پس از افشای ماجرای جاسوسی صورت گفت؛

افشای ملاقات بن سلمان با مدیر توئیتر

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۱۳:۵۴:۴۳
کد خبر: ۹۲۲۴۴۷
افشای ملاقات بن سلمان با مدیر توئیتر
یک رسانه انگلیسی فاش کرد که مدیرعامل توییتر پس از آگاهی رسانه‌ها از جاسوسی یک سعودی برای مقامات عربستان در توییتر با ولیعهد این کشور دیدار کرده است.

به گزارش گروه سیاسی برنا، میدل ایست آی در گزارشی فاش کرد که «جک دورسی» موسس و مدیرعامل توییتر شش ماه پس از اینکه شبکه‌های اجتماعی از فرد نفوذی مقامات عربستان در توییتر پرده برداشتند، با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرده است.

در این گزارش آمده است: زمانی که بن سلمان در سال ۲۰۱۷ رهبر دوفاکتوی عربستان شد، کمپینی را برای سرکوب فعالان در زمینه حقوق بشر و مخالفانش به ویژه فعالان شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرد.

این وب‌سایت به نقل از وکیل یکی از مخالفان نظام سعودی که توسط مقامات این کشور هدف قرار گرفته است، نوشت: دیدار دورسی و بن سلمان سوالاتی را درباره میزان اطلاع مدیرعامل توییتر از تخلفات نظام عربستان در این شرکت مطرح می‌کند، به ویژه اینکه توییتر طی سال‌های اخیر شاهد سرمایه‌گذاری عظیم این کشور بوده است.

براساس لیست اتهاماتی که دادگاهای در نیویورک اخیرا ارائه کرده، شرکت در دسامبر ۲۰۱۵ دریافته بود که یکی از مهندسان آن که یک شهروند ۳۵ ساله سعودی به نام "علی الزباره" بوده به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته است.

پس از گذشت یک هفته از این موضوع، شرکت توییتر به ده‌ها کاربر هشدار داد که حساب‌هایشان داحتمالا از سوی افرادی مرتبط با دولت عربستان هدف قرار بگیرد.

میدل ایست آی در ادامه گزارش خود آورده است، در ژوئن ۲۰۱۶، دورسی با ولیعهد سعودی به گفت‌وگو نشست و گزارش‌ها را بررسی کرد. آن دو درباره همکاری برای آموزش و آماده سازی کادرهای سعودی و نیز پیرامون سرمایه گذاری‌ در زمینه فناوری رایزنی کردند.

طبق این گزارش، گفت‌وگوی بن سلمان و دورسی در نیویورک با تصاویری ثبت شد که توسط بدر العساکر، رئیس دفتر ولیعهد عربستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند؛ شخصی که گفته می‌شود بر روند جمع آوری اطلاعات از توییتر نظارت داشته است.

در همین راستا، "مارک اوین جونز"، کارشناس فناوری اطلاعات و حساب‌های جعلی و استادیار دانشگاه حمد بن خلیفه قطر گفت: بعید است که دورسی از هشدارهای سازمان سیا به شرکت وی درباره نفوذ افراد تحت حمایت نظام عربستان به شرکتش مطلع نبوده باشد.

وی افزود: در حقیقت، اگر دورسی از این موضوع آگاه نبوده است، باید به قابلیت توییتر به عنوان یک شرکت فناوری تردید کرد.

در همین راستا، میدل ایست آی لیستی از سؤالات مختلف را برای توضیح به توییتر ارسال کرد سوالاتی از قبیل اینکه توییتر چه زمان و چگونه از فعالیت جاسوسی الزباره مطلع شد؟ آیا توییتر می‌دانست که حساب‌هایش توسط کارمند تحت حمایت عربستان در ماه دسامبر هدف قرار گرفته است؟ و آیا توییتر مطلع بود که زباره اطلاعات کاربران را به بدر العساکر که روابط نزدیکی با خاندان حاکم عربستان دارد، منتقل می‌کرد.

این سایت در ادامه گزارش داد که توییتر از پاسخ دادن به هر یک از این سؤالات به طور خاص خودداری کرد و با صدور یک بیانیه کلی از اداره تحقیقات فدرال (FBI) و وزارت دادگستری آمریکا برای حمایت از آنها در تحقیقات در این باره تشکر کرد.

در این توییت آمده است: دسترسی به اطلاعات حساب‌های کاربری حساس در شرکت ما محدود به گروه کوچکی از کارمندان آموزش دیده است. ما از خطرات بزرگی که بسیاری از کاربران توییتر برای به اشتراک گذاشتن نظرات خود با جهان با آن مواجه بوده، آگاه هستیم. ما ابزارهایی را برای محافظت از حریم خصوصی و توانایی آنها در انجام کارهای حیاتی‌شان در اختیار داریم و متعهد هستیم از کسانی که از خدمات ما برای دفاع از برابری، آزادی‌های فردی و حقوق بشر استفاده می‌کنند، محافظت کنیم.

 

نظر شما