یک فرمانده یمنی وابسته به منصورهادی:

امارات پشت‌پرده کودتای عدن بود/ عربستان سعودی به‌جای کمک، تماشا کرد

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ۲۱:۴۶:۵۱
کد خبر: ۸۸۴۴۳۶
امارات پشت‌پرده کودتای عدن بود/ عربستان سعودی به‌جای کمک، تماشا کرد
یکی از منابع نظامی یمن در ارتباط با تحولات اخیر جنوب این کشور به ویژه شهر عدن، سقوط این شهر به دست شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مورد حمایت امارات را «کودتای از پیش‌طراحی شده» خواند.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ این منبع سه‌شنبه (۲۲ مرداد) در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که «امارات و شورشیان از پیش، این کودتا و سیطره بر شهر عدن را طراحی‌ و آماده کرده بودند».

این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: «رئیس‌جمهور عبدربه منصور هادی با مقامات سعودی دیدار داشته و خطرات موضع آن‌ها را در همان موقع به آن‌ها گوش‌زد کرد». او همچنین گفت که فرماندهان نیروهای یمنی مورد حمایت عربستان سعودی موسوم به «العمالقه» و فرماندهان نظامی دیگر، چند روز مانده به درگیری‌های عدن «با هدف دور کردن آن‌ها از این درگیر‌ی‌ها» به حج تمتع فرستاده شدند.

منبع نظامی مذکور که خود را از فرماندهان نظامی معرفی کرده، می‌گوید نیروهای تحت امر او در سه روز اول، ابتکار عمل در درگیری‌های عدن را در دست داشتند و این مسئله امارات را بر آن داشت که مداخله کرده و ۴۰۰ خودروی زرهی برای «شورشی‌ها» بفرستد.

به گفته این منبع یمنی، ابوظبی همه نوع حمایت از شورشی‌های تحت امر خود داشت و در روز سوم نبرد عدن، برخی از یگان‌های نظامی در برابر آن‌ها نتوانستند مقاومت کنند و «ما از آن‌هایی که مقاومت می‌کردند، خواستیم عقب‌نشینی کنند».

شهر عدن، پایتخت موقت دولت منصور هادی از چهارشنبه هفته گذشته شاهد درگیری بین نیروهای این دولت با نیروهای «الحزام الأمنی» (کمربند امنیتی) وابسته به «شورای انتقالی جنوب یمن» بود که بعد از چهار روز درگیری، این شهر سقوط کرد و به کنترل نیروهای شورای انتقالی درآمد.

امارات پشت‌پرده کودتای عدن بود/ عربستان سعودی به‌جای کمک، تماشا کرد

شهر ساحلی عدن

منبع یمنی مذکور در مورد سکوت عربستان سعودی در برابر حوادث عدن نیز گفت که این کشور به منصور هادی قول حمایت و مداخله برای توقف درگیری‌ها را داده بود ولی کاری نکرد و نیروهای نظامی عربستان سعودی در پایین قصر «معاشیق» (کاخ ریاست‌جمهوری) ایستاده بودند و تنها «نظاره‌گر بودند».

منبع نظامی یمنی می‌‌گوید عربستان سعودی حتی به پیشنهاد آتش‌بس دولت منصور هادی وقعی ننهاد. او در این باره می‌گوید: «هیأتی سعودی [در زمان درگیری‌ها] با "احمد المیسری"، وزیر کشور دیدار کرد و به درخواست آتش‌بس وی، جوابی نداد و تنها کاری که کرد این بود که او را به فرودگاه عدن منتقل کردند».

درگیری‌های عدن، از زمان حمله ائتلاف مشترک سعودی و اماراتی به یمن در سال ۹۴ (۲۰۱۵) از این جهت که شبه نظامیان مورد حمایت طرفین سعودی و اماراتی با یکدیگر درگیر می‌شوند، کم‌سابقه و حتی ‌بی‌سابقه بود؛ درگیری‌هایی که در نهایت، به نفع امارات تمام شد و بر اثر آن، دولت مستعفی و خارج‌نشین منصور هادی پایتخت موقت خود را از دست داد و بی‌پایتخت ماند. در این درگیری‌ها ۴۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

هنوز دلایل درگیری‌ها بین طرف‌های مورد حمایت عربستان سعودی و اماراتی در عدن مشخص نیست، ولی این درگیری‌ها باعث شد که «محمد بن‌زاید»، ولی‌عهد اماراتی دیروز ناگهانی وارد جده شود و با شاه سعودی و ولی‌عهد آن جداگانه دیدار و در مورد حوادث اخیر این شهر گفت‌وگو کند.

 
 

منبع:فارس

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز