کارشناس مسائل اقتصادی:

هدف آمریکا از تحریم بانک مرکزی، تحمیل شرایط مذاکره به ایران است/ بیشتر خصوصی‌سازی‌ها به خودی‌ها واگذار شده است

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۱۱:۳۲:۲۰
کد خبر: ۹۰۳۰۳۰
هدف آمریکا از تحریم بانک مرکزی، تحمیل شرایط مذاکره به ایران است/ بیشتر خصوصی‌سازی‌ها به خودی‌ها واگذار شده است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هدف آمریکا جنگ با ایران نیست بلکه آنها می‌خواهند ایران را در موقعیتی قرار دهند که از نظر اقتصادی ناچار شویم شرایط آمریکا را برای مذاکره بپذیریم.

«محمود جامساز»، تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا اظهار کرد: تحریم‌های جدید علیه ایران پس از حمله به پالایشگاه آرامکو رخ داد چراکه انگشت اتهامات به سوی ایران بود. با توجه به شرایطی که ایران در منطقه دارد، یکسری اقدامات باعث شده جامعه جهانی نگاه نامطلوبی نسبت به سیاست‌های ایران داشته باشد؛ از جمله عدم تصویب FATF و CFT از سوی ایران.

وی افزود: عربستان نیز اعلام کرده شلیک موشک‌ها با دخالت ایران بوده که هنوز به تائید رسمی خود عربستان نرسیده اما نیروهای آمریکایی به عربستان رفته‌ و تجهیزاتی را برای تقویت مواضع عربستان در اختیار این کشور قرار داده‌اند. ضمن اینکه ترامپ نیز اعلام کرد تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد؛ یکی از این تحریم‌ها، تحریم بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بود.

جامساز با بیان اینکه بانک مرکزی قبلا نیز مورد تحریم قرار گرفته بود، تصریح کرد: تحریم دوباره بانک مرکزی شدت عمل بیشتری دارد و این تشدیدها در آبان ماه بیشتر خواهد شد. هدف آمریکا جنگ با ایران نیست بلکه آنها می‌خواهند ایران را در موقعیتی قرار دهند که از نظر اقتصادی ناچار شویم شرایط آمریکا را برای مذاکره بپذیریم.

این تحلیگر اقتصادی اظهار کرد: زمان احمدی‌نژاد قطعنامه‌هایی از سوی شورای امنیت علیه ایران صادر شد و ما مورد تحریم قرار گرفتیم. بعد از برجام و هنگامی که قطعنامه 2231 به تصویب رسید، رشد اقتصادی بسیار بالایی را تجربه کردیم اما بعد از اینکه آمریکا از برجام خارج شد، دوباره شاهد نزول رشد اقتصادی بودیم.

وی ادامه داد: صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی در سال  98، 6- % است و در جای دیگر اعلام کرده که به -9 % نیز می‌رسد. زمانی که رشد اقتصادی در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده عدم سرمایه‌گذاری، عدم ورود تکنولوژی، عدم مدیریت و کاهش بهره‌وری است.

یک اقتصاددان تاکید کرد: تحریم‌ها ورود ارز به ایران را بسته و دولت را در تنگنای ارزی قرار داده که به تبع آن دولت نیز در تنگنای مالی و پولی قرار می‌گیرد. قاعدتا در این شرایط دولت نمی‌تواند به بخش تولید کمک کند.

او افزود: با توجه به فساد نهادینه شده و سیستماتیکی که در کشور وجود دارد، بیشتر خصوصی‌سازی‌هایی که صورت گرفته است به خودی‌ها واگذار شده و بسیاری از این شرکت‌ها نیز ورشکسته شده اند و ناچار زیر قیمت به فروش می‌رسند. 

محمود جامساز با اشاره به اینکه فضای اقتصادی کشور ملتهب است، تصریح کرد: تحریم‌ها اثر خود را گذاشته‌اند و معیشت مردم به خطر افتاده است.

این اقتصاددان در پایان اضافه کرد: در عرصه خارجی، سیاست «نه مذاکره و نه جنگ» که در پیش گرفته‌ایم، باعث استمرار وضع موجود می‌شود. باید ببینیم که این سیاست‌ها، ما را به کجا خواهند رساند؛ چراکه استمرار وضع موجود و در انزوا قرار گرفتن ایران با کاهش روز افزون درآمدهای ارزی و کاهش تراز خارجی، مصادف است.

نظر شما