اظهارات وقیحانه ترامپ در مورد فروش سلاح به سعودی ها

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۲:۱۰:۴۱
کد خبر: ۸۶۱۷۵۴
اظهارات وقیحانه ترامپ در مورد فروش سلاح به سعودی ها
رییس جمهوری آمریکا که ادعا می‌کند کشتن انسان‌ها را دوست ندارد، در اظهاراتی وقیحانه گفت: فروش سلاح به سعودی‌ها برای او مهم‌تر از قتل «جمال خاشقچی» است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های برنا، ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ای در خصوص قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی منتقد حاکمان فعلی ریاض، افزود: از پلیس فدرال آمریکا نخواسته است تا درباره این قتل تحقیق کند.

وی افزود: وعده‌های عربستان سعودی برای صرف میلیاردها دلار به منظور خرید تجهیزات نظامی ایالات متحده به خاطر تأثیر بر اشتغال و اقتصاد مهم‌تر از قتل خاشقچی است.

«سلاح‌های زیبای ساخت آمریکا» که به عربستان سعودی می‌رود، عمدتاً در جنگ یمن استفاده شده و هزاران نفر بیگناه را به خاک وخون کشیده است.

ترامپ در حالی به تحقیق گسترده درباره قتل خاشقچی اشاره کرد که تا کنون تنها از سعودی‌ها خواسته اند که نسبت به این مساله تحقیق کند و گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را در این خصوص نادیده گرفته است.

با این حال، هفته گذشته، یک گزارشگر مستقل سازمان ملل متحد در مورد این قتل، «شواهد معتبر» را برای نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ارائه کرد و خواستار تحقیق اف بی آی شد. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده پیش ازاین هم تصدیق کرده بودند که بن سلمان دستور داد تا خاشقچی را در داخل کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه از بین ببرند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: عربستان سعودی بزرگترین خریدار تولیدات آمریکایی است. این به معنای آن است که آن بزرگترین ایجاد کننده شغل برای ما است.

ترامپ خاورمیانه را محلی شریرانه و خصومت آمیز توصیف کرد که ایران و بقیه کشورها در جرایمی که عربستان انجام می‌دهد، متهم هستند.

وی در سال گذشته پس از قتل خاشقچی کوشید تا سعودی‌ها را متهم نکند و بگوید خاشقچی مقیم آمریکا نبوده است.

ترامپ گفت که او «همچون یک احمق نیست» که تجارت با متحدان آمریکا را رد کند و ادعا کرد اگر او صحنه تجارت با سعودی‌ها را ترک کند، چین و روسیه این خلاء را پر خواهند کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفته بود: «پولشان را بگیرید، پولشان را بگیرید.»

مجلس سنا در هفته گذشته برای ممنوعیت دولت از فروش سلاح به عربستان سعودی رأی داد. ترامپ وعده داده است که این اقدام را وتو کند.

نظر شما