صادق زیباکلام:

همه خانه‌های دهکده امید به شبکه فاضلاب متصل هستند/ به روسای جمهور، قوه قضائیه و بانک ملی در خصوص مسدود شدن حساب دهکده امید نامه خواهم نوشت/ هیچکس نمی‌داند، چه کسی گفته این حساب باید بسته شود

۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۱۰:۵۱:۱۴
کد خبر: ۸۹۴۳۷۳
همه خانه‌های دهکده امید به شبکه فاضلاب متصل هستند/ به روسای جمهور، قوه قضائیه و بانک ملی در خصوص مسدود شدن حساب دهکده امید نامه خواهم نوشت/ هیچکس نمی‌داند، چه کسی گفته این حساب باید بسته شود
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به‌رغم اینکه انتقادات زیادی به ما وارد شده است، ما را در فضای مجازی مسخره می‌کنند که مردم دارند می‌میرند، در فقر و سرما هستند و زیباکلام با یک عده دانشگاهی دیگر آمده‌اند دنبال رویاهای روشنفکرمآبانه؛ ولی الان من خوشحالم که کار لوله‌کشی فاضلاب تقریبا اوایل شهریور ماه تمام شد.

«صادق زیباکلام»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، درگفتگو با خبرنگار برنا به تشریح دلایل استمرار مسدود شدن حسابی که کمک‌های مردمی به آن واریز می‌شده است، پرداخت و گفت: سال گذشته که حساب‌مان بسته شد، بانک به من گفت دادستانی این حساب را بسته است. من به دادستانی مراجعه کردم و گفتند بله به دستور دادستان این کار را انجام داده و شما باید بیایید اینجا تا چند جلسه بازپرسی انجام دهیم.

وی افزود: چند جلسه بازپرسی کتبی و شفاهی انجام شد و همه اسناد و مدارکی که مربوط به هزینه‌ها می‌شد و پرینت‌های بانک را هم به دادستانی دادم تا متوجه شوند، اساسا چقدر پول به این حساب ریخته شده است.

زیباکلام به هیات‌های اعزامی دادستانی اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر این دادستانی، اکیپی را به دهکده امید اعزام داشتند و آن هیات هم رسیدگی و با ساکنین روستا صحبت کردند، مشخص شد همه چیز حساب با آنچه گفته شده، مطابقت دارد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هیچ چیز مبهمی درباره این حساب وجود ندارد، بیان کرد: اسناد را هم بررسی کردند و چیزی پیدا نکردند که درباره هزینه‌های ما مبهم باشد و روشن نباشد. جالب این است که همان زمانی که من داشتم به بازپرسی می‌رفتم، آگاهی نیروی انتظامی هم مرا احضار کرد. من به اداره آگاهی رفتم و اداره آگاهی هم درست مثل دادستانی، بازجویی کتبی و شفاهی انجام داد و یکسری مدارک خواستند، مدارک را دادم و از دفتر دادستانی به من گفتند تا بررسی این مدارک ما با شما کاری نداریم.

وی افزود: یک ماه بعد بانک اطلاع داد که حساب باز شده است، یعنی حدود مهرماه سال گذشته؛ مجددا حساب در فروردین بسته شد. من به بانک مراجعه کردم و بانک گفت مشخص نیست حساب شما از طرف کدام نهاد مسدود شده است. به من گفتند باید به بخش کاشف بانک ملی بروید، آنجا هم جواب درستی به من ندادند، گفتند شاید دادستانی تصمیم گرفته باشد، ممکن است که پلیس فتا حساب را بسته باشد؛ بعد گفتند دادستانی مستقر در پلیس فتا یا پلیس فتا مستقر در دادستانی؛ خب این که نمی‌شود.

زیباکلام با بیان اینکه وقتی حساب شخصی بسته می‌شود، آن نهادی که حساب را می‌بندد باید به صاحب حساب یا بانک بگوید باید برای رسیدگی به فلان آدرس برود، ادامه داد: ولی هیچکس نمی‌داند که چه کسی گفته است که این حساب باید بسته شود. من نامه سرگشاده‌ای خطاب به رئیس بانک مرکزی نوشتم. تنها جوابی که گرفتم این بود که مسئول روابط عمومی بانک مرکزی، در یک سخنرانی تلویحا گفت که ما حساب را نبستیم ولی مستقیما به خود من جوابی ندادند.

این استاد دانشگاه درخصوص عزمش برای دریافت پاسخ روشن از سوی مسئولین گفت: این‌بار تصمیم گرفتم نامه‌ای به سخنگوی قوه قضائیه، بنویسم. امیدی ندارم جوابی بگیرم، بعد از ایشان مجددا به رئیس بانک ملی، رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهور نامه خواهم نوشت. یک نفر باید پاسخ بدهد که این حساب به چه دلیل بسته شده است.

وی افزود: ضمن اینکه از زمانی که ما شروع به کار کردیم 28 گزارش یعنی ماهی تقریبا 2 گزارش از فعالیت‌هایمان ارائه دادیم. هیچ چیز مبهمی وجود ندارد، هر کسی که ابهامی دارد می‌توانم توضیح دهم که چه کاری کردیم و چه هزینه‌هایی را متقبل شدیم و چقدر الان در حساب ما پول وجود دارد و قس علی هذا.

زیباکلام در خصوص میزان مبلغی که در حال حاضر در این حساب است، گفت: مبلغی که الان در حساب بوده و دادستانی آن را بسته، 100 میلیون تومان است اما من بخش اصلی پول‌هایی که به حساب ریخته می‌شد را برای اینکه سود هم به آن تعلق گیرد، به بانک ملی منتقل کرده و در حساب پس انداز گذاشته‌ام. ما الان از حساب پس اندازمان برای هزینه‌های دهکده امید برداشت می‌کنیم و این حساب مسدود نیست اما حسابی که مردم می‌توانند به آن پول واریز کنند، را بسته‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره علت مسدودسازی این حساب، بیان کرد: بخشی از حکومت از همان ابتدا از این کار خوشش نیامد. آنها از اینکه مردم به حساب یک آدمی که حکومتی و دولتی نیست، 3 میلیارد پول ریختند، خوش‌شان نیامد.

وی افزود: مشکل بعدی این بود که تصورشان این بود که ما مثل بقیه سلبریتی‌ها مثل نرگس کلباسی یا علی دایی یکسری خانه می‌سازیم و بعد هم تحویل می‌دهیم.

زیباکلام درباره اهداف هزینه‌کرد کمک‌های مردمی موجود دراین حساب، بیان کرد: قصد ما این نبود که فقط خانه‌های روستا را بازسازی کنیم بلکه تصمیم گرفتیم یک روستا را بر اساس الگوی توسعه پایدار بسازیم؛ یعنی برای اولین بار در ایران فاضلاب روستا به رودخانه ریخته نشود و در زمین فرو نرود.

وی افزود: زنان را مورد توانمندسازی قرار دهیم، این کار را شروع کرده‌ایم، چراکه بر اساس تحقیقی که توسط دانشگاه رازی در کرمانشاه انجام شده، یکی از موضوعات پیچیده روستاهای آن منطقه، ازدواج زنان در سنین پایین است.

زیباکلام ادامه داد: دختران زیادی هستند که توانایی فراوانی دارند اما در 13 سالگی ازدواج می‌کنند. ما برای این خانم‌ها کلاس‌هایی را در کانکس دایر کردیم. در حال حاضر مربی از کرمانشاه و جاهای دیگر به آنجا می‌رود که اگر استعدادی دارند، مورد شناسایی قرار گیرند.

این استاد دانشگاه گفت: مشکلی این است که با این اقدام ما، مردم می‌گویند وقتی یک استاد که هیچکاره است، با کمک اساتید دیگری از دانشگاه شریف، کردستان، سنندج و ... با پول مردم بتوانند تصفیه خانه درست کنند، پس اگر هر دولتی سالی یک روستا را به این صورت سر و سامان داده بود، تا الان حداقل 40 روستا در ایران پیدا می‌شد که سیستم فاضلاب داشته باشند.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا از شما خواسته شده که مبالغ را به حساب کمیته امداد و هلال احمر واریز کنید؟ گفت: هیچوقت مستقیما به من نگفتند این پول را به کمیته امداد یا به هلال احمر بدهید بلکه تلویحا و در صحبت‌هایشان پیشنهاد دادند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی دیگر، مبنی بر اینکه اگر مستقیما از شما درخواست کنند، این کار را خواهید کرد یا خیر؟ بیان کرد: چه مستقیم بگویند و چه غیرمستقیم به هیچ عنوان این پول را به حساب کمیته امداد و هلال احمر نخواهم ریخت، برای اینکه مردم اگر می‌خواستند به این دو نهاد کمک کنند، نمی‌آمدند پول را به حساب من بریزند.

وی در پایان به دستاوردهای فعالیت‌های این طرح پرداخت و گفت: به‌رغم اینکه انتقادات زیادی به ما وارد شده است، ما را در فضای مجازی مسخره می‌کنند که مردم دارند می‌میرند، در فقر و سرما هستند و زیباکلام با یک عده دانشگاهی دیگر آمده‌اند دنبال رویاهای روشنفکرمآبانه؛ ولی الان من خوشحالم که کار لوله‌کشی فاضلاب تقریبا اوایل شهریور ماه تمام شد و همه خانه‌های روستا الان به شبکه فاضلاب متصل هستند و مرحله بعدی این است که تصفیه‌خانه را شروع کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز