یک اقتصاددان:

پائین آمدن نرخ ارز دلایل سیاسی هم دارد/ واردات دارو ارزان‌تر خواهد شد

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۰۵:۳۷:۴۱
کد خبر: ۸۹۰۹۹۸
پائین آمدن نرخ ارز دلایل سیاسی هم دارد/ واردات دارو ارزان‌تر خواهد شد
یک اقتصاددان در رابطه با پائین آمدن نرخ ارز گفت: پائین آمدن نرخ ارز به دلایل اقتصادی وابسته نیست بلکه دلایل سیاسی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ در هفته گذشته با توجه به مسائلی که در رسانه های جهانی در رابطه با امکان مذاکره ایران- آمریکا مطرح شد، شاهد بودیم که نرخ ارز و طلا روند نزولی خود را ادامه داد و حتی به کانال 10 هزار تومان وارد شد.

«عبدالناصر همتی»، رئیس‌کل بانک مرکزی، نیز چند روز قبل در یک پست اینستاگرامی نوشت: «تلاش برای افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و مهم‌تر از همه صادرات غیرنفتی به روش‌های مختلف در حال گسترش است.»

همتی تاکید کرد: تلاش کشورهای همراه با تحریم، برای فاصله گرفتن از اشتباه خود و از همه مهم‌تر ارائه برخی از پیشنهادها برای کسب رضایت ایران، جهت پذیرش مذاکره، سیگنال‌های مهمی از پیروزی مردم ایران در صحنه مقاومت اقتصادی و نیز قدرت‌نمایی‌اش در منطقه است.

همچنین در گزارش عملکرد دولت دوازدهم، یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی که از نگاه سیاست گذار منجر به کاهش نوسانات دلار شد، محدود کردن گردش سفته‌بازان ریال عنوان شده است.

البته عده ای از کارشناسان نیز پایین آمدن نرخ ارز را حاصل سفر ظریف به کشور های اسکاندیناوی و فرانسه می‌دانند چرا که بعد از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه اظهاراتی از سوی امانوئل مکرون مطرح شد که بعد از آن تغییراتی را در گفتار ترامپ ایجاد کرد. حال در این زمینه با یکی از کارشناسان اقتصادی در این زمینه به گفت‌وگو نشستیم.

«مهدی تقوی»، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص دلایل پایین آمدن نرخ ارز گفت: پایین آمدن نرخ ارز در چند روز اخیر به دلایل مختلفی وابسته است. البته شرایط امروز بسیار پیچیده بوده چراکه ترامپ گفته بود که می‌خواهد ایران را بیچاره کند اما امروز می‌بینیم در گفتار او تغییراتی ایجاد شده و همچنین نفت نیز صادر می‌کنیم که به همین دلیل ممکن است که ارز نیز دریافت کنیم.

وی ادامه داد: هفته گذشته با اروپایی‌ها نیز مذاکراتی صورت گرفته است. بنابراین پایین آمدن نرخ ارز فقط به دلایل اقتصادی وابسته نیست بلکه دلایل سیاسی  هم داشته است.

این اقتصاددان با بیان اینکه این اتفاق ها بر عکس چیزی است که شاهد آن بودیم اظهار کرد: خوشبختانه این تغییرات به نفع ماست چرا که واردات کالاها و داروها ارزان تر از قبل خواهد بود. 

تقوی در پاسخ به این سوال که آیا پایین آمدن نرخ ارز ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: از آنجایی که رییس جمهور آمریکا دیوانه است، هر اتفاقی ممکن است که رخ دهد. اگر ترامپ بخواهد بازی دربیاورد امکان این مسئله که شرایط دوباره تغییر کند وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند.

این اقتصاددان نزدیک شدن نرخ بازار آزاد را به نرخ ارز نیمایی مثبت ارزیابی و تصریح کرد: اکنون نرخ ارز به نوعی تک نرخی می‌شود و دیگر فردی که صادرات انجام می‌دهد، به دنبال آن نیست که ارز را وارد نکند. 

وی در پایان بیان کرد: این روزها تورم است که به چشم می‌آید چرا که حقوق ما 10 درصد اضافه شد اما تورم به 40 درصد رسید بنابراین اگر نرخ ارز پایین بیاید، واردات کالای اساسی مثل دارو و یا قطعات خودرو ما ارزان‌تر شده و وضعیت بهتر می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز