گزارش هفته؛

مسیر ناهموار کارگران هفت‌تپه به کمیسیون اجتماعی مجلس

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۵:۰۰:۳۶
کد خبر: ۹۱۷۴۰۴
مسیر ناهموار کارگران هفت‌تپه به کمیسیون اجتماعی مجلس
تعدادی از کارگران به دعوت کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، برای احقاق حقوق‌شان در راه سفر برای حضور در خانه ملت بودند که بازداشت شدند. این خبر در روز 15 مهر ماه سال جاری منتشر شد. همزمانی این بازداشت با قصد حضورشان در مجلس، واکنش‌های فراوانی در پی داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ حضور تعدادی از کارگران هفت تپه در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حواشی خبری و غیر خبری همراه بود. تعدادی از کارگران به دعوت کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، برای احقاق حقوقشان در راه سفر برای حضور در خانه ملت بودند که بازداشت شدند. این خبر در روز 15 مهر ماه سال جاری منتشر شد. همزمانی این بازداشت با قصد حضورشان در مجلس، واکنش‌های فراوانی در پی داشت.

در پانزدهمین روز از اعتراض کارگران هفت‌تپه، مقارن با 15 مهرماه، یکی از کارگران روی سکویی می‌رود و خطاب به همکارانش می‌گوید: «مرا می‌شناسید؛ من فرزند شوش هستم؛ پدرم و پدربزرگم، هر دو نانِ «هفت‌تپه» را خورده‌اند؛ ما تنها چیزی که می‌خواهیم رسیدگی به وضعیت همکاران‌مان است؛ آقایان گفته‌اند از طریق مجاری قانونی، مطالبات‌تان را پیگیری کنید؛ فرض کنید ما چهار سال مجاری قانونی را نمی‌شناختیم دیروز که داشتیم مطالبات را قانونی پیگیری می‌کردیم؛ آنها که دیروز راهی تهران بودند، نمایندگان قانونی چند هزار کارگر بودند که می‌خواستند مطالبات را از طریق مجاری قانونی و رایزنی با نمایندگان مجلس پیگیری کنند؛ چرا آنها را در راه گرفتند؟!»

واکنش‌ها به این دستگیری فراگیر بود؛ «یاوری»، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مخالفت خود را اعلام کرد، همچنین کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برخوردهای قهری را موجب بحرانی‌تر شدن شرایط دانست، «حسین حبیبی»، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، این عمل را محکوم کرد و از رئیس قوه قضائیه رسیدگی به این امر را خواستار شد.

«محمد شریعتمداری»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز تاکید کرد: «به هیچ عنوان ضرورت ایجاب نمی‌کند برای کارگرانی که جهت انتقال نظرات و دیدگاه‌های خود به مسئولان سفری را انجام می‌دهند، محدودیت‌هایی ایجاد شود.»

«سید راضی نوری» در روز سه شنبه ( ۱۶مهرماه) در خصوص خبرهای مطرح شده مبنی بر بازداشت تعدادی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در مسیر تهران که برای دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس رفته بودند، گفت که «بر اساس اظهارنظر دستگاه اطلاعاتی و دادستان سه نفر از کسانی که قصد رفتن به تهران را داشتند از قبل توسط دادستان احضاریه به آنها ابلاغ شده بود اما حضور پیدا نکرده بودند.»

وی ادامه داد: «۱۲ نفر از کارگران هفت تپه با هدف همراهی آن سه نفری که برای آنها احضاریه آمده بود قصد رفتن به کمیسیون اجتماعی مجلس را داشتند اما  چون به آن سه نفر گفته شد تا زمان ابلاغ مجدد احضاریه سفر را لغو کنند، همگی سفر را کنسل کردند.»

«علیرضا محجوب»، نماینده جامعه کارگری، نیز در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: «این برادران نتوانستند در مجلس حضور یابند و این مطالبه را از مجلس داشته باشند در نتیجه بنده اینجا می‌خواهم از آنها عذرخواهی کنم و گله‌مندی خود را از کسانی که جلوی حضور این عزیزان را گرفتند، ابراز کنم.» وی سپس به قرائت متن بیانیه آنها پرداخت و نطق خود را با جمله "زنده باد کارگر" به پایان رساند.

با فروکش موج انتقادات و واکنش‌ها، هفته گذشته در دوازدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه پرسشی در این خصوص مطرح شد. غلامحسین اسماعیلی در پاسخ گفت: «خبر منتشر شده در این ارتباط کذب است. متاسفانه این تیتر صفحه یک یکی از روزنامه ها بود؛ "سفر نیمه تمام کارگران". باید تکذیبیه آن را درصفحه یک کار می‌کرد. چگونه است که یک رسانه، خبر و سخن متهم را می‌پذیرد و تیتر اول قرار می‌دهد و برای پاسخ مرجع قضایی قانونی به اندازه سخن یک متهم ارزش قائل نیست. این افراد شاکی داشتند، اینها مدافع حقوق کارگران نبودند و کسانی بودند که جلوی خط تولید را گرفتند که کار نکند و مدیران شرکت علیه اینها شکایت کردند. همه در فاصله کوتاهی با سپردن تامین، آزاد شدند. تکلیف و وظیفه دفاع از کارگر و اشتغال و فعالیت است یا حمایت از چند نفری که بدنبال تعطیلی کارخانه هستند؟، تکلیف را انجام دادیم. روابط عمومی دادگستری پاسخ را داد که در همان روزنامه منتشر شد.»

اشاره سخنگوی قوه قضائیه به گزارشی بود که روزنامه اعتماد در تاریخ 17 مهر منتشر کرده بود. در این گزارش ماجرا به شکلی متفاوت از زبان یکی از کارگران مطرح شد. وی در این‌باره گفته بود: «خبر عزیمت را روی «سکو» اعلام کردند. سکوی محوطه کارخانه حالا تبدیل به محل تجمع‌های اعتراضی کارگران شده‌ است: ‌«آقای بهمنی روی سکو اعلام کرد که داریم می‌رویم تهران. تلفن‌ها از همان موقع شروع شد و به برخی دوستان گفتند نروید چون احضاریه دارید. بچه‌ها هم گفتند اگر برویم که ما را می‌گیرند و نمی‌گذارند برویم تهران. برای همین بالاخره راه افتادند، از شوش خارج شدند، از اندیمشک رد شدند و وقتی رسیدند به پلیس‌راه خرم‌آباد پلس راهنمایی و رانندگی جلوی‌شان را گرفت؛ گویا شماره پلاک ماشینی که خنیفر در آن بود را داشتند و آن دو ماشین دیگر را هم که همراه بودند نگه داشتند تا پلیس امنیت شوش رسید.» حکم بازداشت سه نفر همراه‌شان بوده از جمله یوسف بهمنی که روی سکو خبر عزیمت تهران را اعلام کرده بود؛ باقی کارگران هم البته همان مسیر را برگشتند.»

«سهیلا جلودازاده»، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص بازداشت کارگرانی که به قصد حضور در خانه ملت، راهی تهران شده بودند و تکذیب این مسئله از سوی سخنگوی قوه قضائیه به خبرنگار برنا گفت: «تعدادی از کارگران در راه بازداشت شده اما بعد دوباره در کمیسیون حاضر شدند. بازداشت از طرف تامین استان‌ها صورت گرفته بود. »

وی افزود: «بر اساس آنچه در کمیسیون گفتند با چند ماشین تا خرم آباد آمده بودند و بعد بازداشت می شوند. بیانیه آنها را آقای محجوب در مجلس خواندند. آنها را از مسیرشان برگردانده بودند. بدون بازداشت چطور می‌توانستند آنها را برگردانند.»

سهیلا جلودارزاده در پاسخ به این سوال که علت این بازداشت چه بوده است، اظهار کرد: «شاید فکر کردند که اینها قصد فضاسازی داشته‌اند در صورتی که برای طرح مشکل‌شان با مجلس به تهران می‌آمدند.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: «هفته آخری که در مجلس بودیم در کمیسیون حضور پیدا کردند و مسائل‌شان را مطرح کردند.»

با وجود تمام فراز و فرودها در مسیر کارگران هفت تپه تا خانه ملت، آنها با دعوت علیرضا محجوب، نماینده تهران در خانه خود حضور یافتند و صدای خود را به گوش نمایندگان مجلس رساندند. اما اظهارات ضد و نقیض در رابطه با بازداشت سه تن از آنها در راه تهران و با وجود واکنش‌های فراوان، یک پرسش را به قوت پیشین خود باقی می‌گذارد؛ اگر سه نفر بازداشت شدند علت بازگشت باقی کارگران چه بود؟!

«فرزانه زیلابی»، وکیل مدافع کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، در پاسخ به این سوال به خبرنگار برنا گفت: «سه نفر به دلیل بازداشت از ادامه سفر بازماندند و بقیه هم به نوعی وادار شدند که برگردند. این عده بازداشت نشدند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز