در گفتگو با خبرگزاری برنا مطرح شد؛

پیشنهاد یک حقوقدان به رئیسی/ قدم‌های رئیس قوه قضائیه نسیمی از مبارزه با فساد است

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۵:۲۶:۲۶
کد خبر: ۹۰۵۲۴۱
پیشنهاد یک حقوقدان به رئیسی/ قدم‌های رئیس قوه قضائیه نسیمی از مبارزه با فساد است
یک حقوقدان گفت: پیشنهادی را به رئیس سابق قوه قضاییه ارائه دادم و الان هم به رئیسی ارائه می‌دهم و آن این است که اجازه دهند یک کمیته مشترک از وکلا، کارشناسان و مدیران سالم قوه قضاییه تشکیل شود تا نسبت به شناسایی افراد فاسد در هر شغل و مکانی، اقدام کنند.

«علی نجفی توانا»، حقوقدان و وکیل دادگستری، در گفتگو با خبرنگار برنا پیشنهاد خود به رئیس قوه قضائیه برای مبارزه با فساد را مطرح کرد و گفت: پیشنهادی را به رئیس سابق قوه قضائیه ارائه دادم و الان هم به رییسی ارائه می‌دهم و آن این است که اجازه دهند یک کمیته مشترک از وکلا، کارشناسان و مدیران سالم قوه قضاییه تشکیل شود تا نسبت به شناسایی افراد فاسد در هر شغل و مکانی، اقدام کنند. تنها راه مبارزه برای سالم‌سازی قوه قضاییه و نهادهای معین، اعم از کارشناسان و وکلا و ... تشکیل کمیته‌های مشترک از افراد سالم است که خوشبختانه اکثر این نهادها را تشکیل می‌دهند.

وی اقدامات قوه قضائیه در برخورد با فساد را ناکافی دانست و بیان کرد: رئیسی قدم‌های مثبتی در مبارزه با فساد برداشته اما این قدم‌ها در حقیقت نسیمی از مبارزه با فساد است، فساد پدیده‌ای ریشه‌دار و عمیق است که مانند سرطان ریشه می‌دواند، مبارزه با آن باید با شناخت ریشه ها انجام شود.

این حقوقدان ضمن تقدیر از اقدامات رئیسی گفت: برخورد او با برخی افراد در رده‌های بالای قوه قضائیه، نشانه اراده شخصی، سازمانی و مدیریتی ایشان است اما محدوده این برخورد محدوده بسیار کوچکی است. ما به محدوده و گستره وسیع‌تری احتیاج داریم و آن محدوده ایجاد نخواهد شد مگر اینکه رییسی با کمک سران دو قوه دیگر، کمیته‌ای فراقوه‌ای تشکیل دهد و نسبت به شناسایی فساد در نهادهای مختلف اقدام کند، در قدم بعد با تهیه برنامه به صورت مدیریت شده و آرام آرام مبادرت به برخورد با پدیده‌های فساد کند.

نجفی توانا با تاکید بر ضرورت مدیران سالم اظهار کرد: اگر مدیران کشور سالم باشند مردم نیز سالم خواهند شد، اگر مدیران ناسالم باشند مردم برای تأمین نیازهای مشروع، مجبورند از طریق نامشروع اقدام کنند و مدیران ناسالم الگوهای مناسبی در این زمینه خواهند شد.

وی افزود: رئیسی موفق خواهد بود در صورتی که قوه قضائیه سالم باشد و این سالم‌سازی و شفافیت کامل انجام شود و با کمک گروهی که عرض کردم، همه فساد را شناسایی و با آنها برخورد شود و در عین حال حقوق قضات و کارمندان دادگستری براساس شایسته‌سالاری افزایش یابد و ارتقای شغلی نه براساس ارتباط بلکه براساس اعتماد و قابلیت برای مدیران و قضات در نظر گرفته شود.

این وکیل دادگستری عزم رئیسی برای برخورد با مفاسد را ستود و گفت: در دو، سه فقره‌ای که برخوردها راجع به برخی از نزدیکان مربوط به ریاست قوه قضائیه سابق بود، این برخورد اثر بسیار مثبت در جامعه گذاشت، این نشان می‌دهد که رئیسی قصد دارد تا با دانه درشت‌های واقعی کشور برخورد کند.

نجفی توانا گفت: برخی از مدیران و افراد و آحاد جامعه برای انجام امور خود عادت به ارتباط و پارتی‌بازی و فساد پیدا کرده‌اند، برای ایجاد و تضمین سلامت در خصوص این افراد توصیه می کنم رئیسی در سطح سه قوه، سازمان پیشگیری را تقویت کند. این سازمان امروز در حد یک سازمان ناکارآمد و ضعیف و از نظر علمی و عملی ناتوان است، نتایج تحقیقات شورای پیشگیری، جنبه ارشادی دارد.

وی در تشریح ساختار شورای مورد نظرش بیان کرد: شورای عالی پیشگیری باید متشکل از روسای سه قوه، نمایندگان مجلس، قضات عالی مقام، وکلا، اساتید دانشگاه و کارشناسان معظم باشد تا روش‌های مختلف پیشگیری قطعی و نظارت فراسازمانی را به حدی قوی کنند که اگر ناظرین سازمانی متکی به تخلف شوند این نظارت فراسازمانی با برخورد سریع و شناسایی ریشه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد. در حقیقت هم به ناظرین نظارت کند و هم به افرادی که منظور نظارت هستند.

این حقوقدان در پایان گفت: این توصیه یک توصیه علمی و عملی بوده که تا به امروز مغفول مانده است و هیچ چاره‌ای جز بحث پیشگیری و نظارتی که اشاره کردیم برای برخورد با فساد نخواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز