چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

پاسخ ربیعی به خبر نقش همسرش در یک پرونده فساد/ تخلف در واگذاری اراضی کشاورزی منطقه نیاوران قزوین به دو مامور وزارت اطلاعات

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۵:۱۵:۱۶
کد خبر: ۹۰۹۵۳۹
پاسخ ربیعی به خبر نقش همسرش در یک پرونده فساد/ تخلف در واگذاری اراضی کشاورزی منطقه نیاوران قزوین به دو مامور وزارت اطلاعات
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ سردار قاسم سلیمانی

«حجت‌الاسلام حسین طائب»، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، در بیست و سومین مجمع عالی فرماندهان سپاه ر تشریح بخشی از طراحی سرویس‌های عبری-عربی برای ترور فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «در این طراحی قرار بود تیم تروریستی وابسته و اجیر شده با ورود به کشور در ایام فاطمیه، محلی در جوار حسینیه مرحوم پدر سردار سلیمانی را خریداری کرده و با استقرار در آن ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلو مواد منفجره را تهیه و از طریق ایجاد کانال در زیر حسینیه قرار دهند، تا زمانی که این سردار عزیز به رسم همه ساله در ایام تاسوعا و عاشورا در این حسینیه و در جمع عزاداران حسینی  حضور می‌یابند، آن را منفجر کنند. آنها با این اقدام شوم درصدد بودند یک جنگ مذهبی را راه اندازی و بگویند مسئله انتقام داخلی بوده است. اما به فضل الهی به‌رغم برنامه‌ریزی چند ساله به سد هوشمندی و هوشیاری فرزندان ملت ایران برخورد و قبل از اقدام در تور اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفتند.»

در ادامه «دادخدا سالاری»، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، در تشریح جزئیات طرح ترور سرلشکر سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، گفت: «باتوجه به اشراف کامل اطلاعاتی سازمان اطلاعات سپاه و با احکام و دستورات قضائی همه عناصر اصلی و محوری تیم ترور، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی ظرف کمتر از ۱۰ساعت در چندین نقطه مختلف مورد ضربه قرار گرفتند و دستگیر شدند. سازمان اطلاعات سپاه از ۶ماه قبل از دستگیری اعضای این تیم ترور در شهریور ماه سال جاری، اقدامات و فعالیت های این تیم را در خارج و داخل کشور به صورت شبانه روزی مورد رصد اطلاعاتی قرار می داده است. اعضای تیم پروژه ترور به اتهام مشارکت در اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، محاربه و کمک به سرویس های اطلاعاتی کشورهای بیگانه و متخاصم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.»

گفتنی است، سردار سلیمانی در جنگ ۳۳ روزه لبنان با شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرالله اتاق عملیاتی ویژه بر ضد رژیم صهیونیستی تشکیل داده بودند. چندی پیش هم یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی و کنگره آمریکا خواستار ترور سردار سلیمانی شده بودند.

چهره هفته؛ محمدجواد ظریف

«محمدجواد ظریف»، رئیس دستگاه دیپلماسی، روز یکشنبه به صحن علنی مجلس رفت تا به سه سوال نمایندگان پاسخ دهد، پاسخ هایی که در نهایت بهارستان نشینان را قانع کرد و آقای وزیر بدون گرفتن کارت زرد صحن را ترک کرد.

ظریف مهمان بهارستان نشینان بود و با سه سوال نمایندگان پاسخ داد. پاسخ هایی که در نهایت نمایندگان را قانع کرد تا سوالات به رای گذاشته نشود.

چرایی عدم ارتقای جایگاه ایرانیان در جهان و آخرین اقدامات اقتصادی وزارت امور خارجه، چرایی عدم وجود دیپلماسی پایدار با همسایگان شرقی و چرایی سکوت ایران در قبال حمله ارتش ترکیه به نیروهای کرد سوریه، عناوین 3 سوالی بود که به ‌ترتیب توسط محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرای کبودرآهنگ، علی کرد، نماینده خاش و جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح شد و توضیحات ظریف نمایندگان را قانع کرد. 

جنجال هفته؛ نامه احمد توکلی

«احمد توکلی»، رئیس هیات‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دید‌بان شفافیت و عدالت، در نامه‌ای به حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، از تخلف در واگذاری اراضی کشاورزی منطقه نیاوران قزوین به دو مامور وزارت اطلاعات پرده برداشت. این نماینده اصولگرای سابق مجلس شورای اسلامی در این نامه شرح داده است که اداره راه و شهرسازی قزوین در سال ۹۱، بخشی از اراضی کشت دیم نیاوران قزوین به مساحت ۴۵ هکتار را به طرح گردشگری اختصاص می دهد. این اداره در اقدامی خلاف قانون به جای اینکه آگهی مزایده را در روزنامه محلی قزوین منتشر کند در یک روزنامه محلی اهواز منتشر می کند و دو نفر از ماموران وزارت اطلاعات قزوین متقاضی خرید می شوند و این زمین‌ها به آنها واگذار می شود. دریافت‌کنندگان اراضی پس از تحویل گرفتن آن، علاوه بر توسعه اراضی به دو برابر میزان موضوع قرارداد و تصرف اراضی هم‌جوار، اقدام به تفکیک غیرقانونی آن و تبدیل به بیش از ۲۰۰ قطعه کرده و برای ویلاسازی در اختیار افراد مختلف قرار داده‌‌اند. با توجه به اینکه در این پرونده پای دستگاه اطلاعاتی و امنیتی استان در میان است، ضروری است قوه قضاییه در این باره حساسیت بیشتری نشان دهد و با سرعت در موضوع ورود کرده و با تعدی صورت‌ گرفته برخورد لازم قانونی صورت دهد. فراموش نکنیم که وزارت اطلاعات به عنوان ضابط دادگستری مسئول حفظ امنیت و حقوق قانونی افراد است و باید به حق مالکیت احترام تام بگذارد.»

خبر هفته؛ خداحافظی سلحشوری از پارلمان

«پروانه سلحشوری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، که بعد از اظهاراتش درباره سحر خدایاری موسوم به دختر آبی بارها و بارها از سوی اصولگرایان و برخی مسئولان دستگاه‌های قضایی نیز مورد انتقاد قرار گرفت، در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی توییتر به نوعی با پارلمان خداحافظی کرد و نوشت: دوشنبه شاید آخرین نطق سالانه‌‌ام در مجلس باشد. امیدوارم در پیشگاه خداوند و مردمی که مرا لایق نمایندگی خود دانستند، شرمنده نباشم.» این جملات سلحشوری را هم به معنای اعلام موضوع احتمالی رد‌صلاحیتش از سوی شورای نگهبان در صورت شرکت در انتخابات مجلس یازدهم می توان برداشت کرد و هم به معنای تصمیم شخصی اش برای عدم حضور در پارلمان.

سلحشوری در این باره به خبرنگار برنا گفت: «نطق‌های سالیانه برای نماینده سال به سال اتفاق می‌افتد و ممکن است، دیگر نصیب نشود. اگر گفتم شاید آخرین نطقم باشد به این معنا بود که  شاید یک نطق 7دقیقه‌ای دیگر به من بیفتد شاید هم نه.»

دورغ هفته؛ پرونده حسین فریدون

موضوع مدرک تحصیلی حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهور، مورد توجه رسانه ها در نشست خبری «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، قرار گرفت.

هفته پیش بود که او در رأی نهایی دادگاه تجدیدنظر به اتهام اخذ رشوه به پنج سال حبس قطعی و رد مال به مبلغ ۳۱ میلیارد تومان محکوم شد. سخنگوی دولت درباره مدرک تحصیلی حسین فریدون، بیان کرد: «در این خصوص مطالعه کردم و دیدم که چند نماینده دراین‌باره موضع‌ گرفته بودند. اتفاقا ادعاهایشان را تغییر دادند و از این تعداد حداقل دو نفر بر سلامت روندی که طی شده است، صحه گذاشتند. خودم مدتی قبل به دقت با وزیر علوم و مدیران دانشگاه درباره این موضوع صحبت کردم. آقای فریدون قبل از دولت حسن روحانی به‌عنوان دانشجوی دکترا در یکی از دانشگاه‌های گیلان پذیرفته شده بود. بنابراین پذیرش وی در این دولت نبوده است. فریدون به دانشگاه شهید بهشتی انتقال پیدا می کند. رئیس وقت این دانشگاه که الان رئیس دانشگاه آزاد است و رئیس دانشگاه شهید بهشتی فرد بسیار سخت‌گیری است و جبهه‌گیری سیاسی ندارد. فریدون قبل از انقلاب در زندان‌های شاه اسیر بوده و بعد پیروزی انقلاب بیش از یک سال در منطقه کردستانات اسیر بوده است و تا جایی که اطلاع دارم، او ۳۰ درصد نیز جانبازی دارد و انتقالش بنا بر قانون هیچ اشکالی نداشته و انتقالی قانونی بوده است.»

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مطرح‌شده از سوی قاضی صلواتی مبنی بر ارتباط همسرش با یک متهم و نقل و انتقال دو میلیارد تومان گفت: من همسر ندارم. اسم کوچک را نیاوردند؟ حتما فرد دیگری را منظورشان بوده است. شباهت‌های اسمی گاهی اوقات دردسر ایجاد می کند. من از قاضی صلواتی درخواست می کنم توضیحاتی درباره فرد مدنظرشان بدهند. از طرفی، شوکه هم شدم و با خود گفتم همسرم کجا بود؟»

حاشیه هفته؛ اخراج شرکت چینی از فاز 11 پارس جنوبی

شرکت چینی CNPC از توسعه فاز 11 پارس جنوبی به طور کامل کنار گذاشته شد. این خبر را «بیژن زنگنه»، وزیر نفت، در حاشیه بازدید از مجتمع گروه صنعتی مپنا در منطقه فردیس البرز در جمع خبرنگاران اعلام کرد. این برای بار دوم است که دو شرکت توتال و  CNPC از پروژه توسعه بالادستی فاز 11 پارس جنوبی کنار گذاشته می شوند تا در نهایت توسعه این فاز به دست شرکت پتروپارس بیفتد. فاز 11 تنها فاز باقی مانده از میدان‌های گازی پارس جنوبی است که بیش از 19 سال بین شرکت‌های توتال و .... دست به دست شد تا در نهایت سکان توسعه آن به دست شرکت پتروپارس بیفتد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز