بلومبرگ:

ترامپ پیشنهاد کاهش تحریم‌های ایران را داد

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۲۱:۳۶:۴۵
کد خبر: ۸۹۶۶۸۴
ترامپ پیشنهاد کاهش تحریم‌های ایران را داد
خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه گزارش داد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به «استیون منوچین»، وزیر امور خزانه‌داری این کشور پیشنهاد کرد که تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد.

به گزارش گروه سیاسی برنا، بلومرگ افزود: منوچین نیز از این خواسته ترامپ که روز دوشنبه در کاخ سفید صورت گرفت، به عنوان روشی برای باز کردن باب مذاکره با ایران حمایت کرده است.  

بر اساس این گزارش، پیشنهاد ترامپ با مخالفت «جان بولتون» مواجه شد که پس از چند ساعت موجب اخراج وی از کاخ سفید شد.

 یک منبع آگاه به بلومرگ گفت که ترامپ به منظور فراهم کردن مقدمات گفت‌وگو با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران این پیشنهاد را ارئه کرده است.   

 در همین حال روحانی شامگاه چهارشنبه در گفت وگوی تلفنی«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه آمریکا با خروج از برجام به عنوان یک توافق چندجانبه بین المللی، از انجام تعهداتش طفره رفته است، تاکید کرد: از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد.

بلومبرگ تصریح کرد، ترامپ اگرچه درباره افغانستان و یا کره شمالی با بولتون مخالف بود؛ اما مهمترین موضوع اختلاف میان آنها سیاست فشار حداکثری علیه ایران بود. از این رو استعفای بولتون که روز سه‌شنبه به درخواست ترامپ صورت گرفت، به دلیل مخالفتش با کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود.
سه منبع آگاه در کاخ سفید به بلومبرگ گفته‌اند که پیشنهاد کاهش تحریم های ایران از سوی ترامپ،‌ واکنش شدید بولتون را در پی داشته و او با عصبانیت علیه چنین اقدامی موضع گرفته است. 
در نشست روز دوشنبه در دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تصمیم ترامپ به عنوان راهکاری برای آغاز مذاکرات با ایران حمایت کرده است.
از این رو مهمترین مسئله سیاست خارجی که خروج بولتون بیشترین تفاوت را در آن ایجاد می کند، موضوع ایران است. بولتون همیشه خواستار جنگ با ایران بود. اما ترامپ به مرور خواهان توافق با ایران شد.
به نوشته بلومبرگ هرچند سیاست فشار حداکثری علیه ایران که بولتون در آن نقش پررنگی ایفا کرد، شکست خورده و  پمپئو هم در این سیاست شریک بولتون بوده اما به دلیل هماهنگی پمپئو با رئیس جمهوری، جایگاهش حفظ شده است و دور از  انتظار نیست که با کنار گذاشتن بولتون، لحن پمپئو هم در قبال ایران تغییر کند.

 

نظر شما