نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

قوه قضاییه به صدا و سیما توصیه کند گزارشاتی که صحت و سقم ندارد را جمع کند/ نام سپاه برای تشخیص هویت‌ها در قانون نیامده است/ فساد مسوولان اختصاص به دولت خاصی ندارد

۱۳۹۸/۰۶/۰۱ - ۰۵:۲۶:۱۳
کد خبر: ۸۸۷۹۷۵
قوه قضاییه به صدا و سیما توصیه کند گزارشاتی که صحت و سقم ندارد را جمع کند/ نام سپاه برای تشخیص هویت‌ها در قانون نیامده است/ فساد مسوولان اختصاص به دولت خاصی ندارد
نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: قوه قضاییه به صدا و سیما توصیه کند گزارشاتی که صحت و سقم ندارد را جمع کند

«محمد کاظمی»، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در پاسخ به این سوال که "در تایید صلاحیت ها از چه ارگان هایی می توان استعلام گرفت" گفت:  در لایحه تشخیص هویت، وزارت اطلاعات، دادگستری، ثبت احوال و دادستانی کل، صلاحیت ها را اعلام می‌کنند. اسم سپاه برای تشخیص هویت ها در قانون نیامده است. وزارت دادگستری سوابق محکومیت را اعلام و وزارت اطلاعات هم بررسی صلاحیت عمومی را به عهده دارد.

او در ادامه در خصوص "اظهارات زاکانی مبنی بر اینکه پشت پرده هر فسادی قدرتی نهفته است" بیان کرد: در هر سه قوه ممکن است کسانی باشند که از کارهای غیرقانونی به لحاظ منافع مادی خودشان حمایت کنند. امکان دارد کسی که در یک وزارت‌خانه و سازمان دولتی از موقعیت خودش سوء استفاده کند. در کل نظر زاکانی را رد نمی‌کنم، به هرحال در پرونده‌‌های فساد بزرگ، ردپای افرادی که موقعیتی داشتند پیدا شد و این اختصاص به دولت روحانی ندارد. در دولت احمدی‌نژاد هم معاون اول وی از موقعیتش سوء استفاده کرد. در هر دولتی ممکن است عواملی از موقعیت شغلی خود سوء استفاده کنند.

او در ادامه گفت: این اتفاق در هر 3 قوه‌ ممکن است و نمی‌توانیم فقط این دولت را مقصر بدانیم.

او با بیان اینکه "اشتباه است برخی افراد فسادها را قبل از ارجاع به قوه قضاییه در صدا و سیما رو می کنند" گفت: این کار اشتباهی است و با انگیزه‌های مختلفی این مسئله صورت می‌پذیرد. معتقدم دستگاه قضا می‌تواند ورود کند. توصیه می‌کنم صدا و سیما فضای جامعه را بیش از این متشنج نکند.

نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: فساد تا رسیدگی نشود نمی‌توان قضاوت درستی راجع به آن داشت، تا شخص محکوم نشود نمی‌توانیم قضاوتی داشته باشیم. زاکانی و هر شخصی هر اطلاعاتی دارد باید این اطلاعات را به مراجع ذیربط دهد و آن مرجع، ورود، رسیدگی و حکم صادر کند. درست نیست آبروی اشخاص قبل از محکومیت در معرض آسیب قرار گیرد. در دین، حفظ آبرو واجب‌تر از خون مردم دانسته شده، قانون هم این اجازه را نمی‌دهد که اسم اشخاص را به راحتی به زبان بیاوریم.

کاظمی بیان کرد: اگر فردی در محکمه محاکمه شد و محکومیت قطعی پیدا کرد قانون و قوه قضایه اجازه می‌دهند، هویت شخص را بیان کنیم. من خودم قاضی هستم در خیلی از مواردی که اتهاماتی در مورد اشخاص مطرح می شود، قبل از رسیدگی اشخاص تبرئه می‌شوند و ما نمی‌توانیم به صرف گزارشی که هنوز صحت و سقم آن مشخص نشده، قضاوت کنیم. قوه قضاییه به صدا و سیما  باید توصیه کند این مسائل را محدود و جمع کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز