مدیرکل پیشین خاورمیانه وزرات امور خارجه:

سود حاصل از تنش‌ با کشورهای منطقه به جیب قدرت‌های فرامنطقه‌ای می‌رود/ عربستان باید سیگنال‌های مثبت ایران را از سخنان ظریف درک کند

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۵:۴۱:۰۳
کد خبر: ۹۱۴۹۴۷
سود حاصل از تنش‌ با کشورهای منطقه به جیب قدرت‌های فرامنطقه‌ای می‌رود/ عربستان باید سیگنال‌های مثبت ایران را از سخنان ظریف درک کند
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزرات امور خارجه گفت: سود حاصل از تنش‌ با کشورهای منطقه به ویژه بحرین و عربستان به جیب قدرت‌های فرامنطقه‌ای می‌رود.

«قاسم محبعلی»، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزرات امور خارجه، درباره برخی اتهام‌زنی‌های بحرین علیه ایران به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بحرین یک کشور کوچک و آسیب‌پذیر است و بیشترین احساس تهدید را از کشور ایران و حمایت ایران از جانب اکثریت شیعی خود دارد. بر همین اساس بحرین به دنبال این است که به قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا و عربستان و کشورهای دیگر مانند اروپایی‌ها متوسل شود تا بتواند چیزی که خود مدعی آن، یعنی تهدید ایران، است را رفع کند و همچنین بتواند به نوعی توازن قوا بین خود و ایران برقرار کند تا از این طریق، حاکمیت بحرین را حفظ کرده و استقلال خود را تامین کند.

محبعلی افزود: طبیعی است اولا بحرین، نگران سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است. ثانیا نگران نزدیکی آمریکا با ایران است و سوم اینکه نگران نزدیکی عربستان سعودی با ایران است. از این رو بحرین ابتدا می‌خواهد اطمینان پیدا کند رابطه‌اش با ایران بهبود پیدا کرده و ایران، خطری برای آن محسوب نمی‌شود.

او ادامه داد: نظر شخصی و کارشناسی بنده این است که برای ایران نیز نفعی در تهدید و تبلیغ علیه بحرین نیست و تهدیدها، تحریم‌ها و بعضی از اظهارات نفعی برای ایران و بحرین ندارد چراکه در واقع سود این تهدیدها به جیب قدرت‌های دیگر می‌رود که در منطقه مداخله می‌کنند و ایران را یک تهدید برای امنیت خاورمیانه، خلیج فارس، دولت ها و کشورهای کوچکتر در منطقه می دانند و بر طبل ایران هراسی، می کوبند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: به نظرم هم وزارت خارجه و هم دستگاه‌های دیگر باید از سیاست بحرین با تغییر، تحقیر و یا حمایت از اقلیت و جامعه شیعی به اصطلاح، صرف‌نظر کنند و هماهنگ با جامعه بین المللی بر سیاست تبیین حقوق بشر و دموکراسی در بحرین تاکید کنند. برخی اقدامات، ایران هراسی را تشدید می‌کند و باعث می‌شود بحرین به سمت دیگری میل کند. در حال حاضر، یکی از تلاش‌های مهم آنها این است که اسرائیل را به منطقه بیاورند و از این طریق، درگیری بین اسرائیل و ایران ایجاد شود تا خود را به اصطلاح از تهدید نجات دهند.

قاسم محبعلی درباره تاکید ظریف بر گفتگو با کشورهای منطقه و سفر به عربستان به منظور کاهش تنش‌ به ویژه درحوزه یمن تصریح کرد: ابتدا اینکه سخنان ظریف زمانی می‌تواند پاسخ مثبت پیدا کند که چند مسأله از جمله همین مسأله تنش‌ها در ارتباط با بحرین کاهش پیدا کند. دوم اینکه مناسبات ایران با عربستان و کشورهای کوچکتر اولویت پیدا کند. ضمن اینکه عربستان باید این سیگنال مثبت را در نظر بگیرد که آنچه از زبان ظریف گفته می شود، زبان نظام جمهوری اسلامی ایران است نه فقط زبان وزارت خارجه و دولت؛ چراکه تصور عربستانی‌ها این است که در ایران کسی که تعیین کننده سیاست است، وزارت امور خارجه نیست.

او اضافه کرد: باید توجه داشت که برای هر بحث دیپلماتیکی، ابتدا باید زمینه‌های واقعی آن از قبل فراهم شود. اینکه ما آمادگی داشته باشیم به عربستان سعودی برویم بدون اینکه زمینه های قبلی فراهم شده باشد، ممکن است که نتیجه معکوس داشته باشد و آنها احساس کنند که می‌توانند، فشار بر ایران را افزایش دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز