یک کارشناس بازار سرمایه:

بازار سرمایه به وضعیت مطلوب خود بر می‌گردد/ حداکثر ۱۰ درصد از سرمایه ای که وارد بازار سهام شده بود از این بازار خارج شد/ از حمایت رییس جمهور از بازار سرمایه تشکر می کنم

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۵:۱۲:۳۹
کد خبر: ۹۱۴۴۶۸
بازار سرمایه به وضعیت مطلوب خود بر می‌گردد/ حداکثر ۱۰ درصد از سرمایه ای که وارد بازار سهام شده بود از این بازار خارج شد/ از حمایت رییس جمهور از بازار سرمایه تشکر می کنم
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم آشنایی تازه واردان با فضای سرمایه سبب شد عده بسیار زیادی در بازار، صف‌های فروش سنگینی را تشکیل دهند که به خاطر عدم شناخت آنها از بازار این اتفاق رخ داد.

بهنام مرادی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا، در رابطه با وضعیت بازار سرمایه و شوکی که به این بازار در هفته جاری وارد شد، اظهار کرد: بالاخره ورود سرمایه‌های جدید به بازار سرمایه خود را نشان داد. عدم آشنایی تازه واردان با فضای سرمایه سبب شد تا عده بسیار زیادی در بازار، صف‌های فروش سنگینی را تشکیل دهند که به خاطر عدم شناخت آنها از بازار این اتفاق رخ داد.

او ادامه داد: تغییر رفتار بازار سرمایه نیز بی علت نبود چراکه ظرفیت نقدینگی در بازار سرمایه به وجود آمده بود. این ظرفیت روی سهم هایی قرار داشت که به ارزش واقعی خود رسیده بودند درحالی که شرایط کنونی بازار سرمایه، نیازمند مدیریت سرمایه و مراجعه سرمایه به سهم‌های قوی‌تر که مستعد رشد هستند بود تا این سهم ها در کانون توجه قرار بگیرند.

مرادی اضافه کرد: همین امر سبب شد تا یک تغییر فاز روی سهم‌های کوچکتر و مجموعه‌هایی با سهم‌های کمتر اتفاق بیافتد. بنابراین بازار سوئیچ شد و به سمت سهم های بزرگتر و کلیدی تر رفت که این دو علت سبب شد این صف ها در چند روز اخیر شکل بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برای ما مسلم و مسجل است که سرمایه از بازار سرمایه خارج نشده است، تصریح کرد: شاید سهم‌ها فروخته شده باشند اما به هیچ عنوان این سرمایه خارج نشده و براساس آخرین آماری که داریم حداکثر 10 درصد از سرمایه‌ای که وارد بازار سهام شده بود از این بازار خارج شده است.

او ادامه داد: همچنان سرمایه ای که به بازار وارد شده بود حفظ شده و گردش خود را انجام می دهد. قطعا در روزهای آینده شاهد این خواهیم بود که بازار به رشد خود باز می‌گردد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که قطعا شاهد رشدهای سریع و تندی که در روزهای گذشته بودیم، نخواهیم بود.

مرادی با اشاره به این موضوع که هفته آینده بازار سرمایه پایدارتر حرکت می کند مطرح کرد: به نظر می‌رسد توجه سرمایه در بازار روی سهم های بنیادی تر خواهد بود و سهم هایی که واجب شرایط هستند، نسبت به سهم های کوچکتر فروش بازار بهتری خواهند داشت.

وی گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، بسیار بالا رفته‌اند بنابراین نیاز است افرادی که به علت عدم آشنایی با بازار سرمایه، صف‌های فروش را تشکیل دادند به این صندوق‌ها اعتماد کنند و سرمایه خود را در اختیار صندوق‌ها بگذارند تا براساس مدیریت صندوق‌ها و سرمایه‌ای که دارند به معاملات سهام پرداخته شود.

مرادی خاطرنشان کرد: دفاع و حمایت همه جانبه دولت از بازار سرمایه قابل تحسین است و خوشحالیم که رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و معاون اول دولت به  حمایت از بازار سرمایه پرداختند. این مسئله برای ما بسیار ارزشمند بود و امیدواریم این حمایت ادامه داشته باشد. 

او در پاسخ به این سوال که در هفته آینده کدام سهام ها رشد بهتری خواهند داشت؟ گفت: به نظر می رسد حوزه صنعت خودرو، بانک ها و همچنین پالایشی ها اقبال بیشتری داشته باشند. البته حوزه های دارویی و غذایی شاهد خروج سرمایه زیادی بودند، صنعتی ها و معدنی ها نیز شایسته رشد و توجه هستند اما آنچه که مسلم است خودرویی ها و پالایشی ها را در کانون توجه می بینیم و به نظر می رسد سهم بیشتری از این رشد را دریافت کنند.

نظر شما