ترامپ:

شرایط مناسب باشد با ایرانی ها دیدار می کنم

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۱۹:۲۳:۲۱
کد خبر: ۸۹۰۰۰۳
شرایط مناسب باشد با ایرانی ها دیدار می کنم
رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر توافق هسته ای ایران را وحشتناک خواند و در عین حال گفت اگر شرایط مناسب باشد، با ایرانی ها برای رسیدن به یک توافق جدید دیدار خواهم کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ دونالد ترامپ روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که در حاشیه نشست گروه ۷ برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

چهل وپنجمین اجلاس «گروه ۷» از روز شنبه به میزبانی فرانسه در تفرجگاه ساحلی بیاریتز با دستور کار بررسی مسائل جهانی و منطقه ای با هدف مبارزه با نابرابری ها و رسیدن به نقاط همگرایی مشترک در رفع چالش های موجود آغاز شد و امروز(وشنبه) پایان می یابد.

جنگ تجاری آمریکا با چین، رکود اقتصادی و همچنین مساله ایران از موضوعات مطرح در بین سران این گروه بوده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم به این شهر رفت و با رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه و همچنین مقامات انگلیس و آلمان درباره چگونگی همکاری های بانکی و سازوکارهای حفظ برجام تبادل نظر کرد.

براساس گزارش های منتشره شده علاوه بر رهبران نهادهای مهم اروپایی از جمله کمیسیون اروپا و شورای اروپایی، مقاماتی از سازمان ملل متحد، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان رشد و همکاری اقتصادی، سازمان تجارت جهانی و سازمان بین المللی کار و همچنین رهبران آفریقای جنوبی، بورکینا فاسو، مصر، سنگال، روآندا، اسپانیا، شیلی، هندوستان، برزیل  و استرالیا برای شرکت اجلاس «گروه ۷» دعوت شده اند.

کشورهای عضو گروه ۷ حدود ۶۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند.

رئیس جمهوری ایران نیز روز دوشنبه در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای حفظ منافع ملی باید با هر دو دست قدرت و دیپلماسی کار کنیم، خاطرنشان کرد: برای حل و فصل مشکلات باید از قدرت نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این که اگر ابتکار عمل رئیس جمهوری فرانسه موثر شود، آیا آمادگی دیدار با مقامات ایران را دارید، گفت: ایران نسبت به 2.5 سال گذشته تفاوت زیادی دارد.

ترامپ با تکرار اتهام حمایت ایران از تروریسم بار دیگر برجام را یک توافق وحشتناک نامید که به موجب آن، ایران 150 میلیارد دلار به اضافه 1.8 میلیارد دلار وجه نقد را برای فعالیت های بدخواهانه به کار برد.

وی نومیدانه از تلاش های تغییر رژیم در ایران صحبت کرد و افزود: ما خواهان تغییر کادر رهبری ایران نیستیم چرا که زمان این کار به سر رسیده است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: معتقدم که ایران می تواند کشور بزرگی باشد اما نمی تواند سلاح اتمی داشته باشد، اگر شرایط مناسب باشد با رئیس جمهوری ایران دیدار می کنم اما باید بازیگران خوبی باشند.

ترامپ با اشاره به سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیاریتز اضافه کرد: مکرون همه مسایل را با من در میان گذاشت و دقیقا به من گفته بود چه کسی می آید. درباره خرید نفت ایران صحبت کرد، با این حال، شاید ابتکار مکرون کار ساز باشد، شاید هم نباشد.

وی اظهار کرد: توافق قبلی(برجام) بسیار مسخره بود و به زودی زمان آن به سر می آید، احساس مثبتی درباره ایران دارم. ایرانی ها فوق العاده هستند.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: برجام یک توافقی بود که نباید هرگز وارد آن  می شدند، ایرانی ها اجازه یافتند موشک بالستیک آزمایش کنند، برخی از تاسیسات اجازه بازرسی نیافتند که همه اینها باید تغییر کند با این حال، ممکن است به سرعت  به این هدف دست نیابیم.

ترامپ با تکرار اینکه ایران نسبت به 2 سال گذشته، متفاوت شده است، گفت: برخی از دوستان من در ایران ساخت و ساز داشتند و وقتی که آنجا بودند خیلی مردم ایران را دوست داشتند. ایران ظرفیت فوق العاده ای دارد.

وی با بیان این که ایران در یک موقعیت جغرافیایی عالی اما پرتنش قرار دارد، افزود: کشورهای عضو برجام به مرور بیشتر با ما موافق شدند. فکر می کنم زمان اعتبار توافق هسته ای بسیار کوتاه است. ایرانی ها مذاکره کنندگان توانمندی هستند. نگاه کنید چه کار کردند تا به توافق دست یابند، نگاه کنید چه بلایی بر سر جان کری آوردند؛ هواپیما را پر از پول کردند و به ایران فرستادند.

رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه آیا با رئیس جمهوری روحانی دیدار خواهید کرد، گفت: من روحانی را نمی شناسم، طی سال های اخیر تنها از دور تماشا کرده ام، فکر می کنم ایران می خواهد وضعیت را تغییر دهد.

ترامپ در توصیف آثار تروریسم اقتصادی دولت خود بر مردم ایران افزود: وضعیت اقتصاد آنها بد است، تورم بالایی دارند، اقتصادشان دچار نزول شدید است و تحریم ها به آنها صدمه رسانده است؛ نمی خواهم این طور باشند، فقط نمی خواهم که سلاح اتمی داشته باشند، از این رو شانس زیادی برای توافق وجود دارد.

وی درباره اینکه آیا قرار است به ایران غرامت پرداخت کنید، ادامه داد: اینگونه نیست، آنها نیاز به وام کوتاه مدت دارند، می خواهند پول داشته باشند که بر معضلاتشان غلبه کنند. ایران نفت زیادی دارد؛ بیشتر درباره مدارک اعتباری صحبت کرده ایم که از سوی کشورهای مختلف تامین خواهد شد و ایران باید همه آنها را بازپس دهد.

نظر شما
نظرات
Hossaini
|
-
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
0
اگر ترامپ خیلی دوست داره یه روزی بیاد ایران زیبا و باشکوه را ببینه و پز بده که من اولین رییس حمهوری بودم که به ایران رفتم باید عقلش را بکار بیندازه از جنایتهای امریکا در مورد ایران عذرخواهی کنه به برجام برگرده و تمام تحریم ها را لغو کنه بعد تماس بگیره البته به واسطه ی پوتین
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز