آیا ترامپ با راهبرد سوریه از بحران استیضاح عبور می‌کند؟

۱۳۹۸/۰۷/۱۹ - ۰۴:۱۲:۵۵
کد خبر: ۹۱۰۰۳۸
اعلام خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تلاش «دونالد ترامپ» برای تغییر توجه افکار عمومی نسبت به مشکلات داخلی آمریکا بویژه استیضاح وی دامن زده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «جو معکرون» تحلیلگر مرکز تحقیقات عرب در واشنگتن در تحلیلی در همین زمینه در شبکه خبری الجزیره، تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه را یکی دیگر از تاثیرات جانبی فشار‌ها بر او در داخل و مشکلات وی در خارج توصیف کرده است.

به باور این نویسنده، روایت جدید درباره سیاست آمریکا در سوریه که از سوی ترامپ کلید خورده، تجربه‌ای آشنا است.

دسامبر گذشته، ترامپ با تصمیم ناگهانی برای خارج کردن یکجانبه نظامیان آمریکایی از سوریه پس از تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، واشنگتن را شوکه کرد.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا استعفا داد، اما به دلیل توصیه‌ها و تاکتیک‌های ارائه شده از سوی مشاوران ترامپ هیچ سرباز آمریکایی سوریه را ترک نکرد.

اما به نظر می‌رسد مشاوران ترامپ درباره تصمیم اخیر او درباره سوریه توجیه معجزه آسایی ندارند.

در بحبوحه مجموعه بی سابقه‌ای از جابجایی در تیم دولت ترامپ در یک سال گذشته، مشاوران ترامپ تلاش کردند راه‌هایی را برای به تعویق انداختن برنامه‌هایی که هنوز آمادگی برای انجام آن وجود نداشت، پیدا کنند.

پیشنهاد ناتوی عربی، مذاکرات آمریکا و اروپا برای تشکیل نیرو‌های بی طرف در مرز سوریه و ترکیه، میانجی گری آمریکا بین ترکیه و کرد‌ها که از همان ابتدا بی نتیجه بود و نیز مذاکرات آمریکا و ترکیه که به توافقی درباره ایجاد منطقه امن و این که چه کسی کنترل آن را برعهده داشته باشد، عایدی بدنبال نداشت.

اردوغان که تحت فشار‌های داخلی برای بکار بستن اقدامی درباره آوارگان سوری است، شاهد این بوده که چطور امیدش برای تشکیل منطقه امن از بین رفته است.

او نیز همچون سایر رهبران خارجی امیدوار است که بتواند با دور زدن تشکیلات واشنگتن با خود ترامپ به توافقی دست یابد و اغلب موفق بوده به ویژه در جلوگیری از تحریم‌ها بعد از خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس ۴۰۰».

به نظر می‌رسد «مارک اسپر» وزیر دفاع، «مایک پمئو» وزیر امور خارجه و «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا در تلاش برای مدیریت تصمیمات ترامپ همکاری می‌کنند.

این هم افزایی این ترکیب سه جانبه بویژه در بحبوحه وضعیت رئیس جمهور در داخل و موضوع استیضاح او در بحبوحه رقابت‌های داغ انتخاباتی آغاز شده است.

وزارت دفاع (پنتاگون) و وزارت امور خارجه آمریکا روایت‌های ضد ونقیضی را از اظهارات پوپولیستی ترامپ درباره استراتژی خروج و جابجایی نیرو‌ها در سوریه مطرح کرده اند و اشاره به این موضوع می‌کنند که هرچند آمریکا عملیات نظامی ترکیه را تایید نمی‌کند و در آن شرکت نخواهد داشت از لحاظ نظامی مانع آن هم نخواهد شد.

ترامپ به لحاظ تکنیکی تلاش می‌کند به میراث دیگری از «باراک اوباما» رئیس جمهور سلف خود پایان دهد.

دولت اوباما تلاش کرد بین حمایت از گروه‌های کُرد با منافع راهبردی حاصل از حفظ همپیمانی با آنکارا توازن ایجاد کند.

از این رو، اگر خروج آمریکا از سوریه در نهایت تحقق یابد این امر می‌تواند هشت سال سیاست ناهماهنگ آمریکا را نشان دهد.

معلوم نیست که خط قرمز آمریکا برای تهاجم احتمالی ترکیه چه خواهد بود و آیا احساس ناامنی در کرد‌ها در نهایت آن‌ها را به سمت مسکو رویگردان خواهد کرد یا نه.

ترکیه برای تامین هزینه‌های طرح اسکان آوارگان سوری در مرز این کشور با سوریه به حمایت جامعه بین المللی نیاز دارد.

این کشور برای ایجاد تغییر یکجانبه جمعیتی، با هدف حفظ صلح وثبات در مرز سوریه و ترکیه به رویکرد جامع تری نیاز دارد.

معکرون در پایان گزارش خود نتیجه گرفت: این که ترامپ و دولت او ساز متفاوتی می‌زنند دیگر جای تعجب ندارد. این یکی دیگر از مسائلی است که نشان می‌دهد رئیس جمهوری آمریکا تا چه اندازه در داخل منزوی شده و دیگر در خارج جدی گرفته نمی‌شود. سوریه فقط سپر بلای رئیس جمهوری آمریکا است که با مشکلاتی در داخل و خارج دست و پنجه نرم می‌کند.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تصریح کرد: ترامپ در جنگ با تحقیقات استیضاح تلاش می‌کند بر وعده‌های انتخاباتی خود درباره اقتصاد وجنگ خاورمیانه تمرکز کند.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، ترامپ در توئیت‌ها و اظهارات خود خطر کاهش حمایت آمریکا از جنگجویان کرد در سوریه را کم اهمیت نشان داده و مدعی است بیشتر جنگجویان خارجی که در جنگ با داعش به سرکردگی آمریکا بازداشت شده اند و در چنگ کرد‌ها قرار دارند از کشور‌های اروپایی هستند. این درحالیست که گفته می‌شود این اظهارات او نادرست است و سهم جنگجویان اروپایی اندک است.

ترامپ تاکید دارد که رهبران دموکرات خواهان پیشتازی در تحقیقات استیضاح از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و «آدام شیف» نماینده مجلس باید به جای او استیضاح شوند.

رئیس جمهوری آمریکا و جمهوریخواهان متحد او همچنین درباره متوسط رشد اقتصادی خانوار‌های آمریکایی و سرمایه گذاری خودروسازان ژاپنی اغراق کرده اند.

ترامپ گفته شرکت‌های ژاپنی کارخانه‌های خودروسازی زیادی را در آمریکا تاسیس کرده اند که صحت ندارد.

دولت ترامپ ژوئیه گذشته ترکیه را از برنامه فروش جنگنده «اف ۳۵» حذف کرد، زیرا آنکارا از لغو خرید سامانه دفاعی «اس ۴۰۰» روسیه سر باز زده بود.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشت: کاخ سفید روز گذشته (سه شنبه) با اعلام این که نمی‌تواند با آنچه که تلاش‌های غیرقانونی برای تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ توصیف کرده، همکاری کند در مقابل تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا اعلام جنگ کرد.

ترامپ با خودداری از همکاری با آنچه که «دادگاه پوشالی» توصیف کرده نتیجه‌ای را که تلاش می‌کند هرگز تحقق نیابد تضمین کرده است.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند ناتوانی دولت ترامپ برای همکاری درباره ارائه اطلاعات خود می‌تواند اساس یکی از مفاد استیضاح را تشکیل دهد.

حال باید دید که آیا ترامپ در جنگ تازه‌ای که در جبهه داخلی برای او رقم خورده می‌تواند به نتیجه دلخواهی دست یابد که به او برای پیشبرد تصمیماتش در جبهه خارجی کمک کند یا نه.

منبع: ایرنا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز