویند غیر از اظهار اراده سیاسی و اظهارنظر کاری کرده‌اند.

وزیر امور خارجه درباره تعدات برجامی طرف اروپایی گفت: اروپا در برجام تعهدات وسیعی دارد، تعهدات بسیار گسترده در زمینه خرید نفت ایران، بازار نفت ایران ،حمل و نقل، کشتیرانی، حمل و نقل هوایی همینطور در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری با ایران. اینستکس صرفا یک ابزار است و نه یک نتیجه.

وی در خصوص تلاش‌های ایران برای مقابه با تروریسم، مواد مخدر و آوارگان غیرقانونی توضیح داد: ایران در 40 سال گذشته در زمینه‌های مبارزه  با تروریسم و  مواد مخدر، آوارگان غیر قانونی، هزینه بسیار زیادی پرداخت کرده و براساس مقررات بین‌المللی باید در این حوزه‌ها مشارکت در هزینه صورت بگیرد. اروپا نه تنها مشارکت نکرده بلکه در تحریم‌های ایرانی شرکت کرده و هیچ توافق پنج جانبه‌ای را نمی‌توان  یک‌جانبه اجرا کرد .

ظریف در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای عالی امنیت ملی ایران و احتمال فروپاشی برجام گفت: ایران در کاستن از سطح تعهد بر اساس توافق عمل می‌کند . توافق هسته‌ای، ضمانت اجرا نیاز داشت، این ضمانت اجرا این بوده که اگر ایران تعهداتش را نقض بکند تحریم‌ها برگردد، اکر ایران تعهداتش رو انجام بدهد و طرف مقابل تعهداتش را نقض بکند ایران بتواند اقداماتی را انجام بدهد.

وی افزود: هر توافقی دو طرف دارد. 15 گزارش آژانس بین المللی اتمی نشان داده که ایران تعهداتش را اجرا کرده لذا نباید تحریمی برگردد اما تحریم‌ها برگشت. آمریکایی‌ها تحریم‌های خود را بازگرداند و اروپایی‌ها هم در اجرای تعهد ناتوان بودند. در چنین شرایطی ایران بر اساس برجام اختیاراتی دارد که  در ماده 36 برجام مشخص شده است. ما به اروپایی‌ها اعلام کردیم که ما یک سال برای اجرای اختیارات خود در چهارچوب برجام صبر کردیم . این اقدام ما به معنای خروج از برجام نیست بلکه ما در حال استفاده از حقوق  خود هستیم.

 محمد جواد ظریف در پاسخ به سوالی درباره فرجام توافق هسته‌ای گفت: اجرای برجام برای اروپا غیرممکن نیست. اروپا و جامعه بین‌المللی می‌توانند برجام را اجرا بکنند . خواسته ایران غیر منطقی نیست و حتی خواسته‌ای نیست که اروپایی‌ها ناگزیر باشند برای اجرای آن روابط خود با آمریکا را تخریب کنند. ما مانند آمریکا دنبال برهم زدن روابط دیگران با همدیگر نیستیم ، ما مثل آمریکا نیستیم که در روابط کشورهای دیگه بخواییم دخالت بکنیم .

وی افزود: اروپا و سایر کشورها توانایی‌هایی دارند که بتوانند در سایه آنها بهره‌مندی اقتصادی ایران از برجام را تضمین کنند. به اعتقاد ما، اروپایی‌ها یا تمایل نداشتند از این توانایی استفاده کنند یا اراده سیاسی آن را نداشتند.

ظریف اظهار داشت: هر زمان اروپایی‌ها تصمیم بگیرند تعهدات خود را اجرایی کنند به راحتی امکان بازگشت وجود دارد، یعنی ما در یک مسیر غیرقابل بازگشت نیستیم . ضمن اینکه این جدیت را داریم که این مسیر را طی بکنیم. ما  اجازه نمی‌دهیم آمریکا یک جنگ یک‌طرفه بر مردم ما تحمیل بکند . حتما در جنگ همه باید خسارت ببینند نه اینکه تنها یک طرف آسیب ببیند. فرقی بین جنگ نظامی و جنگ اقتصادی وجود ندارد. در یک جنگ نظامی حداقل اهداف اصلی ، اهداف نظامی هستند در صورتیکه در جنگ اقتصادی اهداف اصلی شهروندان بی‌گناه هستند

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد تبادل زندانیان تلاشی برای باز کردن یک کانال با واشنگتن است،گفت: ما نزدیک به 9 ماه قبل اعلام کردیم که ایران آمادگی تبادل زندانیان را دارد و این کانال مخصوص خودش را دارد که می‌تواند فعال شود.

وی با اشاره به سیاست‌های آمریکا برای تحریک افکار عمومی خاطرنشان ساخت: آمریکائی ها متأسفانه از هر موضوعی می‌خواهند برای تحریک افکار عمومی استفاده کنند. مدت‌ها فشارهائی را در افکار عمومی مطرح می‌کردند که ایران گروگان گرفته در حالی که اینها افرادی هستند که طبق نظر قوه قضائیه در دادگاه محکوم شدند و زندانی هستند. اما ایران به خاطر ملاحظات انسان دوستانه همیشه آمادگی تبادل زندانیان را داشته است.

وی در پایان گفت: از روزی که ما این مسأله را مطرح کردیم آمریکائی‌ها بهانه‌تراشی را شروع کردند. اگر آمریکا در این مسیر جدی است باید زندانی‌های ایرانی را آزاد کرده و حسن نیت خود را نشان بدهد. سیاست جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مشخص است و اعلام کرده حاضر است افرادی را که در ایران در زندان هستند و طی مراحل قانونی مجرم شناخته شدند مبادله کنند. این موضع ما کماکان پا برجاست.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز