سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری:

کلمه اخاذی باید برای آمریکا استفاده شود/اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که ایران را به شورای امنیت ببرند و بهتر است به تعهدات برجامی خود عمل کنند/به زودی ذخایر اورانیوم به ۶۰ تا ۷۰ درصد دوران قبل از برجام خواهد رسید

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۱۲:۴۰:۴۲
کد خبر: ۹۲۱۷۸۷
کلمه اخاذی باید برای آمریکا استفاده شود/اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که ایران را به شورای امنیت ببرند و بهتر است به تعهدات برجامی خود عمل کنند/به زودی ذخایر اورانیوم به ۶۰ تا ۷۰ درصد دوران قبل از برجام خواهد رسید
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بازرسان آژانس فردا نمونه غنی شده در فردو را راستی آزمایی می کنند و به زودی ذخایر اورانیوم ما با تداوم روند فعلی به 60 تا 70 درصد دوران قبل از برجام خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در سایت غنی سازی فردو در نشست خبری باخبرنگاران ضمن خوشامدگویی به آنها به سایت شهید علیمحمدی یا سایت فردو  و  همچنین تبریک ایام ربیع الاول گفت:  مرحوم دکتر احمدیان حق زیادی بر گردن صنعت برق و صنعت هسته ای دارند که در اینجا یادشان را گرامی میداریم.

او افزود: امروز از خبرنگاران دعوت کردیم که از سایت  فردو و فعالیتهای در حال انجام در این سایت به منظور کاهش تعهدات برجامی ایران بازدید کنند. تاکنون سه گام در این راستا برداشته شده است.

کمالوندی خطاب به خبرنگاران گفت: همانگونه که مشاهده کردید این ماشین ها فعال  هستند و شروع به تولید محصول کردند.  همچنین از آژانس هم دعوت شده و درخواست شد که بیاید مراحل را از نزدیک ببینند. البته جزو وظایف پادمانی ما است که گزارش ارائه دهیم و نمونه‌گیری نیز صورت گرفته است.

او با اشاره به اینکه درست است محدودیت‌های زمانی داشتیم، عنوان کرد: اکنون به گام چهارم رسیده‌ایم که این گام از 15 آبان ماه شروع شده است. به عبارت دیگر عملا از 15 آبان ماه گام چهارم باید برداشته شد. بدین گونه که رییس جمهوری به آقای دکتر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در این باره دستورات لازم را صادر کردند. در ادامه نیز دکتر صالحی به زیر مجموعه خود در سازمان دستور داد.

کمالوندی ادامه داد: در واقع کارهایی که باید در یک ماه انجام می شد  همکاران ما در سازمان، در کمتر از یک روز انجام دادند. همچنین این گام به همت دانشمندان برجسته هسته‌ای کشورمان برداشته شده است. گام‌های بعدی هم در برجام داریم‌ و‌ می‌توان کارهای فنی انجام داد. این کارها به این دلیل است که آنها به تعهدات خود بازگردند. در حال حاضر گام چهارم را شروع کردیم. در تلاش هستیم IR1 را کنار بگذاریم.

کمالوندی بیان داشت: در حال حاضر می‌توانیم به راحتی ماشین‌های جدید تولید کنیم و در بلند مدت دیگر ماشین IR1 نخواهیم داشت .

کمالوندی با تاکید بر اینکه به دستور رئیس جمهوری گازدهی به سانتریفیوژهای مستقر در فردو آغاز شده است، اظهار کرد:  این موضوع به اطلاع آژانس نیز رسیده و آنها در جریان فعالیت های تاسیسات هسته ای فردو هستند.

کمالوندی سپس گفت که بعد از خروج ایالات متحده از برجام ما وارد صبر استراتژیک شدیم به این امید که اروپایی ها خلاء امریکا را پر کنند که البته پس از یک سال نتوانستند به تعهدات خود پایبند باشند. بعد از آن ما گام های خود را برداشتیم. تا کنون چهار گام در جهت کاهش تعهدات ایران در برجام در چارچوب برجام برداشته شده است. در گام اول،  پایبندی به ذخایر آب سنگین برداشته شد. در واقع اروپایی‌ها اقدامی نکردند و به همین منظور گام دوم را برداشتیم که بنا بر آن پایبندی به سقف غنی سازی اورانیوم 3.67 درصد را کنار گذاشتیم.

او افزود: همچنین در رآکتور اراک بعد از تعلل طرف های دیگر برجام، اقدامات خود را آغاز کردیم. باز هم دو ماه گذشت و طرف‌های دیگر برجام به وظایف خود عمل نکردند. در گام سوم بندهای 42 و 43 برجام را کنار گذاشتیم. تولید ماشین های پیشرفته در مرحله تحقیق و توسعه را آغاز کردیم، سقف 300 کیلو اورانیوم غنی شده را کنار گذاشتیم و در حال حاضر 15 نوع ماشین پیشرفته در حال فعالیت هستند. تا این که به گام چهارم رسیدیم. همان طور که انتظار می رفت با توجه به دانشمندان بسیار ورزیده ما که مایه افتخارند ظرف یک روز گاز دهی را آغاز کردیم.

کمالوندی ادامه داد: بنا بود تا 15 سال در فردو مواد هسته‌ای وجود نداشته باشد، اما این کار با گام چهارم از چند روز پیش آغاز شد. آغاز آن هم با انتقال سیلندر مخصوص از نیروگاه هسته ای نظنز به این جا منتقل کردیم. ما به دو دلیل این سیلندر را به جای انتقال از اصفهان از نطنز آوردیم. یکی به دلیل مسافت کم و بعد زمانی بود و دیگری استفاده مجدد از پسماندهاست. به این ترتیب ما از پسماندها استفاده مجدد می کنیم. در حال حاضر دو تن از این پسماندها در فردو هستند. ما تاکنون برخی از بندهای برجام را کنار گذاشتیم. از جمله بند 44 که مطابق با برجام باید در فردو فعالیت هسته ای صورت نگیرد. البته در طول این سال ها ما کارهای مهمی را در فردو انجام داده ایم از جمله ایجاد مرکز خلاء ملی که بسیار مهم است. دیگری ایجاد مرکز ایزوتوپ پایدار که از اهمیت به سزایی برخوردار است. نکته ای را باید در این جا عرض کنم که اگر بنا باشد ماشین های جدید به فردو منتقل کنیم ماشین های IR1 نخواهد بود بلکه ماشین های پیشرفته خواهد بود. ایزوتوپ پایدار از تکنولوژی های بسیار پیشرفته است که در پی برجام این امتیاز را گرفتیم. این امتیاز تنها در اختیار کشورهای محدودی است و اکنون در اختیار ما نیز قرار گرفته است و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در جایگاه خوبی قرار دارد. البته جا دارد از روسیه قدردانی کنیم که در رسیدن به این هدف به ما بسیار کمک کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: به زودی ذخایر اورانیوم ما با تداوم روند فعلی به 60 تا 70 درصد دوران قبل از برجام خواهیم رسید. ما در حال حاضر ذخایرمان در حال افزایش است و تست ماشین های جدید را آغاز کرده ایم. باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران تا کنون به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و اقدامات ایران در کاهش تعهدات در چارچوب برجام است.

او تاکید کرد: فردا روز مهمی است. در بوشهر بتون ریزی فاز دوم بوشهر آغاز خواهد شد. حداقل دو سال لازم است تا یک پروژه وارد بتون ریزی شود. این اتفاق این پیام را برای جهان دارد. قرار است تا 1404 این نیروگاه به بهره برداری برسد و به مدار وصل شود. دو سال بعد از آن نیز نیروگاه سوم بهره برداری خواهد شد.

کمالوندی درباره اخراج بازرس آژانس گفت: سیستم ما نشان داد که بازرس آژانس آغشته به مواد ممنوعه بوده است. ما از ورود او جلوگیری کردیم و اعتبار نامه او همان روز لغو شد. گزارش مفصل و قانع کننده و جامعی را نیز در این رابطه به آژانس دادیم. گزارشی که کاملا حقوقی است و استدلال هایی که ما در آن آوردیم، تاکید کردیم بر اساس مفاد پادمانی مصونیت محدودیت هایی دارد و این را به آژانس یادآور شدیم و بازرسان نمی توانند از این مصونیت ها سوء استفاده کنند. ما از خرابکاری های طرف های دیگر در سیستم هسته ای خود تجربیات بسیاری داریم که موجب شده از سیستم و روش های بسیار پیشرفته ای برای تامین امنیت رآکتورهایمان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد، ظرف سال های آینده انشاء الله خیلی سریع به سوخت نیروگاهی خواهیم رسید. ظرفیت ما در حال حاضر افزایش پیدا کرده است. تکنولوژی ای که ما را برای تبدیل به سوخت نیروگاه نیاز است در حال پیشروی خوب است.

کمالوندی اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم که تورقوزآباد توسط اسرائیل آلوده شده چون مسئله کوچکی است. اما ما فرض را در بدترین وضعیت می‌گذاریم. ایران در موضوع امنیتی باتجربه شده است چون همواره با مشکلات زیادی در این باره روبرو بوده است. تورقوزآباد معمولی بوده و مربوط به بخش خصوصی است اما کنترل در سایت های ما با دقت انجام می‌شود.

کمالوندی درباره مامور آژانس گفت: اعتبارنامه خانم بازرس آژانس لغو شد. کاظم غریب آبادی گفت؛ همه اعضا از گزارش ایران  راضی بودند و به لحاظ حقوق ایرادی به کار ما وارد نبود. هرچند اسرائیل و امریکا شلوغ کردند.

کمالوندی بیان داشت: اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که موضوع ایران را به شورای امنیت ببرند چون آنها وظائف خود را بدرستی انجام ندادند. ما یک سال صبر کردیم و در نهایت تصمیم گرفته شد گامهایی در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشته شود. در حال حاضر به سمتی حرکت می کنیم که از برجام در آینده پوسته می‌ماند. اسرائیل، امریکا و برخی کشورهای خلیج فارس از اول برجام نمی خواستند برجام شکل گیرد. اصل مهم ،  حفظ برجام نیست بلکه  اصل حفظ منافع کشور است.

کمالوندی ادامه داد: درباره نحوه بازگشت پذیری می‌شود نشست و گفتگو کرد. اگر می‌خواهند ما کندتر دانش مان تکامل پیدا نکند، باید سریعتر اقدام کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: سه مرحله تولید ایزوتوپ پایدار داشته‌ایم که دو مرحله آن به پایان رسیده است. در حال حاضر در مرحله تدوین قرارداد هستیم. حدود یک ماه آینده قرارداد خواهیم بست و بعد از آن وارد فاز عملیاتی می‌شویم. ممکن است چیزهایی به ماشین اضافه و یا کم شود. حدود سه سال است که این کار را شروع کردیم. در حال حاضر هم بدون روس‌ها می‌توانیم ادامه دهیم اما ترجیح می‌دهیم روسیه به دلیل حمایت در کنار ما باشد. همچنین روس ها بسیار جلوتر از ما هستند. آنها ایزوتوپ پایدار کشورهای دنیا را در ٥٠ نوع تولید می‌کنند و اگر کنار روس ها باشیم نتیجه کار بهتر خواهد بود. کم کم وارد مرحله تولید خواهیم شد.

کمالوندی اشاره داشت: به چینی‌ها گفتیم در راکتور اراک نباید به نظر امریکا توجه کرد.

او اضافه کرد: اسرائیل در زمینه هسته‌ای دروغگوی بزرگی است. ایران نیازی به ساخت سلاح هسته‌ای ندارد. هیچ کشوری به اندازه ایران تحت نظارت آژانس نیست. انتظاری هم نداریم اسرائیل نظر خود را عوض کند. اسرائیل صدها کلاهک اتمی دارد.

کمالوندی اظهار کرد: پروژه ایتر برای بشریت لازم است. ۱۲۰ سال آینده انرژی فسیلی و هسته ای باقی نمی ماند و همه باید به سمت پروژه گداخت بروند. اتحادیه اروپا با ۸ کشور این کار را انجام می دهد و ده ها میلیارد دلار تا الان سرمایه گذاری شده و تا سال ۲۰۵۰ به نیروگاه۵۰۰ مگاواتی با گداخت هسته‌ای، می‌رسند.

او در مورد ادعاهای تکراری وزیر امور خارجه آمریکا درباره ایران نیز گفت:  پمپئو قبلا کلمه اخاذی را درباره ایران به کار برد که باید این لفظ برای آنها استفاده شود. ما همیشه از بازرسی ها استقبال کردیم. اگر بازرسی برای خراب کاری باشد ما هو‌شیار هستیم .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره راکتور آب سنگین اراک گفت: آمریکایی ها در این موضوع سنگ اندازی می کردند، چینی ها یک مقدار تحت فشار بودند و الان شرایط بهتر شده است. تیم فنی قبلی آمریکا همکاری بسیار خوبی در بحث فنی بازطراحی راکتور داشتند، ولی گروه ترامپ که آمد افراد دیگری آمدند و بعد هم که بیرون رفتند و الان هم به بقیه می گویند کمک نکنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز