معاون وزیر امور خارجه روسیه:

نگرانی برای استفاده از سلاح هسته‌ای در درگیری‌ها افزایش یافته است

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۲۲:۵۰:۲۳
کد خبر: ۸۹۸۸۷۲
نگرانی برای استفاده از سلاح هسته‌ای در درگیری‌ها افزایش یافته است
سرگئی ریابکوف گفت: نگرانی برای استفاده از سلاح هسته ای در درگیری ها به طور فزاینده ای افزایش یافته است و روسیه نیز مجبور شده است که به اقدامات غیرمسئولانه آمریکا پاسخ دهد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه اقدامات غیر مسئولانه دولت آمریکا و دونالد ترامپ خطرات درگیری هسته‌ای در جهان را افزایش می‌دهد، اعلام کرد: مسکو مجبور است به چنین اقداماتی پاسخ دهد.

سرگئی ریابکوف با بیان این مطلب در تشریح اهمیت پیمان منع گسترش موشک های کوتاه و میان برد و از بین رفتن آن میان روسیه و آمریکا این مطلب را بیان کرد و اظهار داشت: منظور من این نیست که ما یک قدم تا جنگ هسته ای فاصله داریم اما نگرانی برای استفاده از سلاح هسته ای در درگیری ها به طور فزاینده ای افزایش یافته است و روسیه نیز مجبور شده است که به اقدامات غیرمسئولانه آمریکا پاسخ دهد.

وی چند روز پیش نیز گفت که مسکو نگران وضعیت پیرامون پیمان منع جامع آزمایش‌ هسته‌ای است چرا که آمریکا بعد از مطرح کردن اتهامات غیرموجه در حق روسیه مبنی بر نقض این پیمان در جهت حفظ آمادگی سایت‌های خود برای ازسرگیری این قبیل آزمایش‌ها تلاش می‌کند.

ریابکوف اضافه کرد: وضعیت در زمینه ثبات استراتژیک جهانی هر روز بدتر می شود و خطر وقوع جنگ هسته‌ای وجود دارد.

به اعتقاد وی، وضعیت در زمینه ثبات استراتژیک رو به بدتر شدن است و متاسفانه این حقیقتی بی‌مناقشه است خطرات نیز زیاد می‌شوند و خطر وقوع جنگ هسته‌ای وجود دارد حتی اگر هیچ کس قصد ورود به نزاع هسته‌ای را نداشته باشد.

وی در همایشی امنیتی در مسکو گفت: ما شاهد انفجارهای منفی طی سال‌های اخیر به طور خاص هستیم و رویکردهای شرکای غربی ما منفعلانه‌تر و در برخی مواقع بسیار خصمانه‌تر شده‌ است.

ریابکوف افزود: شرکای غربی در عملکرد کانال‌های مذاکراتی مانع‌تراشی می‌کنند و به تخریب ساختار نظارت بر تسلیحات ادامه می‌دهند.

این دیپلمات روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا به تاکتیک "تاخیر و کند عمل کردن" در مساله تمدید معاهده سلاح‌های هجومی استراتژیک "استارت" ادامه می‌دهد و آمادگی از خود برای بحث مشکلات پیرامون آن نشان نداده است.

وی درباره شروط کاهش سلاح‌های هسته‌ای گفت: روسیه معتقد است که کاهش سلاح‌های هسته‌ای بدون اعمال محدودیت در زمینه دفاع موشکی غیرممکن است. 

ریابکوف خاطرنشان کرد: ما در زمینه کنترل سلاح به حدی رسیده‌ایم که از این پس باید توانمندی‌های هسته‌ای کشورهای دیگر که این سلاح‌ها را دارند، به طور کامل مد نظر بگیریم.

وی ادامه داد: روسیه هیچ موشک میان‌برد یا کوتاه بردی را بعد از فروپاشی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی ان اف) آزمایش نکرده است در حالی که آمریکا اقدام به آزمایش موشک زمین پایه کروز با استفاده از آتش‌بار MK-41 آن هم تنها 16 روز بعد از پایان اجرای این پیمان در دوم اوت گذشته کرده است.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد سال ۱۹۸۷ میان واشنگتن و مسکو امضا شد.
'میخاییل گورباچف' آخرین رهبر شوروی و 'رونالد ریگان' رئیس جمهوری وقت آمریکا این پیمان را در طول جنگ سرد که جهان به دو اردوگاه شرق و غرب تقسیم شده بود، امضا کردند و طرفین متعهد شدند در جهت حذف موشک های هسته با برد کوتاه (از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر) و همچنین موشک های هسته ای میان برد (۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر) اقدام کنند و در آینده نیز اقدام به تولید، آزمایش و گسترش این موشک ها نکنند.
ایالات متحده و ناتو از پارسال شروع به متهم کردن مسکو مبنی بر نقض این پیمان با ساخت موشک جدیدی کردند، اتهامی که همواره از سوی روسیه رد شد با این وجود دونالد ترامپ سرانجام دستور خروج آمریکا از این پیمان را صادر کرد و روسیه نیز مقابله به مثل کرد و همزمان با آمریکا از پیمان خارج شد تا به این ترتیب یکی از مهمترین پیمان های جهان در خصوص کنترل تسلیحات به تاریخ بپیوندد.
کشورهای قدرتمند اروپایی از روسیه خواسته بودند برخلاف آمریکا به صورت یکطرفه به این پیمان پایبند بماند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به تازگی روسیه را مسبب پایان یافتن این پیمان خواند و اعلام کرد که آلمان در این موضوع کنار متحد خود (ناتو) می‌ماند.

نظر شما