وزیر اقتصاد در دیدار با امام جمعه شیراز:

آمارهای اشتغال زایی و رشد صادرات امیدوار کننده است/ نوید می‌دهم که روند رشد قیمت‌ها معکوس شده است

۱۳۹۸/۰۸/۱۴ - ۱۹:۲۸:۳۳
کد خبر: ۹۲۰۶۸۱
آمارهای اشتغال زایی و رشد صادرات امیدوار کننده است/ نوید می‌دهم که روند رشد قیمت‌ها معکوس شده است
فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه آمارهای اشتغال زایی و رشد صادرات در کشور امیدوار کننده است افزود: صادرات غیر نفتی در هفت ماه اول امسال با ثابت بودن ارزش پایه نسبت به سال گذشته، ١٠ درصد و به لحاظ ارزشی نیز ٢٧ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی عصر سه شنبه در دیدار با آیت الله لطف الله دژکام افزود: برآورد بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پولی و همچنین برخی از نهادهای پژوهشی داخلی کشور از رشد اقتصادی امسال این بوده که رشد اقتصادی امسال بین منفی ۴.۵ درصد تا منفی ۹.۵ درصد خواهد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: یکی از دلایل آنها بحث نفت بود اما آمارهای سه ماهه اول سال جاری و و برآورد مرکز آمار ایران از رشد ماهه امسال این امیدواری را ایجاد کرده که رشد اقتصادی غیر نفتی متفاوت از برآوردها باشد.

وی همچنین با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور در ۱۸ ماه گذشته ۶۱ میلیارد دلار بود که حدود ۲۷ میلیارد دلار  آن به کشور بازگشت بر  لزوم تسهیل شرایط برای بازگشت ارز صادراتی تاکید کرد و افزود: در صورتی که ارز صادراتی وارد کشور شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

دژپسند با اشاره به تحریم های اقتصادی دشمنان علیه کشورمان گفت:دشمن در نظر داشت تا طی سه ماه با تحریم های ظالمانه اقتصاد کشور را مختل کند ، با وجود این تحریم‌ها در فروش کالاهای غیر نفتی در ۶ ماهه ابتدای امسال رشد خوبی داشتیم و از مردادماه تا کنون نیز روند نزولی در رشد قیمت‌ها در کشور ایجاد شده است.دشمنان ما تصور می‌کردند تا با اعمال تحریم‌ها می‌توانند اقتصاد کشور را دچار اختلال کنند اما از مقاومت و همدلی و اعتقاد مردم ما اطلاعی نداشتند.

وزیر اقتصاد رشد اشتغال در کشور را نیز امیدوار کننده دانست و گفت: سالانه ٩۵٠ هزار نفر در کشور به جامعه جویای کار اضافه می شوند  و پیشتر نیز سه میلیون نفر جویای کار در کشور بودند و باید برای این افراد شغل ایجاد کرد اما این موضوع باید مدون و با برنامه ریزی باشد. 

دژپسند همچنین با بیان اینکه رشد غیر نفتی  در شش ماه اول امسال مثبت بوده است گفت: بر اساس آمار های بانک جهانی  چهاردهم درصد اقتصاد ایران رشد داشته و بر اساس آمار های داخلی بیش از ٩ درصد اقتصاد رشد داشته است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: یکی دیگر از برنامه های دشمن آسیب رساندن به کالاهای اساسی مردم است که با تدابیر اتخاذی واردات کالای اساسی ۲۲ درصد رشد داشته و از نظر تامین کالای اساسی فعلا مشکلی نداریم و ذخایر ما خوب است؛ این موارد نشان از شکست برنامه دشمن دارد.

این مقام مسوول  یکی از ظرفیت‌های خوب را سرمایه اجتماعی موجود دانست و گفت: امروز با مردم که مواجه می‌شویم خیلی‌ها ابراز لطف می‌کنند و در عین حال عقیده دارند قیمت‌ها بسیار بالا و شرایط زندگی سخت است، انصافا حق دارند اما نوید می‌دهم که روند رشد قیمت‌ها معکوس شده است؛ یعنی تا تیرماه شرایط خوب نبود اما از مرداد رشد قیمت‌ها روند کاهشی دارد.

دژپسند با بیان اینکه در مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، تورم نقطه به نقطه ۲۸ درصد شده است حال آنکه در مردادماه بیش از ۴۰ درصد بود، گفت: همه این موارد حاکی از رو به بهبود بودن شرایط است و برای پایدار شدن این روند نیاز به کمک و همراهی همه داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز