عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

صداوسیما زمان انتخابات از زنان بدحجاب استفاده ابزاری می‌کند/ ارزش واقعی زن در ادبیات جمهوری اسلامی چندان مطرح نیست/ کاش بدحجابی، مسئله اصلی حاکمیت ما نبود

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۵:۰۵:۳۰
کد خبر: ۸۸۱۶۰۹
صداوسیما زمان انتخابات از زنان بدحجاب استفاده ابزاری می‌کند/ ارزش واقعی زن در ادبیات جمهوری اسلامی چندان مطرح نیست/ کاش بدحجابی، مسئله اصلی حاکمیت ما نبود
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بین زنان و حکومت سلب اعتماد ایجاد شده و ارزش واقعی زن در ادبیات جمهوری اسلامی چندان مطرح نیست و صداوسیما در زمان انتخابات، از زنان بدحجاب استفاده ابزاری می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدتقی فاضل میبدی»، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباره برخوردهای نادرست با افراد بدحجاب و افزایش نارضایتی‌ها در سال انتخاباتی به خبرنگار سیاسی برنا گفت:  بدحجابی در کشور ما برای برخی آقایان مشکلی شده است که که هرساله با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که برای جلوگیری از بحث بدحجابی می شود نه تنها از این مشکل کاسته نشده بلکه افزوده شده است. باید بررسی کرد که علت حل نشدن این مشکل چیست؟

میبدی افزود: بنده معتقدم تا حدودی میان زنان و حکومت سلب اعتماد به وجود آمده است، به عبارت دیگر اگر زنان به حقوق واقعی خود چه از لحاظ فقهی و قانونی توجه بیشتری می‌کردند و به نظام و شریعت اعتماد بیشتری می‌کردند لذا حجاب خود را نیز رعایت می‌کردند. متاسفانه در بخش‌های دیگر حقوق زنان نادیده گرفته شده است. برای مثال به زنان گفته شد حق ندارند رییس جمهور شوند، حق ندارند وزیر شوند و یا در بسیاری بخش‌ها حق ندارند انجام وظیفه کنند. بنابراین متاسفانه این منع شدن ها خود را در بدحجابی نشان می‌دهد. ای کاش مسئله بدحجابی، مسئله اصلی حاکمیت ما نبود.

وی ادامه داد: بنابراین باید به گونه‌ای در زمینه اقتصادی و اجتماعی سخن می‌گفتند و عمل می‌کردند که خانم‌ها خود به مسئله حجاب توجه می‌کردند نه اینکه با تهدید، ضرب و شتم و بازداشت و گشت ارشاد ایجاد کردن و غیره بخواهند زنان را به سمت حجاب سوق دهند چراکه با این گونه رفتارها و اقدامات، هیچ گاه هیچ مشکل آیینی حل نخواهد شد. ممکن است که برای کنترل سرعت ماشین با دوربین و جریمه بتوان کاری کرد اما در مورد مسائلی که در ارتباط با اعتقاد و آیین های مردم است، نمی‌توان با زور برخورد کرد چراکه جواب نمی‌دهد. مسئله بدحجابی با مسئله کنترل سرعت ماشین فرق می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بنابراین این روش‌هایی که برای مبارزه با بدحجابی، عدم حضور زنان در ورزشگاه و غیره در پیش گرفته شده تاکنون نتیجه معکوسی در پی داشته است و فایده‌ای نیز ندارد. برای مثال در حال حاضر به زنان گفته می‌شود حق موتورسواری ندارند و گواهینامه نیز برای آنها صادر نمی‌شود. بنابراین این موارد به نوعی سلب حقوق زنان است و زمانی که زنان از حقوق خود منع شوند، ممکن است در جاهای دیگر به ویژه در عرصه‌های اجتماعی واکنش نشان دهند. بنابراین حقوق زنان را رعایت کنند و آنها را از حقوق خود منع نکنند در این حالت می‌توان از آنها خواست که حجاب را نیز رعایت کنند.

وی بیان کرد: اما زمانی‌که به زنان گفته می‌شود ورزشگاه نروید؛ موتور سواری نروید و در نهایت با بدحجابی‌ها نیز برخوردهای مناسب می‌شود این‌گونه نمی‌توان زنان را به سمت حجاب سوق داد. حداقل در جاهای دیگر حقوق زنان رعایت شود پس از آن در مورد رعایت حجاب می‌توان با آنها گفتگو کرد. بنابراین با زور و تازیانه نمی‌توان بدحجابی را ریشه کن کرد.

فاضل میبدی درباره سیاسی شدن بحث حجاب و استفاده ابزاری از آن نیز بیان کرد:  بخش عمده‌ای از واکنش‌ها به برخورد با بدحجابی، تقریبا سیاسی است اما این که برخوردی که با این مسئله می‌شود سیاسی است یا خیر، در این باره نظری ندارم. زمان انتخابات برای مصاحبه، با زنانی مصاحبه می‌کنند که بدحجاب هستند و تصویر آنها را در تلویزیون پخش می‌کنند و به نوعی صداوسیما از این زنان بدحجاب استفاده ابزاری می‌کند. بنابراین در برخی موارد در مسائل سیاسی از زنان استفاده ابزاری شده اما ارزش واقعی زنان ایرانی نه در صداوسیما، نه در بیان گوینده ها مطرح نیست. ارزش واقعی زن در ادبیات جمهوری اسلامی چندان مطرح نیست. به این دلیل است که در فیلم‌ها، در میان سلبریتی‌ها و در جاهای دیگر، استفاده تبلیغاتی و ابزاری از زنان صورت گرفته است. در نهایت باید گفت استفاده سیاسی از زنان صورت گرفته است.

نظر شما