چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

افشاگری پورمحمدی درباره قتل‌های زنجیره‌ای/ تهدیدهای ایران علیه اتحادیه اروپا عملی شد/ تهدید دولت عربستان علیه حجاج/ ابوترابی گوی سبقت را از «کریمی قدوسی» ربود

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۵:۱۹:۳۴
کد خبر: ۸۶۹۰۸۷
افشاگری پورمحمدی درباره قتل‌های زنجیره‌ای/ تهدیدهای ایران علیه اتحادیه اروپا عملی شد/ تهدید دولت عربستان علیه حجاج/ ابوترابی گوی سبقت را از «کریمی قدوسی» ربود
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ محمدرضا خاتمی

محمدرضا خاتمی، ۱۰ سال پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران، ادعای تقلب در این انتخابات را طرح کرد و پرونده قضایی برای او تشکیل شد.

دادگاه نخست خاتمی هجدهم اسفندماه سال ۹۷ به دلیل بلاتصدی بودن در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضائی ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت برگزار نشد. در ادامه جلسه دوم رسیدگی به اتهامات این فعال سیاسی ۱۰ اردیبهشت ماه و جلسه سوم و چهارم نیز روزهای ۱۱ و ۲۸ خردادماه برگزار شد.

نهایتا هفته جاری برخی رسانه‌ها خبر از صدور حکم برای وی دادند. خاتمی در اولین واکنش به انتشار خبری مبنی بر محکومیت وی به دو سال حبس تعزیری به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در مصاحبه با سایت «رو در رو» درباره حوادث سال ۸۸ بیان کرد: «تاکنون نه حکم حضوری و نه الکترونیکی به من وکلا ابلاغ نشده است.»

«امیرحسین آبادی»، وکیل پرونده خاتمی، هم در گفت‌وگویی با تایید این خبر تاکید کرد: «حکم صادر شده ولی هنوز ابلاغ نشده است.» اما در فاصله کمتر از نیم ساعت این خبر از سوی قوه قضاییه تایید شد. شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان حکم دادگاه بدوی محمدرضا خاتمی را از طریق سامانه ثنا، ابلاغ کرد.

چهره هفته؛ مصطفی پورمحمدی

«مصطفی پورمحمدی»، وزیر سابق دادگستری و وزیر اسبق کشور، درباره نقش سعید امامی در قتل‌های زنجیره‌ای‌ سخن گفته است. وی باور دارد سعید امامی در قتل‌های دهه 70، نقش عاملیت نداشت و حداکثر می‌توان او را مشاور پروژه دانست که چنین خوانشی مخالف روایت رایج، یعنی نقش تعیین‌کننده امامی در آن رویداد است.

پورمحمدی با بیان اینکه قتل‌های زنجیره‌ای خودسرانه نبود و در سیستم اتفاق افتاد گفت: معاونت امنیت، جانشینش مدیر این پروژه بود؛ یعنی جایی نبود که پنج نفر خودسرانه آمده باشند دست به این کار زده باشند. هیچ ردی که مشخصا القای مستقیم باشد، نبود. شاید برخی فضاسازی‌ها تأثیر غیرمستقیم روی تصمیم‌گیری‌ها بگذارد. بعید نیست؛ الان هم یکی از شگردهای قوی دستگاه اطلاعاتی این است که فضا را جوری طراحی می‌کنند که آدم‌ها بر اساس آن طراحی به تصمیماتی می‌رسند.

القای غیرمستقیم می‌تواند چنین چیزهایی باشد، ولی اینکه مستقیما طبق ادعایی که برخی از این آقایان کردند؛ یعنی شبکه جاسوسی و نفوذ و اینها، هیچ‌کدام‌شان ثابت نشد و این حادثه‌ هم اتفاق افتاد.

القای غیرمستقیم می‌تواند چنین چیزهایی باشد، ولی اینکه مستقیما طبق ادعایی که برخی از این آقایان کردند؛ یعنی شبکه جاسوسی و نفوذ و اینها، هیچ‌کدام‌شان ثابت نشد و این حادثه‌ هم اتفاق افتاد.

خبر مهم هفته؛ برداشته شدن دومین گام برجامی ایران

تهران گام دوم در مسیر کاهش تعهدات برجامی را در تاریخ 16 تیرماه برداشت. ایران در 60 روز نخست از مرز 300 کیلوگرم ذخیره اورانیوم و 130 تن آب سنگین عبور کرد و هفته جاری که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی به نطنز رفتند در گزارش مکتوب خود اعلام کردند که ایران غنی سازی در سطح فراتر از ۳/۶۷درصد آغاز شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارشی، اعلامیه ایران در خصوص عبور سطح غنی‌سازی خود از ۳/۶۷درصد را تایید کرد.

همزمان با آغاز گام دوم و در روز 16 تیرماه، نهاد ریاست‌جمهوری میزبان نشست خبری با حضور سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، بود. در این نشست بهروز کمالوندی درباره گام‌های فنی ایران و عباس عراقچی، معنا و مفهوم سیاسی آن را برای نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی توضیح دادند. «محمدجواد ظریف»، وزیر امورخارجه کشورمان، نیز در نامه خود به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد در صورت عدم پایبندی دیگر طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام، ایران از سپتامبر مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود را اجرا می‌کند.

البته پیش از برداشته شدن گام دوم ایران حسن روحانی به صورت مفصل با «امانول مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، تلفنی گفتگو کرد که ماحصل این گفتگو سفر «امانوئل بون»، مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه، به ایران و دیدارش با وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بود.

البته برداشته شدن دومین گام برجامی ایران واکنش های زیادی را در پی داشت و در این بین اتحادیه اروپا خواستار برجام جلسه فوری در این باره شد.

اتحادیه اروپا از ایران خواست تا اقداماتی را که به گفته این اتحادیه «موجب تضعیف برجام می‌شود» را متوقف کند. همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک با ابراز نگرانی شدید نسبت به اقدامات اخیر ایران پیرامون برجام تاکید کردند که مسائل مربوط به پایبندی طرف‌ها به توافق باید در چارچوب برجام رسیدگی شود.

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به آغاز گام دوم کاهش سطح تعهدات برجامی ایران مدعی شد که ایران با تسلیحات هسته‌ای خطر بزرگ‌تری برای جهان خواهد داشت.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی خود را بسیار خطرناک توصیف کرد و در اظهاراتی خصمانه از اروپا خواست تا علیه ایران تحریم وضع کند. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، نیز ایران را تهدید کرد که مراقب اقدامات خود در برجام باشد.

البته دولت آمریکا که خود به صورت یک جانبه از برجام خارج شده بود در اقدامی به گفته مقامات ایرانی طنزآمیز، خواستار تشکیل جلسه شورای حکام علیه ایران شد و این جلسه روز چهارشنبه برگزار شد.

سوژه هفته؛ سریال گاندو

سریال تلویزیونی «گاندو» پس از مدتی پخش از شبکه سه سیما به قسمت آخر خود رسید. این سریال که به یک پرونده جاسوسی- امنیتی واقعی می‌پرداخت، در مدت زمان پخش خود واکنش‌های زیادی را در پی داشت. در این سریال تلاش شد وزارت امور خارجه را یک وزارتخانه خنثی نشان دهد. وزیر امور خارجه نیز در واکنش به این سریال و نقش خود بیان کرد: «من این سریال را نمی‌بینم و اصلا تلویزیون نگاه نمی‌کنم.»

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امورخارجه، نیز دراین باره گفت: چه بگوییم عجیب است! آنچه که در مورد وزارت خارجه و شخص وزیر  نشان می‌دهد خیلی با واقعیت تطابق ندارد و ادعا کردند داستان‌شان واقعی است. اسناد مکاتبات وزارت امور خارجه چه در داخل و چه در خارج موجود است و اگر به ما می‌گفتند اسناد را می‌دادیم که واقعی‌تر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه آقای ظریف گفتند تلویزیون نگاه نمی‌کنند منظور صرفا صدا و سیما نیست. ایشان در یک مصاحبه ای گفتند من کلا وقت تلویزیون نگاه کردن و حتی روشن کردن تلویزیون را ندارم. ایشان 3 و 4 صبح بیدار می‌شوند و به عبادت و کارهای شخصی می پردازند و بعد از خواندن اخبار دنیا، ساعت 6 و 7 صبح هم  به محل کار می‌روند. فیلم بدی نیست و من آن را نگاه می کنم. کاش مقداری تقوا در آن پررنگ تر می‌شد.

خبر هفته؛ شهادت سه نفر از سپاه پاسداران در پیرانشهر

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: روز سه‌شنبه خودروی حامل رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) که در حال انجام ماموریت بود، در محل ورودی شهرستان پیرانشهر مورد حمله تروریست‌های کوردل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.

در این حادثه تروریستی سه تن از رزمندگان غیور قرارگاه حمزه به نام‌های حاصل احمدی، ستار پیروتی و امید ملازاده به شهادت رسیدند و یک نفر دیگر نیز مجروح شد. اقدامات اطلاعاتی و عملیات تعقیب تروریست‌های متواری ادامه دارد.

بازنده هفته؛ ابوالفضل ابوترابی فرد

«ابوالفضل ابوترابی»، نماینده مردم نجف‌آباد، یکی از این نمایندگان است که اخیرا ادعای عجیب و غریب زیادی را مطرح می‌کند و تقریبا جا پای کریمی قدوسی گذاشته است. ابوالفضل ابوترابی پس از طرح ادعای کشف سه کارتخوان با گردش ۱۰ میلیاردی در دفتر بیژن نامدار زنگنه و کشف یک باند نفوذ در وزارت نفت، ادعای جدیدی درباره همکاران خود در مجلس مطرح کرد و از فساد ریشه‌ای در پارلمان سخن گفت. این عضو فراکسیون ولایی مجلس در گفتگو با یک خبرگزاری مدعی شد «در استیضاح وزرا لیستی در مجلس داریم که آپارتمان‌هایی برای عدم استیضاح آن وزیر به نمایندگان داده شده یعنی به نمایندگانی آپارتمان داده شده که استیضاح از وزیر را منتفی کردند که این لیست به شورای نگهبان هم داده شده است؛ پس می‌بینیم فساد این چنینی هم وجود دارد.» این اظهارات با واکنش تند نمایندگان مجلس روبرو شد.

«پروانه سلحشوری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار برنا در این باره گفت: «مردم قبل از این ادعای آقای ابوترابی، می‌گفتند نمایندگان دزد هستند حال اگر افراد سالم هم در این بین باشند، همه را دزد می‌بینند حال با صحبت‌های آقای ابوترابی، شک آنها بیشتر شده و می‌گویند ما که از روز اول می‌دانستیم همه دزدند.» ابوترابی فرد همچنین ادعا کرده بود لیست نمایندگانی که آپارتمان دریافت کردند در دست سعیدی، نماینده مردم تبریز، است که این نماینده در گفتگو با خبرگزاری برنا این ادعا را قویا تکذیب کرد.

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، نیز درباره ارسال گزارش‌هایی به شورای نگهبان درباره اینکه نمایندگان مجلس برای انصراف از استیضاح وزرا آپارتمان گرفته‌اند، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

دروغ هفته؛ عقب نشینی اروپا از اینستکس

برخى رسانه‌هاى داخلى از  تهدید به رهاکردن سازوکار اینستکس توسط اتحادیه اروپا خبر داده بودند که در متن انگلیسى چنین بندى نبود.

همچنین یک منبع که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفت مکانیزم حل اختلاف در این زمینه فعال نخواهد شد.

اقدام عجیب هفته؛ عربستان

دولت عربستان در پایان جلسه هیات وزیران که به ریاست ملک سلمان در جده تشکیل شد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با هرکسی که در مراسم حج شعار سیاسی بدهد برخورد می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) در بخشی از این بیانیه آمده است به هیچ عنوان انجام این قبیل کارها در هیچ شرایطی پذیرفته نیست و اقدامات لازم در حق هر شخصی که مرتکب آن شود انجام خواهد شد.

نظر شما