در جلسه‌ای با حضور حجت‌الاسلام شهیدی؛

وضعیت بیمه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا بررسی شد

۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۱۶:۱۴:۱۳
کد خبر: ۹۰۴۸۰۱
وضعیت بیمه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا بررسی شد
نشست اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس با مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور بررسی وضعیت بیمه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا و روند ارائه خدمات به آنها برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، نشست اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس با مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران عصر امروز به منظور بررسی وضعیت بیمه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا و روند ارائه خدمات به آنها  در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

تشکیل کمیته‌ای برای رفع مشکلات ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا

حسن نوروزی با اشاره به اینکه این نشست به منظور بررسی وضعیت بیمه جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا برگزار شده که در شرایط کنونی در این زمینه با مشکلات جدی مواجه شده‌اند، افزود: پیشنهاد اولی که برای بهبود وضعیت ارائه خدمات در حوزه بیمه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا مطرح بوده، ارائه طرح دو فوریتی با این موضوع است به این صورت که بیمه کارکنان ادارات را به حالت اول برگردانیم و حق بیمه کارمندان لشکری و کشوری نیز توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت شود، از سوی دیگر پیشنهاد دوم این است که از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست کنیم تا بودجه بیشتری را در اختیار این بنیاد قرار دهد.

نماینده مردم رباط کریم، بهارستان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون مقرر شد که کمیته‌ای در مجلس با حضور اعضای فراکسیون ایثارگران مجلس و رئیس بنیاد شهید و ایثارگران و معاونانش و مسئولان مربوطه در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده تا مشکلات ایجاد شده در این بخش را برطرف کند.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران باید هزینه‌های مربوط به بازنشستگان و نیروهای حالت اشتغال را کاهش دهد و پرداخت حق بیمه جانبازان قطع نخاع، سپس جانبازان 70 درصد و بعد والدین شهدا و در نهایت جانبازان 50 درصدی را اولویت‌بندی کرده و پرداخت کند.

به‌کارگیری نیروهای حالت اشتغال خلاف قانون است

احمد بیگدلی با انتقاد از عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص پرداخت حق بیمه ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، افزود: متأسفانه 7 ماه است که مطالبات مراکز درمانی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت نشده است و به همین دلیل نمی‌توانند به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان که در بدترین وضعیت جسمانی هستند، خدمات ارائه دهند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقصران کمبود بودجه در بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: بیمه دی که طرف قرارداد با بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده، یکی از عاملان بروز این مشکل است، از سوی دیگر کوتاهی دولت در تخصیص اعتبارات به این بنیاد هم به ایجاد این مشکلات دامن زده است کما اینکه در سال 98 تنها دو ماه اعتبارات این بخش را تخصیص داده است.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از به کارگیری افرادی که مشمول  قانون حالت اشتغال قرار گرفته‌اند، یادآور شد: این قانون مشمول افرادی می‌شود که توانایی انجام کار کردن را نداشته باشند و از حقوق این بخش بهره‌مند شوند و این در حالی است که در شرایط کنونی تعدادی از آنها در بنیاد مشغول به کار هستند.

وی افزود: هم اکنون تعدادی از فرزندان دختر شاهد که به دلیل طلاق یا فوت همسر، سرپرست خانوار هستند تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار نداشته و به آنها هیچ نوع خدماتی ارائه نمی‌شود.

بیگدلی تصریح کرد: در قانون بودجه 97 آمده که والدین شهدا که فرزندشان مجرد بوده است از مستمری یک میلیون و200 تومانی بهره‌مند می‌شوند که پیشنهاد دادیم 35 درصد به حداقل حقوق آنها اضافه شود که تاکنون محقق نشده است و می‌طلبد که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران این موضوع را از طریق دولت پیگیری کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: قرار بر این شد در مورد موضوع نیروهای حالت اشتغال به طور جدی بررسی کنیم تا صحت آمار ارائه شده در خصوص نیروهای تهران که 200 نفر اعلام شده بود، مشخص شود.

مسئولان نباید بیش از این به تضعیف جایگاه شهدا بپردازند

احمد صفری با بیان اینکه تعیین نوع بیمه جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا از اهمیت بسزایی برخوردار است، افزود: هم‌اکنون باید شرایطی فراهم شود تا این قشر با بهره‌مندی از خدمات بیمه بتوانند به درمان خود بپردازند ضمن اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز باید در این مورد شفاف‌سازی کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پاداش بازنشستگی ایثارگران از سال 93 تاکنون به طور کامل پرداخت نشده کما اینکه تنها یک قسط از آن پرداخت شده و مابقی آن را دریافت نکرده‌اند؛ از سوی دیگر حق پرستاری والدین شهدا و جانبازان بالای 70 درصد به طور منظم و مستمر پرداخت نمی‌شود و این در حالی است که آنها نیاز به تأمین امنیت و آرامش دارند اما توجه خاصی به آنها نمی‌شود.

وی با اشاره به تأکید مسئولان بنیاد شهید بر کمبود اعتبارات تخصیص‌یافته به این بخش تصریح کرد: درآمد حاصل از معاونت اقتصادی بنیاد شهید و سازمان کوثر در کجا هزینه می‌شود، چرا بر این بخش نظارت دقیقی صورت نمی‌گیرد، اگر کمبود بودجه وجود دارد چرا بازنشستگان هنوز در این بنیاد مشغول به کار هستند، چرا نیروهای حالت اشتغال هم بر اساس قانون حقوق دریافت کرده و هم با به کارگیری در بنیاد شهید و امور ایثارگران حقوق دیگری دریافت می‌کنند.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس تأکید کرد: انتظار داریم با برگزاری نشست دیگری با مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم ضمن اینکه خانواده شهدا انتظار ندارند که نام شهدا از تابلوی کوچه‌ها حذف شده و به جای آنها عناوین گل و بلبل گذاشته شود بنابراین از مسئولان مربوطه می‌خواهیم که کمتر در جهت تضعیف جایگاه خانواده شهدا گام بردارند.

ارائه آمار از روند ارائه خدمات به جانبازان و خانواده شهدا

گودرزی مدیرکل برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارائه آمار از روند خدمات‌رسانی به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان گفت: در شهریور ماه تعداد 54 هزار و 800 نفر از جانبازان از حق پرستاری بهره‌مند شده‌اند و امسال نیز 37 درصد سرانه حق پرستاری رشد داشته است.

وی در پایان تأکید کرد که تبصره ماده (39) که به تأمین حقوق نیروهای حالت اشتغال تأکید داشته نیاز به بازنگری دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز