نایب رئیس اتاق ارومیه:

اگر سیستم منظم مالیاتی و نظارتی داشته باشیم کسی به سراغ کارت بازرگانی یکبار مصرف نمی‌رود/ جوانان با دو سه میلیون پول اغفال و از کارت بازرگانی یکبار مصرف آنها سوء استفاده می‌شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۹ - ۰۵:۰۴:۵۳
کد خبر: ۸۹۳۸۴۲
اگر سیستم منظم مالیاتی و نظارتی داشته باشیم کسی به سراغ کارت بازرگانی یکبار مصرف نمی‌رود/ جوانان با دو سه میلیون پول اغفال و از کارت بازرگانی یکبار مصرف آنها سوء استفاده می‌شود
نایب رئیس اتاق ارومیه گفت: اگر سیستم منظم مالیاتی و نظارتی داشته باشیم کسی به سراغ کارت بازرگانی یکبار مصرف نمی رود و برای خودش بازار کارت بازرگانی راه نمی اندازد.

«صمد پورسلطانی»، نائب‌ رئیس اتاق ارومیه، در گفتگو با خبرنگار برنا دلایل سوء استفاده‌ از کارت‌های بازرگانی را تشریح کرد و گفت: وقتی که سیستم نظارتی خوبی نداریم سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی اتفاق خواهد افتاد.

مخالف استفاده از کارت‌های بازرگانی هستم

وی در مخالت با کارت‌های بازرگانی بیان کرد: مفهوم کارت بازرگانی چیست، من مخالف استفاده از کارت‌های بازرگانی هستم. اگر سیستم منظم مالیاتی و نظارتی داشته باشیم کسی به سراغ کارت بازرگانی یکبار مصرف نمی رود و برای خودش بازار کارت بازرگانی راه نمی اندازد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در خصوص روند تجارت در کشورهای توسعه‌ یافته گفت: کشورهای توسعه‌ یافته کارت بازرگانی ندارند و هر کسی تجارت بین‌الملل خودش را با کارت آیدی خودش انجام می‌دهد. سیستم ما مشکلات زیادی دارد.

رجوع به کارت‌های بازرگانی به دلیل ضعف سیستماتیک

پورسلطانی دلیل رجوع به کارت‌های بازرگانی را ضعف سیستم دانست و اظهار کرد: وقتی نمی‌توانیم در گمرک نظارت بر مالیات بر ارزش افزوده یک شخص و مالیات عملکردش را به موقع انجام دهیم و این وظیفه را می‌سپاریم به دو سال بعد که ببینینم چه می‌شود، این ناشی از ضعف‌های سیستماتیک ما است. در چنین شرایطی به کارت‌های بازرگانی رجوع می‌کنیم.

وی افزود: چون بیکاری زیاد و وضعیت مملکت آشفته است از این کارت‌ها سوء استفاده می‌شود به این شکل که جوانان ما را با دو سه میلیون پول اغفال می‌کنند و یک کارتی را برای او می‌گیرند، مستندسازی می‌کنند، این جوانان هم علیرغم اینکه در اتاق‌های آموزش می‌نشینند و به آنها گفته می‌شود از این کارت فقط خودت استفاده کن اما از این گوش می‌گیرند از آن گوش در می‌کنند.

نائب رئیس اتاق بازگانی ارومیه راه حل را تقویت سیستم نظارت دانست و گفت: اگر ما بتوانیم در مبادی خروج و ورود کشور، سیستم‌های نظارتی خودمان را تقویت و بین‌المللی بکنیم، هیچ نیازی به کارت بازرگانی برای تجارت نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: کارت بازرگانی در کشورهای دیگر فقط در حکم یک هویت اجتماعی است، کسی که می‌خواهد تجارت کند آن کارت را می‌گیرد و با آن کارت خودش را تاجر معرفی می‌کند، حتی ممکن است برای اخذ آن کارت، از جیب خودش هم هزینه کند، ولی با کارت تجارتی انجام نمی‌شود.

قبل از صدور کارت بازرگانی به افراد آموزش داده می‌شود

سلطانی‌پور در خصوص آموزش‌های قبل از صدور کارت‌های بازرگانی، بیان کرد: قبل از اینکه شخصی صاحب کارت شود، دوره‌های آموزشی نحوه استفاده و بهره‌برداری از کارت‌ها در همه اتاق‌ها برگزار می‌شود. دوستانی از گمرک و از وزارت صمت آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند. این آموزش‌ها زمان زیادی است که انجام می‌شود و شاید بتوان گفت که تاثیر آن 90 درصد است اما تخلفات از همین ناحیه 10 درصد انجام می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که در رصد و مدیریت کردن نقدینگی‌ها، کالاها و نظارتمان مشکل داریم، نباید توقع داشته باشیم که سودجویان جوانان را به خاطر یک کارت اغفال نکنند. ما باید نظارت‌ها را انجام دهیم و ساختارهای قانونی را فراهم کنیم. کشورهای توسعه یافته به همین دلیل، هیچ نیازی به این کارت‌ها ندارند.

آیا درست است که در یک کشور اسلامی تخلف در این سطح وجود داشته باشد؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در پاسخ به این سوال که برخوردهای قضائی اخیر با تخلفات اقتصادی در تقلیل تخلفات این حوزه موثر بوده است یا نه، گفت: شاید کمتر شود ولی آیا این درست است که در یک کشور اسلامی و دینی تخلف در این سطح وجود داشته باشد؟ سرچشمه این تخلفات کجاست؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز