گزارش؛

چه کسانی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شانس بیشتری دارند؟/ تحلیل نظرسنجی‌ها

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۵:۳۳:۰۰
کد خبر: ۹۱۷۷۰۴
چه کسانی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شانس بیشتری دارند؟/ تحلیل نظرسنجی‌ها
نظرسنجی‌هایی که موسسات و نهادهای مختلف برگزار می‌کنند اگرچه با محوریت میزان محبوبیت برگزار می‌شود ولی نشان می‌دهد چه کسانی یا چه گروه‌هایی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارای شانس بیشتری هستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ طبق نظر سنجی های صورت گرفته در ماه‌های اخیر طیف حامیان دولت در صورت مشارکت حداکثری مردم دارای بیشتری شانس برای کسب کرسی ریاست جمهوری در سال 1400 هستند. از میان افراد محبوب مطرح شده در نظر سنجی‌ها، اصلاح‌طلبان و اعتدالگراها با میانگین 61/8 درصد بالاتر از رقیب خود قرار دارند. میانگین رای منفی این طیف هم 35/6 درصد است. 

اصولگرایان با احتساب محمود احمدی‌نژاد هم 37/7 درصد میانگین محبویت دارند و میانگین رای منفی آنها 36/5 در صد است و نشان می‌دهد در صورت مشارکت سیاسی مردم در انتخابات همچنان شانس چندانی برای رسیدن به ریاست جمهوری در سال 1400 نخواهند داشت.

شرایط البته در حال حاضر متفاوت است، طبق نظرسنجی‌ها، در حال حاضر بسیاری از مردم تصمیم برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند و با این وضعیت این اصولگرایان هستند که می‌توانند با تکیه بر رای سنتی خود انتخابات را برنده شوند. این وضعیت قطعا پایدار نیست و شرایط در فاصله نزدیک به یک و نیم سال تا انتخابات تغییر خواهد کرد.

محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی محبوب‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان هستند و اصولگرایان هم در پیشانی خود محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف را می‌بینند. البته قاسم سلیمانی به عنوان چهره‌ای فراجناحی در همه نظرسنجی‌ها بیشتری محبوبیت را دارد ولی حضور او در انتخابات تقریبا بعید است و به همین دلیل از فهرست کاندیداهای احتمالی حذف شده است. محمدجواد ظریف هم که در رده دوم قرار دارد اعلام کرده در انتخابات پیش‌رو شرکت نخواهد کرد کمااینکه احتمال حضور محمود احمدی‌نژاد در رقابت انتخاباتی سال 1400 تقریبا بعید است و با توجه به رد صلاحیت او در انتخابات 1396، احمدی‌نژاد را نیز باید از دور خارج کرد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بین جوانان، محمدجواد آذری جهرمی در صورت کاندیداتوری و تائید صلاحیت بیشترین محبوبیت را دارد و رقبای احتمالی او مثل مهرداد بذرپاش فاصله بسیاری با او دارند. اینکه این دو نفر کاندیدا می‌شوند یا نه و در صورت کاندیداتوری آیا احراز صلاحیت خواهند شد یا نه، هم بحث دیگری است. البته رای منفی آذر جهرمی بیشتر از مهرداد بذرپاش است ولی فاصله میزان محبوبیت به قدری زیاد است که بعید به نظر می‌رسد در صورت کاندیداتوری همزمان این فاصله جبران شود.

قطعا نظرسنجی‌های امروز مبنای درستی برای انتخابات یک و نیم سال آینده نیست ولی می‌تواند وضعیت حال حاضر کشور را نشان دهد، این شرایط البته در سال 1399 تغییر خواهد کرد و با توجه به شرایط کشور ممکن است نظر مردم نسبت به افراد مختلف تغییر کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز