مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه شیلات:

صادرات نزدیک ۱۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا به روسیه/ تولید میگو ۲۰ درصد رشد داشته است/ ۴۲۷ میلیون دلار، تراز تجاری ما است

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۱۱:۳۰:۵۵
کد خبر: ۹۰۸۴۶۶
صادرات نزدیک ۱۰ هزار تن ماهی قزل‌آلا به روسیه/ تولید میگو ۲۰ درصد رشد داشته است/ ۴۲۷ میلیون دلار، تراز تجاری ما است
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه شیلات گفت: ما تاکنون 48 هزار تن میگو پرورشی تولید کرده‌ایم که نسبت برنامه حدود 20 درصد رشد داشته است.

«رجبعلی قربان‌زاده»، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه شیلات، در گفت‎‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در خصوص وضعیت تولید شیلات و میگو در سال 98 بیان کرد: هنوز کاهش تولید ما در سال 98 مشخص نیست. البته در تولید میگو، نسبت به آن چیزی که در برنامه پیش‌بینی کرده بودیم جلو هستیم. ما تاکنون 48 هزار تن میگو پرورشی تولید کرده‌ایم که نسبت برنامه حدود 20 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در سایر آبزیان به خصوص صید و سیادی نیز 20 درصد رشد، شاهد بوده‌ایم. در آبزی پروری نیز فقط مشکل قفس است که نسبت به برنامه ما را عقب انداخته و دلیل آن نیز این است که زیرساخت‌هایی که باید آماده می‌شد را هنوز نتوانسته‌ایم، آماده کنیم.

قربان‌زاده تشریح کرد: ما متعهد شده‌ایم که تا پایان برنامه 20 هزار تن قفس تولید کنیم که در سال 97 حدود 14 هزار تن تولید کرده‌ایم. دلیل آن نیز این بوده که تاسیسات پشتیبانی قفس، تسهیلات و بانک‌ها برای ارائه تسهیلات قفس افراد را به دادن وثیقه‌هایی ملزم می‌کند که مشکلات خودش را در پی دارد؛ چراکه اکثرا فعالین ما در این حوزه در حجم بالای هزار تن فعالیت می‌کنند که همین عامل باعث می‌شود، تسهیلات بالای 30 میلیارد تومان باشد بنابراین اهدافی را که پیش‌بینی کرده بودیم، متحقق نشده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه شیلات تصریح کرد: ما در سایر گونه‌های سردآبی، گرم‌آبی و منابع مالی وضعیت خوب و رو به رشدی را در پیش داریم. از جمله مشکلاتی که در سال 97 با آن روبرو بوده‌ایم سیلی بود که اتفاق افتاد و همچنین خشکسالی نیز مشکلاتی را به همراه داشت. البته در اجرای برنامه عقب نیستیم اما هدف‌گذاری که فراتر از برنامه پیش‌بینی کرده بودیم، تحقق پیدا نکرده است.

قربان‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته حدود 540 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، گفت: نزدیک 427 میلیون دلار فقط تراز تجاری مثبت ما بود که به اکثر کشورهای اوراسیا، کشورهای اتحادیه اروپا، حاشیه خلیج فارس، روسیه، چین، تایلند، اندونزی و عراق صادرات داریم. سال گذشته نزدیک 10 هزار تن ماهی قزل‌آلا به روسیه صادر کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه سال 97 برای شیلات سال طلایی بوده است اظهار کرد: امسال نیز سال خوبی است اما مقداری هزینه های تولید بالا رفته است اما گیر تحریم نیستیم. 

رجبعلی قربان‌زاده در پاسخ به این سوال که آمار تولیدات ما در 6 ماه ابتدایی سال چقدر است، گفت: آمار صید از پاییز شروع می‌شود و بیشترین تولید ما که حدود 770 هزار تن تولید از 1 میلیون 200 هزار تن بوده، در 6 ماه دوم سال است. اما آن‌چیزی که در آبزی پروری پیش‌بینی کرده‌ایم ان‌شاءالله باید 540 هزار تن آبزی پروری در سال 98 تولید کنیم که بیش از 50 درصد آن محقق شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز