چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

آیا ایران مسئولیت فاجعه منا را پذیرفته است؟/ دو خبر جنجالی از دو شرکت بزرگ خودروساز/ ایران به مرز اسرائیل رسید!

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۵:۰۳:۲۸
کد خبر: ۸۸۴۵۵۷
آیا ایران مسئولیت فاجعه منا را پذیرفته است؟/ دو خبر جنجالی از دو شرکت بزرگ خودروساز/ ایران به مرز اسرائیل رسید!
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ عباس جعفری دولت آبادی

«عباس جعفری دولت‌آبادی»، دادستان پیشین تهران، هشتم شهریورماه سال 88 آمد و نهم اردیبهشت 98 با حکم سید ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضاییه، از کار برکنار شد و جای خود را به دادستان سابق استان فارس، علی القاصی‌مهر داد. جعفری دولت‌آبادی در این سال‌ها پرونده‌هایی چون اسفندیار رحیم ‌مشایی، مهدی هاشمی ‌رفسنجانی، بابک زنجانی، حمید بقایی و مه‌‌آفرید امیرخسروی را بررسی کرد. دادستان سابق تهران در همان روزهای فعالیتش در این منصب طعم تحریم را نیز چشید. اتحادیه اروپا در سال 90، اقدام به تحریم 32 مقام ایرانی از جمله عباس جعفری دولت‌آبادی کرد؛ تحریمی که از آن سال تاکنون، به‌ صورت سالانه و براساس تصمیم وزرای کشورهای عضو این اتحادیه تمدید می‌شود. بامداد پنجشنبه و صبح جمعه بود که اخباری در میان کاربران فارسی ‌زبان این شبکه اجتماعی دست به دست شد؛ اخباری که حاکی از بازداشت عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، منتشر شد. جعفری دولت‌آبادی در جریان اظهاراتی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد، موضوع خبر بازداشت خود را از اساس کذب خواند و تاکید کرد از منتشر کنندگان خبر شکایت خواهد کرد. همچنین سخنگوی دستگاه قضا این خبر را تکذیب کرد. همچنین در بیانیه دادستانی عمومی و انقلاب تهران تاکید شد که «از آنجا که برخی افراد معاند و معلوم‌الحال در فضای مجازی به دنبال تخریب قضات و مسوولین قضایی در گذشته و حال بوده و هستند و به‌زعم خود با انتشار اخبار جعلی در شبکه‌های معاند نظام موجبات تخریب دستگاه قضایی در اذهان مردم را فراهم می آورند، با توجه به اینکه اقدامات مذکور مجرمانه و مستوجب تعقیب کیفری مرتکبین آنهاست؛ لذا کسانی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار این مطالب می‌‌کنند تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند که از جمله این اخبار ساختگی مربوط به خبر کذب بازداشت دادستان عمومی و انقلاب سابق تهران آقای جعفری دولت‌آبادی و برخی قضات دیگر و بعضا مربوط به تخریب برخی مسئولان سابق قوه قضاییه بوده است.»

حاشیه هفته؛ غلامعلی حدادعادل

واژه‌سازی حداد عادل فقط متوجه «کروات» و «دراز آویز زینتی» نشده است. او در جدیدترین واژه‌سازی حتی برای «اصولگرایی» هم معادل سازی کرد که واکنش هم‌قطاران خود را هم به دنبال داشت.

حدادعادل که ید طولایی در واژه‌سازی دارد، این بار خودخواسته یا در راستای استراتژی شورای وحدت از کلمه‌ای غیر از کلمه «اصولگرا» برای توصیف طیف سیاسی همراه با خود استفاده کرده است.

او عنوان کرده است؛ «اگر در انتخابات آینده جریان انقلابی و اسلامگرا نتواند به فهرست واحد برسد هیچ امیدی به پیروزی وجود ندارد همانطور که این حقیقت تلخ را در انتخابات سال ۹۶ تجربه کردیم.»

او به نوعی با این واژه‌سازی جدید نه تنها خط قرمز بین طیف راست و چپ سیاست را پررنگ‌تر کرده است بلکه حتی درون طیف راست سیاست هم تفکیک‌بندی کرده است. به‌نوعی هرکه با شورای وحدت باشد را اسلام‌گرا و انقلابی و هرکه مقابل شورای وحدت باشد چه اصلاح‌طلب چه طیفی از اصولگرا را غیر اسلام‌گرا و غیرانقلابی دانسته است.

دروغ هفته؛ جدال لفظی میان احمد توکلی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

«احمد توکلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در توییتی به شایعه مربوط به جدال لفظی‌اش با آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مجمع تشخیص واکنش نشان داد و نوشت: «در جلسه چهارشنبه مجمع تشخیص، اختلاف نظری در نحوه اداره جلسه بین بنده و آقای رئیس پیش آمد که امری داخلی است. سایت دروغ‌ پردازی به اقتضای ذاتش، اباطیلی بافته که ارزش پاسخ هم ندارد. این توضیح لازم بود تا سایت‌های آبرومند در این دروغ پردازی‌ها همراه نشوند.»

جنجال هفته؛ اظهارات رکن‌آبادی ، اظهارات حجت‌الاسلام طائب

«مرتضی رکن‌آبادی»، برادر دیپلمات سابق ایران در لبنان که جزو جان‌باختگان فاجعه منا بود، در ادعایی جنجالی در برنامه جهان‌آرا شبکه افق گفت: «واقعا تعجب‌آور است مسئولان جمهوری اسلامی سال گذشته توافق‌نامه‌ای را در مذاکرات حج امضا کردند که براساس آن پذیرفته‌اند آن‌چه در منا اتفاق افتاد مقصرش ایرانی‌ها بودند تا بتوانند راه حج را باز کنند. به این وسیله راه حج باز شد یعنی روی خون شهدای منا پا گذاشته شد. اطلاع دقیقی دارم و به موقع منبع را اگر نیاز بود حتما معرفی می‌کنم.» ادعایی که به سرعت از سوی قاضی عسگر، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت، رد شد. همچنین حمید محمدی رییس پیشین سازمان حج و زیارت ادعای مرتضی رکن‌آبادی را خلاف واقع دانست.

«حجت الاسلام مهدی طائب»، رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار، در مسجد حضرت رقیه مشهد با بیان این مطلب گفت: «بعد از ۴۰ سال ایران به مرز اسرائیل رسیده در حالی که ۴۰ سال پیش هیچ نداشتیم و اکنون به اینجا رسیده‌ایم. الان وقت مذاکره نیست چون ما بار آمادگی ظهور امام زمان(عج) را برداشته‌ایم.»

خبر هفته؛ درگیری در پایگاه هوایی ارتش – دو شرکت خودروساز

«رحیم رحیمی  میلاشی»، دادستان نظامی استان مازندران، به دنبال حادثه درگیری روز شنبه در محمودآباد گفت: «ماموران انتظامی در معیت نماینده دادگاه جهت جانمایی و چگونگی اجرای حکم قاضی دادگاه عمومی و انقلاب محمودآباد درباره آزادسازی بخشی از زمین‌های پایگاه هوایی ارتش در روستای بیشه‌کلا بخش سرخرود که به نفع یکی از اهالی روستا صادر شده بود، ضمن ابلاغ موضوع به فرمانده پایگاه، در محل حاضر می‌شوند. به‌دنبال ممانعت از انجام جانمایی، صاحب ملک در اقدامی خودسرانه و تحریک‌آمیز به همراه کارگران خود در محل حاضر و مبادرت به سنگ‌پرانی به سمت عوامل پایگاه می‌نمایند که مأموران نیز اقدام به تیراندازی هوایی نموده و با توجه به ادامه تعرض مبادرت به تیراندازی می‌کنند. متاسفانه بر اثر این تیراندازی، دو نفر کشته و چهار نفر مجروح می‌شوند و به دنبال وقوع این حادثه، تیمی از سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران به سرپرستی این‌جانب در محل حضور یافته و معاینه و تحقیقات محلی را آغاز می‌کنند. پس از بررسی‌های مقدماتی، چند تن از کارکنان پایگاه دستگیر و به سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران منتقل و قاضی کشیک پس از انجام تحقیقات اولیه جهت بررسی بیشتر، متهمان را با قرار مناسب بازداشت کرده که به محض حصول نتیجه، اخبار تکمیلی متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.»

***

بیش از یک هفته از خبر بازداشت شش اخلالگر در بازار خودرو می‌گذرد که دو خبر جنجالی به گوش می‌رسد. حساب مدیرعامل ایران‌ خودرو مسدود و مدیرعامل سایپا برای شش ماه ممنوع‌الخروج شد.

نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که منتسب به دستورالعمل اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی و حکم قضائی بازپرس شعبه ۱۴ ناحیه ۲۸ دادسرای عمومی و انقلاب تهران درباره پرونده مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو است. در این نامه اشاره شده بانک مرکزی به همه بانک‌ها نامه زده و دستور داده همه حساب‌های «هاشم یکه ‌زارع»، مدیر‌عامل شرکت ایران‌خودرو، را مسدود کنند و هیچ خدمات بانکی به او ندهند. همچنین خبرگزاری فارس در گزارشی با انتشار حکم بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت نوشت: «سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، با حکم بازپرس شعبه پنجم دادسرای کارکنان دولت از اسفند سال گذشته برای شش ماه ممنوع‌الخروج شده است.»

چهره هفته؛ اظهارات آیت‌الله محمد یزدی

«آیت‌الله محمد یزدی»، چند روز پیش در دیدار با دادستان‌های کشور در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «نباید اجازه دهیم افراد سودجو به مجلس شورای اسلامی راه یابند، زیرا برخی نمایندگان به این امید وارد مجلس می‌شوند که با اعمال فشار به وزرا، رشوه‌خواری کنند. نباید به‌خاطر خوش‌آمد یا بدآمد کسی از قانون و شرع بگذریم؛ ما باید از ورود سودجویان به مجلس جلوگیری کنیم و بدانیم عناوینی که داریم و مناصبی که در آن قرار گرفته‌ایم، گذراست.»

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس، به این موضوع واکنش نشان داد و اینگونه نوشت: «اولا این سخن، همه نمایندگان مجلس را زیر سؤال می‌برد. بهتر بود ایشان به فرض صحت کلام‌شان و اثبات اتهام وارده نام آن نمایندگان را ذکر می‌کردند تا ذمه سایر نمایندگان بری می‌شد. ثانیا در میان نمایندگان به‌ندرت چنین کسانی پیدا می‌شوند و علت آن‌هم نوع رفتار شورای نگهبان است که افراد حر و آزاده و پاکدست و پاک‌دامن را به دلیل انتقاد از نظام به جرم ضدیت با ولایت فقیه رد صلاحیت و چنان افرادی را تأیید صلاحیت می‌کند. بنابراین به فرض صحت ادعای آقای یزدی، برای رفع این نقیصه، شورای نگهبان باید روش خود را عوض کند و صرفا افرادی را که جرم قابل‌توجه مالی یا اخلاقی دارند، رد صلاحیت کند؛ نه اینکه کاندیداهایی را هم که انتقادی به نظام دارند اما افراد سالم و صالحی هستند، ردصلاحیت نماید.»

اظهارات عجیب هفته؛ آیت‌الله مصباح‌یزدی

«آیت الله مصباح یزدی»، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، در دیدار با حجت‌الاسلام محمدیان، مسئول ارتباطات حوزوی دفتر رهبری، گفت: «امروز در گوشه و کنار حوزه، کسانی پیدا می شوند که می‌خواهند رهبری را تضعیف کنند، درباره ایشان شبهه ایجاد و با لحن سبک از ایشان یاد می‌کنند و نعمت‌هایی که خدا به دست ایشان نصیب ما کرده را ندیده می‌گیرند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز