رفع فیلتر چند شبکه‌ اجتماعی در عراق

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۱۰:۳۷:۵۱
کد خبر: ۹۱۹۸۵۸
رفع فیلتر چند شبکه‌ اجتماعی در عراق
برخی از شبکه‌های اجتماعی در عراق که در روزهای نخستین اعتراضات فیلتر شده بود، رفع فیلتر شده و برخی از آنها با کمک وی پی ان و فیلترشکن‌ها قابل استفاده می‌باشد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، برغم نبود اظهارنظر رسمی تاکنون اما شبکه های اجتماعی تلگرام و واتساپ در نسخه های موبایلی و دسکتاپ و وب عملا از شب گذشته در عراق رفع فیلتر شده است و به نظر می رسد که اقدامی در راستای سیاست دولت برای بازگشت کشور به شرایط عادی باشد.

با این حال فیسبوک بعنوان پرکاربردترین شبکه اجتماعی در عراق  و نیز توییتر همچنان فیلتر است.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر  یکشنبه شب در پیامی به ملت عراق از معترضان خیابانی خواسته بود با توجه تحقق اغلب خواسته ها و اهداف مطرح شده از سوی آنان، اجازه دهند شرایط زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم به حالت عادی بازگردد و در صورت تمایل به ادامه اعتراضات آن را در امکان ویژه این امر انجام دهند تا از بسته شدن معابر و تعطیلی بازار و مراکز تجاری منجر نشود. 

از ۱۶ مهرماه با وجود برقراری اینترنت سراسری در عراق پس از پنج روز قطعی، شبکه های اجتماعی در این کشور همچنان بدلیل فیلترینگ، خارج از دسترس کاربران نبوده است.

اعتراضات مناطق شیعه نشین عراق و بغداد روز اول اکتبر (۹ مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد و به اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی از سوی بخش هایی از معترضان شد و شعار براندازی از سوی بخش های دیگری رسید. 

برغم آرامش چند هفته ای به مناسبت برگزاری مراسم میلیونی اربعین، این اعتراضات بار دیگر از ۲۵ اکتبر اما این بار با ابعاد بسیار خشونت آمیزی آغاز شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته های اقتصادی، صدور دستور العمل های مختلف نتوانسته است، آرامش را به طور کامل به کشور بازگرداند. 

برخی ناظران و مسوولان عراقی نیز برغم اذعان به مسالمت آمیز و به حق بودن اعتراضات و مطالبات اکثر کسانی که در تظاهرات خیابانی یک ماه اخیر شرکت کرده اند، همچنین از وجود افراد و باندهای مسلح در داخل عراق خبر می دهند که از فضای هرج و مرج برای تسویه حساب با دیگر گروهها و افراد سوء استفاده می کنند و نیز گروههای سازمان یافته با پشتیبانی فکری و مالی سفارتخانه های آمریکا و سعودی در بغداد و نیز هدایت ارتش های سایبری بعثی و وهابی مستقر در برخی کشورهای منطقه بویژه اردن و امارات که با افزایش  خشونت و بالابردن سقف مطالبات، دنبال براندازی هستند. 

این دور از اعتراضات اجتماعی در عراق همچنین به «تظاهرات فیسبوکی» معروف شده است چرا که عمده هماهنگی ها و نیز تحریک های برای حمله به مراکز دولتی و حزبی و اعمال خشونت با هدف براندازی از سوی ارتش های سایبری مستقر در خارج از عراق صورت می گیرد.

نظر شما